حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: خداوند در سوره مبارکه روم جریان توحید را بیان فرمود، این جریان توحید به منزله ترجیعبندی است که خداوند در سورههای مکی بیان میکند، فرمود از الهههای شما هیچ کدام از چهار کار خلق کردن، روزی دادن، میراندن و زنده کردن برنمیآید و خدا این ویژگیها را دارد که از میان این ویژگیها رزق دادن، میراندن و احیا به ربوبیت خداوند باز میگردد، خدای سبحان کل جهان را صور مرآتیه قرار داد، در برابر خداوند حقیقت جدایی نیست و همه جهان آیه و نشانی از خداوند میدهند، خداوند موضوعی نیست که در کنار او محمولی قرار بگیرد، خداوند با این گونه سخن گفتن حجت را بر مردم تمام میکند و بعد میفرماید که او منزه و برتر از آن است که به او شرک ورزند، افعال خداوند نسبت به ذات اقدس اله همه «هَیِّنٌ» یعنی آسان است، در قرآن کریم جمع کردن سایه و حشر اکبر هر دو برای خداوند آسان ذکر شده است، نه اینکه یکی آسان و دیگری آسانتر باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با اشاره به آیه «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» ابراز داشت: آنانکه مشرک هستند یا علم شان بیدین است، در برابر سیئات شرک اعتقادی و بدرفتاری اخلاقی آنان عذابی در دنیا به آنان رساندیم، سونامیها و زلزلهها عذاب خداوند است، این طور نیست که شهاب سنگی در روسیه بدون حساب و کتاب و بر اثر تصادف باشد، سونامی در دریا به صورت تصادفی در عالم نیست، علم بیدین جنگ جهانی اول و دوم را راه انداخت و اکنون هم پشت سر هم تمام کارخانههای اسلحهسازی پشت سر هم کار میکند، ما راهنمایان، پیامبران و ائمه(ع) فرستادیم اما آنان گوش نکردند، بدرفتاری کردند، عذابهایی برای آنان نازل کردیم و عذابهایی را بر آنان تحمیل کردیم، یکی از بدترین عذابها اختلاف است، اختلاف اگر روی قهر الهی باشد، با وعظ و حکایت و سخنرانی حل نمیشود، فرمود اگر ما ببینیم که ملتی ناقابل هستند خود ما به میدان میآییم و اینها را به جان هم میاندازیم «وَأَلْقَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَهَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ یَوْمِ الْقِیَامَهِ» یا در جایی دیگر میفرماید: «فَأَغْرَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَهَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ یَوْمِ الْقِیَامَهِ».
یکی از عذابهای خداوند اختلاف میان افراد جامعه است
مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: خداوند فرمود ما اتمام حجت کردیم اما آنان گوش نکردند از این رو آنان را به جان هم انداختیم، این اختلاف عذاب الهی است، اگر خدای ناکرده انسان به آنجا برسد با موعظه حل نمیشود، وقتی سونامی آمده با یک کامیون شن نمیتوان جلوی سونامی را گرفت، ما دیدیم اینها هیچ تربیت نمیشوند، آنان را به جان هم انداختیم، اختلافات جزو فساد فیالبر و فیالبحر است، این اختلافات ممکن است «بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ» باشد، فساد اختصاص به زلزله و سونامی ندارد، فساد آن چیزی است که امنیت جامعه را به هم بزند خواه طبیعی و خواه اخلاقی باشد، این بددینان و بدعلمان جامعه را به هم زدند و ما دیدیم چارهای نیست، برخی از اعمال اینها را پاسخ دادیم نه اینکه جزای برخی از کار آنان را بدهیم، «لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا» معنا این است که ما از خیلی از اعمالشان میگذریم، این طور نیست که شما هر عملی که انجام دهید ما فورا کیفر دهیم «وَمَا أَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَهٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَن کَثِیرٍ»، این آیه میگوید ما بسیاری از اعمال را صرفنظر میکنیم و برخی از اعمال را پاسخ میدهیم، نه اینکه جزای برخی اعمال را در دنیا میدهیم و جزای برخی را در قیامت، بلکه به این معنا است که بسیاری از اعمالتان را میگذریم و جزای برخی در دنیا میدهیم.
وی اظهار داشت: در سوره اعراف فرمود شما موجودی نیستید که از جهان گسیخته باشید، همه کارهای شما با عالم مرتبط است، کارهای شما در جهان تأثیر میگذارد و کارهای جهان نیز در شما تأثیر میگذارد، شما در فصول چهارگانه و در زمینهای گوناگون زندگی متفاوتی دارد، همچنین این طور نیست که شما هر کاری بکنید و بعدش باران بیاید «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَـٰکِن کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ» اگر اینها مؤمن باشند و عمل صالح انجام دهند، باران و برف به موقع میآید، فراوانی نعمت به موقع میآید، اینها بیراهه رفتند و ساقی ما هستیم، دستور دادیم که این آبها به دریا بریزیم، باد و ابر رسالت الهی بر عهده دارند و اگر خداوند به دلیل نالایقی مردم دستور دهد، نتیجهاش گرانی و قحطی میشود، نباید بگوییم که نماز و گناه چه اثری در جهان دارد، تمام اعمال ما در جهان تأثیر دارد، خدا جهان را برای ما خلق کرد اما ما یک تافته جدا بافته نیستیم که هر کار کردیم جهان سر جای خود محفوظ باشد، اما خداوند به دنبال این است که آنان از طغیان و گناه بازگردند، اختصاصی به شما هم ندارد برای اهل تورات و اهل انجیل نیز همین طور است «وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاهَ وَالْإِنجِیلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَیْهِم مِّن رَّبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم»، اگر اهل تورات و انجیل نیز به دستور خدا عمل میکردند از برکات زمینی و آسمانی برخوردار میشدند.
مؤمنان نگویند بهشت حق ما است و برای آن زحمت کشیدیم
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه «قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَهُ الَّذِینَ مِن قَبْلُ کَانَ أَکْثَرُهُم مُّشْرِکِینَ» گفت: شما سیر تاریخی داشته باشید و ببینید که ما چگونه دیار ستمگران را به هم زدیم، سیری بکنید و ببینید کسانی که از شما قادرتر و ثروتمندتر بودند چگونه از میان بردیم، در ادامه بعد از توحید فرمود «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ الْقَیِّمِ» اگر میخواهی اهل ایستادگی و قیامت باشی هویتت را به سوی دین درست و استوار رویآور؛ روزی میآید که هیچ کس نمیتواند جلوی آن روز را بگیرد، «یَوْمٌ لَّا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّـهِ»، خدا نظام را به هم نمیزند برای اینکه به احسن وجه آفریده است، شما به هم نمیزنید برای اینکه توانایی آن را ندارید، نه خدا و نه دیگری میتواند آن را عوض کند، آن روز به هیچ وجه تغییرپذیر نیست، «یَوْمَئِذٍ یَصَّدَّعُونَ» یک پراکندگی عمومی است که در ابتدای رستاخیز اتفاق میافتد: «یَوْمَ یَکُونُ النَّاسُ کَالْفَرَاشِ الْمَبْثُوثِ»، مانند ملخها پراکنده میشوند و وقتی از قبر برخاستند حساب و کتاب منظمی نیست، اما بعد از آن دستور جدا شدن صف مؤمنان از مجرمان میرسد و آنجا میگوید مردم «یَصَّدَّعُونَ» دسته دسته و گروه گروه میشوند.
وی با قرائت آیه «مَن کَفَرَ فَعَلَیْهِ کُفْرُهُ وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِأَنفُسِهِمْ یَمْهَدُونَ»، ادامه داد: بعد از گروه گروه شدن، اینجا هم تمام عنایت به افراد صالح با تقوا است و خداوند به مجرمان میگوید که بروید کنار، «وَامْتَازُوا الْیَوْمَ أَیُّهَا الْمُجْرِمُونَ» صحنه آخرت برای این است که کافران را دور بیندازد ، اگر کسی گردگیری کند غبارها را دور میاندازد، این غبارروبی میکند نه فرشاندازی، تمام اینها را با لام که هدف است ادامه میدهد: «لِیَجْزِیَ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِن فَضْلِهِ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْکَافِرِینَ» خداوند به مؤمنانی که حسن فاعلی و حسن فعلی دارند از فضل خودش میبخشد، مبادا کسی بگوید ما زحمت کشیدیم و خودمان به دست آوردیم، « لا الَّذِی أَحْسَنَ اسْتَغْنَی عَنْ عَوْنِکَ وَ رَحْمَتِکَ وَ لا الَّذِی أَسَاءَ وَ اجْتَرَأَ عَلَیْکَ وَ لَمْ یُرْضِکَ خَرَجَ عَنْ قُدْرَتِکَ» آنان که به جای خوبی رسیدند از خانه پدرشان نیاوردند، اگر استعداد و لیاقت داشتند تو به آنان دادی، ائمه(ع) در دعای سحر با خدای خود ناز میکنند، خدایا اگر مردان صالحی بودند و به بهشت رسیدند کی به آنها داد، راه نیاز راه اساسی است، اما راه ناز برای بشر بالجمله باز است، « إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُکَ بِعَفْوِکَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِی بِذُنُوبِی أَخَذْتُکَ بِمَغْفِرَتِکَ» مبادا کسی خیال کند چون مؤمن بود و عمل صالح داشت طلبکارانه به بهشت میرود، خدا با یک دست نیازمند خلق میکند و با دست دیگر به نیازمند پاسخ میدهد، با یک دست استعداد خلق میکند و با دست دیگر مستعد له را به مقصد میرساند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰