سرور زنان عالم، از ازل تا ابد
ابن ابی الحدید معتزلی که از شارحین فرهیخته کتاب گرانسنگ نهجالبلاغه است، گوید: «قَد تَواتَرَ الخَبَرُ عَنه (صَلّیاللهعلیهوآله) انه قال: فاطِمَه سَیّده نِساء العَالَمین؛»[۱] این خبر از پیامبر صلیاللهعلیهوآله به تواتر رسیده که فرمود: فاطمه سیّده زنان جهانیان است. روایت متواتر، روایتی است که به اشکال مختلف از راویان متعدّدی نقل شود، به گونهای […]
ابن ابی الحدید معتزلی که از شارحین فرهیخته کتاب گرانسنگ نهجالبلاغه است، گوید:
«قَد تَواتَرَ الخَبَرُ عَنه (صَلّیاللهعلیهوآله) انه قال: فاطِمَه سَیّده نِساء العَالَمین؛»[۱]
این خبر از پیامبر صلیاللهعلیهوآله به تواتر رسیده که فرمود: فاطمه سیّده زنان جهانیان است.
روایت متواتر، روایتی است که به اشکال مختلف از راویان متعدّدی نقل شود، به گونهای که یقینآور شود که آن روایت از جانب معصوم علیهالسّلام نقل شده و جای هیچگونه ابهام و تردیدی در نقل آن نباشد.[۲]
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله میفرماید:
«فاَیُّما امْرَأَهٍ صَلَّتْ فی الیومِ و اللَّیْلَهِ خَمْسَ صَلَواتٍ، وَ صامَتْ شَهْرَ رَمَضانَ، وَ حجَّتْ بَیْتَ اللَّهِ الحَرامَ، وَ زَکَّتْ مالَها و أَطاعَتْ زَوْجَها، و والَتْ عَلِیّاً بَعْدی، دَخَلَتِ الْجَنَّهَ بِشَفاعَهِ إِبْنَتی فاطِمهَ، وَ اِنَّها لَسَیِّدَهُ نِساءِ الْعالَمِینَ، فقیل: یا رسول الله! أهِىَ سَیِّدَهُ نِساءِ عالَمِها؟ فَقالَ: ذاکَ لِمَرْیَمَ بنت عمران، کانَتْ سَیِّدَهَ نِساءِ عالَمِها، وَ فاطِمهُ سَیِّدَهُ نِساءِ الْعالَمِینَ مِنَ الاَوَّلینَ وَ الآخِرِینَ»[۳]
هر زنی که روز و شب نمازهای پنجگانه را بهجا آورده، و ماه رمضان را روزهدار باشد، و بیتاللهالحرام را زیارت کند، و مال خود را پاکیزه ساخته و شوهرش را اطاعت کند، و بعد از من علی را سرپرست خویش گرفته باشد، به شفاعت دخترم فاطمه داخل بهشت شود. چرا که او سرور زنان جهانیان است.
پس گفته شد که: ای رسول خدا! او سرور زنان جهان دوران خویش است؟ آن حضرت فرمود: این مرتبت مریم دختر جناب عمران است، ولی فاطمه سرور زنان همه جهانیان، از پیشینیان و پسینیان است.
پینوشت:
۱٫ شرح نهجالبلاغه، ج ۱۰، ص ۲۵۶٫
۲٫ مقباس الهدایه، ج ۱، ص ۸۹ -۹۰، و نیز البدایه فى علم الدریه، ص ۱۳، و نیز ر. ک: درایه الحدیث،۳٫ کاظم شانه چی، ص ۶۰، و نیز ر. ک: کتب اصول فقه برای آشنایی بهتر با این واژه.
شیخ صدوق، امالی، ص ۳۹۳ و ۳۹۴، و نیز بحارالانوار، ج۴۳، ص۲۴٫
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰