مساله تحریم به برکت قرآن و عترت حل می شود/ کمتر از شیخ انصاری و آخوند خراسانی شویم باید به حال خود گریه کنیم
حضرت آیت الله جوادی آملی صبح امروز در پایان درس خارج فقه به بیان نکات اخلاقی پرداخت و گفت: همان طور که در عالم خارج و در حکومت اسلامی برخی مسلمان، برخی غیر مسلمان و برخی منافق هستند در درون خودمان هم این فراوانی وجود دارد و در درون خود منافق داریم و هر چه […]
حضرت آیت الله جوادی آملی صبح امروز در پایان درس خارج فقه به بیان نکات اخلاقی پرداخت و گفت: همان طور که در عالم خارج و در حکومت اسلامی برخی مسلمان، برخی غیر مسلمان و برخی منافق هستند در درون خودمان هم این فراوانی وجود دارد و در درون خود منافق داریم و هر چه آسیب می بینیم از این شؤون منافق ماست. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی افزود: انسان تا خودش را نشناسد راه برای تحصیل تقوا، پرهیزکاری، وارستگی و تهذیب ندارد مگر این که کسی او را موعظه کند. موعظه هم یک اثر مقطعی غیرعلمی دارد اما فن اخلاق مانند فن فقه و اصول یک راه عمیق علمی است که سواد کامل می طلبد.
مدرس خارج فقه حوزه علمیه ادامه داد: اگر بخواهیم خودمان را اصلاح کنیم باید همه این شؤون را بشناسیم مومنان خالص و منافقان را بشناسیم و با منافقان درگیر شویم و آنها را اصلاح کنیم تا نیروهای مومن سالم بمانند.
وی خاطرنشان کرد: در فضای بیرون کافر داریم ولی در فضای درون کافر نداریم که علنا با روح ما درگیر باشد ولی منافق داریم. اوصافی که خداوند برای منافقان ذکر کرده این است که «یامرون بالمنکر و ینهون عن المعروف». منافق با تبلیغ و تحلیل سوء، منکر را معروف نشان می دهد بعد به آن امر میکند، معروف را هم منکر نشان میدهد بعد نسبت به آن نهی می کند. اینطور نیست که منافق صریحا بگوید معصیت بکن بلکه با تبلیغ سوء کار خیر و شر را تزیین به عکس می کند سپس نسبت به آن امر و نهی می کند.
حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: ما در درون نفسی داریم که شانی از شوؤن ما و اماره به سوء است اگر کسی آن را اصلاح کرد همین اماره به سوء در فضیلتگاه او اماره به حسن می شود، اینطور نیست که مردان با تقوا نفس اماره نداشته باشد. نفس اماره را هم اولیای الهی دارند هم منافقان، لکن اولیای الهی نفسشان اماره به حسن و حق و صدق است بر عکس تبهکاران. اگر کسی نفسش را این گونه تربیت کرد دلش برای کار خیر پر می کشد. این که پیامبر هنگام نماز به بلال می فرماید «ارحنی یا بلال» از این باب است.
کارکرد نفس مصوره و نفس اماره
وی افزود: برای این که منافق درون و این اماره به سوء را کنترل کنیم باید نفس مصوره خودمان را کنترل کنیم، نفس مصوره مزدور نفس اماره است، کار نفس مصوره این است هنرنمایی می کند و همه زشتی را پشت تابلویی مخفی میکند و زر ورقی زیبا روی آن می کشد که «زین لهم سوء اعمالهم» و صبغه زیبایی به آن می دهد. وقتی انسان آن را زیبا دانست در این مرحله «ان النفس لاماره بالسوء».
این مفسر قرآن کریم بیان داشت: اگر بخواهیم اماره به حسن شویم و تصویر به خیر داشته باشیم باید هر روز این قوا، شؤون و مجاری ادراکی درون و برونمان را به پیشگاه عقل کامل ارائه کنیم تا این اوضاع منافقانه به درونمان راه پیدا نکند.
وی ادامه داد: امام سجاد میفرماید رائد علم، عقل است. در درون ما خداوند عقلی قرار داد که «عبد به الرحمان واکتسب به الجنان» این عقل رائد، قاعد، امام و رهبر ماست. از سوی دیگر علم رائد روح است. اگر اینگونه باشد دیگر منافقی در درونمان نخواهیم داشت و در نتیجه انسان به راحتی کار خیر انجام می دهد. در شرایط کنونی درس خواندن واقعا سخت است اما «مَنْ أَعْطی وَ اتَّقی وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنی فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْری» این وعده الهی است که ما برای برخی روحانیان و طلاب و مجتهدین این راه را آسان می کنیم.
با هر مشکلی دو آسانی است
حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: خداوند دو بار فرموده «ان مع العسر یسری» هر جا مشکل هست آسانی هم هست. آن آسانی دور هم نیست، نزدیک است. برای هر دشوای دو راحتی هم وجود دارد. غالب ادبا به این نکته اشاره کرده اند که العسر دوم مثل همان عسر اولی است ولی یسر دوم با اولی فرق دارد پس با هر عسر دو یسر وجود دارد.
وی با اشاره به این که مساله تحریم کشور به برکت قرآن و عترت به احسن وجه حل می شود خاطرنشان کرد: ما که در حوزه هستیم نباید خود را کمتر شیخ انصاری و آخوند خراسانی ببینیم اگر کمتر از آنها شدیم باید به حال خودمان اشک بریزیم چون اینها جزء اوساط علما هستند. این که حوزه نمی تواند تربیت کند چون گرفتار این امور است که خودش را تامین کند.
مفسر قرآن کریم در پایان اظهار داشت: اتلاف عمر حقیقت شرعیه نمی خواهد که آیه ای درباره آن نازل شود این وضعیتی که ما داریم اتلاف عمر است با این همه علوم و نوآوری و … باز ما درگیر تکرار هستیم.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰