انتظار فرج تنها برای حل مشکلات شخصی انتظاری عامیانه است
«انتظار عامیانه» عنوان اولین فصل کتاب «انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه» است. به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در فصل اول این کتاب به معرفی و بررسی انواع انتظار عامیانه و آثار سوء آن پرداخته است و سپس فواید و برکاتی که با کنار گذاشتن نگاه عامیانه پدیدار میشود را برشمرده […]
«انتظار عامیانه» عنوان اولین فصل کتاب «انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه» است. به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در فصل اول این کتاب به معرفی و بررسی انواع انتظار عامیانه و آثار سوء آن پرداخته است و سپس فواید و برکاتی که با کنار گذاشتن نگاه عامیانه پدیدار میشود را برشمرده است. در ایام میلاد امام زمان(عج) بخشهایی از فصل اول این کتاب را در گفتارهایی با عنوان «پرهیز از انواع انتظارهای عامیانه» میخوانید:
در گفتارهای قبل سه نوع از نگاههای عامیانه به موضوع انتظار با عناوین «قیامی خارج از سنن الهی»، «حکومتی متکی به شمشیر» و «نجات از ظلم و دیگر هیچ» معرفی شد، در این گفتار، نوع دیگری از نگاه عامیانه، با عنوان «نعمت، بیدلیل فراوان میشود» معرفی شده است.
نوع چهارم نگاه عامیانه: «نعمت، بیدلیل فراوان میشود»
نگاه عوامانۀ دیگری که به مفاهیم مهدویت وجود دارد مربوط به این حقیقت است که پس از ظهور، نعمت فراوان خواهد شد، برکات نازل میشوند، مریضها شفا پیدا میکنند، بیخانهها خانهدار میشوند، امنیت کامل برقرار میشود و خلاصه همۀ امور سامان مییابند. همۀ این گزارهها درست و مطابق با روایات مربوط به دوران ظهور است،(۱) اما اگر نگاه ما به همین آثار، یک نگاه عامیانه باشد، کار به تلقیهای نادرستی خواهد کشید.
اینکه ما به عظمت منزلت امام زمان(عج) نزد خداوند متعال و اینکه ایشان به اذن خدا میتوانند مشکلات زندگی بشر را بهسهولت حل کنند، اعتقاد داشته باشیم، یقیناً اعتقاد ارزشمندی است؛ و بخشی از معرفت و اعتقاد ما به امام معصوم(ع) را تشکیل میدهد، اما همین اعتقاد نیز میتواند دچار نگاه عامیانه شود.
رفع مشکلات، مقدمهای برای اهداف بالاتر انسانی و معنوی
اگر انتظار ما برای ظهور و تشریففرمایی حضرت، صرفاً به این دلیل باشد که مشکلات شخصی ما حل شود، معلوم است که چنین انتظاری بسیار سطحی و عامیانه خواهد بود. اگرچه حضرت حتی در دوران غیبت نیز گرفتاریهای مؤمنان را برطرف میکنند و آنها را مورد عنایت و تفقد قرار میدهند،(۲) اما درخواست فرج تنها برای رفع چنین مشکلاتی، سطحی انگاشتن قیام منجی است.
بله، اگر بدانیم رفع مشکلات معیشتی ما در گرو رفع مشکلات کلانی است که عالم گرفتار آن است و بنا است منجی عالم این گرفتاریها را بهصورت ریشهای برطرف فرمایند، به نگاه عمیقتری رسیدهایم. اما اساساً هدف کلیدی ظهور و حضور حضرت رفع مشکلات خرد و کلان جامعه نیست. رفع این مشکلات، تنها مقدمهای برای نائل آمدن به اهداف بالاتر انسانی و معنوی است.
نگاه صحیح به برطرف شدن مشکلات و وفور نعمت
کسانی که میخواهند غیر عامیانه به این موضوع نگاه کنند، باید بدانند که هم برطرف شدن سختیهای زندگی مقدماتی دارد، که اهمّ آنها برچیده شدن بساط کفر است (که همیشه بهصورت مستقیم یا غیر مستقیم موجب ظلم میگردد)، و هم برطرف شدن مشکلات، خود مقدمهای برای رسیدن به اهداف مهمتری است؛ مانند فراغت و فرصت یافتن بندگان خدا برای عبودیت پروردگار و کسب کمالات معنوی.
بعد از ظهور، همۀ مشکلات برطرف نمیشوند
ضمن آنکه باید بدانیم اساساً پس از ظهور، تمامی مشکلات برطرف نخواهند شد و برخی از مشکلات و حتی مظلومیتهای حضرت باقی میماند. حضرت امام(ره) در اینباره اشارۀ روشنی دارند:
«و ما نباید توقع داشته باشیم که صبح کنیم در حالى که همه چیز سرجاى خودش باشد. در زمان حضرت صاحب ـ سلام اللَّه علیه ـ هم که ایشان با تمام قدرت مىخواهند عدل را اجرا نمایند، با این ترتیب نمىشود که هیچ کس حتى خلاف پنهانى هم نکند. و بالاخره همانها هم که مخالف هستند حضرت صاحب را شهید مىکنند. و در روایات، قریب به این معنا دارد که بعضى فقهاى عصر با ایشان مخالفت مىکنند.»(۳)
هرچند دوران طلایی و زیبای ظهور با وضعیتی که امروزه انسانها تجربه میکنند، بسیار متفاوت است، امّا این تصور هم که در آن زمان «دنیا جای خود را با بهشت عوض خواهد کرد»، یک تصور عامیانه است. تا دنیا باقی است، سختیها و مشکلات دنیا هم وجود خواهند داشت. خالق انسان میفرماید: «ما انسان را در رنج و زحمت آفریدیم؛ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی کَبَدٍ»(۴) و امیر مؤمنان(ع) میفرماید: «دنیا خانۀ سختیها و محنتهاست؛ الدُّنْیَا دَارُ الْمِحَنِ» (۵)
ضرورت تحلیل گزارههای مربوط به ظهور
تمام این نگرشهای عوامانه میتوانند حرفهای درستی در بر داشته باشند، امّا وقتی نگاه عمیقی به این حرفها نداشته باشیم، ممکن است در ذیل هر کدام از آنها تصورات و برداشتهای نادرستی شکل بگیرد. نباید با اشارههایی که درباره ظهور و حکومت حضرت وجود دارد، بدون تحلیل برخورد کرد. بلکه باید با بهرهگیری از عموم معارف دینی به تفسیر آنها پرداخت.
ویژگیهای مطرح شده دربارۀ ظهور، تنها بخشهایی از آن کوهستان باعظمتی است که از زیر آب دریا بیرون آمده و به صورت جزیرهای خودنمایی کرده است. ما نباید فقط به همین گوشۀ بیرون آمده از دریا نگاه کنیم، بلکه باید غواصی کرده و به کمک معارف دینی، با تمام مختصات آن کوهستانی که قرار است تماماً از زیر آب بیرون بیاید، آشنا شویم.
—————————
(۱) رسول الله(ص): «…پس در آنهنگام مهدی من زمین را از عدل و داد پر میکند و از آسمان بارانی میبارد که زمین گیاهان خود را میرویاند و امت من در ولایت او چندان نعمت و رفاه خواهند داشت که قبل از آن هیچگاه مانند آن نبوده باشد؛ فَیَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا وَ تُمْطِرُ السَّمَاءُ مَطَراً تُخْرِجُ الْأَرْضُ نَبَاتَهَا وَ تُنْعِمُ أُمَّتِی فِی وِلَایَتِهِ نِعْمَهً لَمْ تُنْعِمْ بِمِثْلِهَا قَطُّ» ملاحم سید ابن طاووس، ص۱۳۹٫ و در روایت دیگر آمده است: «امت من در زمان او(مهدی) چنان زندگی خواهند داشت که قبل از آن، هیچگاه مانند آن زندگی نکرده باشند؛ وَ تَعِیشُ أُمَّتِی فِی زَمَانِهِ عَیْشاً لَمْ تَعِشْهُ قَبْلَ ذَلِکَ فِی زَمَانٍ قَطُّ» ملاحم سید ابن طاووس، ص۱۶۵٫ همچنین بنابر روایات، فقر در جامعۀ مهدوی ریشهکن میشود تا جایی که دارندۀ زکات، نیازمندی پیدا نمیکند که زکات او را قبول کند(امام صادق(ع): وَ یَطْلُبُ الرَّجُلُ مِنْکُمْ مَنْ یَصِلُهُ بِمَالِهِ وَ یَأْخُذُ مِنْهُ زَکَاتَهُ فَلَا یَجِدُ أَحَداً یَقْبَلُ مِنْهُ ذَلِکَ. اسْتَغْنَى النَّاسُ بِمَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه؛ ارشاد مفید، ج۲، ص۳۸۱٫ برای دیدن روایات مربوطه نگاه کنید به: نجم الدین طبسی، نشانههایی از دولت موعود، بوستان کتاب، ۱۳۸۵، ص۲۵۲، ذیل عنوان: «ریشهکن شدن فقر از جامعه») در خصوص امنیت کامل و گسترده در آن زمان نیز روایات بسیار زیبایی در این زمینه وجود دارد که تعدادی از آنها در فصل سوم کتاب «نشانههایی از دولت موعود» که به آن اشاره شد، با عنوان «امنیت» آمده است.
روایات دیگری که به تفصیل و زیبایی، نعمتهای فراوان دوران حضرت را ذکر کرده و کیفیت آنها را برشمردهاند در کتابهای مربوطه آمده است. از آن جمله میتوانید نگاه کنید به بخش سوم کتاب نشانههایی از دولت موعود نوشتۀ آیت الله نجم الدین طبسی، که احادیث مربوط به: «شکوفایی دانش و صنعت، رشد معنویت و اخلاق، امنیت، شکوفایی اقتصادی و رفاه اجتماعی، بهداشت و درمان» را جمعآوری، طبقهبندی و توضیح داده است.(نجم الدین طبسی، نشانههایی از دولت موعود، بوستان کتاب، ۱۳۸۵) همچنین نگاه کنید به فصل بیست و یکم کتاب ارزندۀ «امام مهدی(ع) از تولد تا بعد از ظهور» نوشتۀ سید محمد کاظم قزوینی موسوی(ره)، ترجمۀ لطیف راشدی، انتشارات مسجد مقدس جمکران.
(۲) در کتاب احتجاج طبرسی، در ضمن توقیعی که از امام زمان(عج) به شیخ مفید(ره) فرستاده شده است آمده است:«… فَإِنَّا نُحِیطُ عِلْماً بِأَنْبَائِکُمْ وَ لَا یَعْزُبُ عَنَّا شَیْءٌ مِنْ أَخْبَارِکُمْ- وَ مَعْرِفَتُنَا بِالذُّلِّ الَّذِی أَصَابَکُمْ مُذْ جَنَحَ کَثِیرٌ مِنْکُمْ إِلَی مَا کَانَ السَّلَفُ الصَّالِحُ عَنْهُ شَاسِعاً وَ نَبَذُوا الْعَهْدَ الْمَأْخُوذَ وَراءَ ظُهُورِهِمْ کَأَنَّهُمْ لا یَعْلَمُونَ إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَکُمُ الْأَعْدَاءُ؛ در عین حال از اخبار و اوضاع شما کاملاً آگاهیم و چیزی از آن بر ما پوشیده نمیماند. ما از لغزشهائی که از برخی شیعیان سر میزند از وقتی که بسیاری از آنان میل به بعضی از کارهای ناشایستهای نمودهاند که نیکان گذشته از آنان احتراز مینمودند و پیمانی که از آنان برای توجّه به خداوند و دوری از زشتیها گرفته شده و آن را پشت سر انداختهاند اطّلاع داریم، گویا آنان نمیدانند که ما در رعایت حال شما کوتاهی نمیکنیم و یاد شما را از خاطر نبردهایم، و اگر جز این بود از هر سو گرفتاری به شما رو میآورد و دشمنانتان، شما را از میان میبردند.» احتجاج طبرسی، ج۲، ص۴۹۷
(۳) صحیفه امام، ج۱۹، ص۳۰۳٫
(۴) سوره بلد، آیه۴٫ در آیۀ دیگری نیز خداوند متعال حرکت انسان به سوی خودش را توأم با سختی و رنج میداند و میفرماید: « اى انسان! تو با تلاش و رنج بسوى پروردگارت مىروى و او را ملاقات خواهى کرد؛ یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلى رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیهِ» سوره انشقاق، آیه۶٫ در تفسیر نمونه ذیل این آیه آمده است: «‹کدح› (بر وزن مدح) به معنى تلاش و کوششى است که با رنج و تعب همراه باشد، و در جسم و جان اثر بگذارد … این آیه اشاره به یک اصل اساسى در حیات همه انسانها است، که همواره زندگى آمیخته با زحمت و رنج و تعب است» مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج۲۶، ص۳۰۰٫
(۵) غررالحکم، حدیث۲۲۳۹٫ همچنین امیرالمؤمنین در توصیف دنیا فرمودند: «سرایی است پوشیده از بلا و گرفتاری؛ دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَه» نهجالبلاغه، خطبه۲۶۶٫ و فرمودند: «دنیا آکنده از مصیبتها و پیشآمدهای ناگوار است؛ الدُّنْیَا مَلِیئَهٌ بِالْمَصَائِبِ طَارِقَهٌ بِالْفَجَائِعِ وَ النَّوَائِب» غررالحکم، حدیث۲۲۴۱٫
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰