حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی پنجشنبه در درس اخلاق خود که در بنیاد بینالمللی وحیانی اسراء برگزار شد، گفت: جریان بعد از مرگ با علوم و معرفتشناسی حسی و تجربی نه میتوان انکار و نه میتوان اقرار کرد چون راه تجربه و حس بسته است و هویت اصلی ما هم به همان عالم بازمیگردد، ما مدت محدودی در نشئه طبیعت میمانیم و بعد هم به جهان ابد هجرت میکنیم که برای ما شناخته شده نیست، اما کسانی که از معارف تجریدی برخوردار هستند معنای روح و تجرد روح، غیب و انس با عالم غیب، تقوا را میدانند و برابر آن عمل میکنند در دنیا و بعد از آن کامیاب است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی افزود: تمام مشکلاتی که در دنیا بود و هست این است که یا معارف تجربی ما با معارف تجریدی همراه نیست و یا ناقص است و یا معارف تجریدی با معارف تجربی همراه نیست، اگر دین باشد و علم همراه او نباشد، مسأله تفتیش عقاید و گالیلهسوزی و قرآن سوزی است که برخی گرفتار این فسون و فسانه است اما اگر علم باشد و دین نباشد خطرش جنگ جهانی و اشغال کشورها مانند فلسطین و افعانستان و کشتارها است، که اینها محصول علم بیدین دنیای غرب است، شما در کوتاهترین مدت جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم را دیدید، بیش از ۸۰ میلیون را کشتند و اکنون دارند دموکراسی صادر میکنند، این در اثر نبود اخلاق است، اگر جمود فکری باشد گاهی گالیله را میسوزانند و گاه قرآن را، اگر جمود دینی باشد جنگ جهانی راه میاندازند، انبیا آمدند که به بشر بفهمانند که نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد.
نظام اسلام تکرهبری است
مفسر برجسته قرآن کریم در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر اظهار داشت: الان هم که مصر به انقلاب اسلامی رسیده اگر این نامه را رعایت کنند و دستورشان قرار دهند، یک نظام الهی اسلامی مستقر میکنند، امام علی(ع) بیان کرد که دو ستون برای نظام اسلامی است، یکی شریعت اسلامی و یکی سیاست اسلامی است، ستون شریعت نماز است چون فرمود «الصلوه عمود الدین»، و در این نامه فرمود مردم ستون اصلی سیاست اسلامی هستند، نمیتوان دین داشت و نماز نخواند، نمیتواند نظام اسلامی داشت و مردم را راضی نگاه نداشت، اگر کسی نظامی داشت چارهای ندارد مگر اینکه درد و درمان مردم را بفهمد و باور کند و عرضه درایت داشته باشد و مدیریت صحیح کند تا نظام اسلامی بشود.
وی اظهار داشت:امام علی(ع) به مالک میفرماید ستون دین مردم هستند، اگر تو خواستی نظام اسلامی باشد باید مردم راضی باشد، گوشت متوجه شکایتها و اعتراضهای آنان باشد، همچنین امام علی(ع) درباره مشاوران توضیح میدهد، اما باید توجه داشت نظام شورایی نیست، نظام تکرهبری است ما نه درنبوت و نه در امامت شورایی داشتیم، حتی دیگران هم که خلافت داشتند، شورایی تعیین کردند برای نصب رهبر نه اینکه شورایی کار کنند، فرمود بعضی از رذایل اخلاقی هستند که قدر مشترک آن بدگمانی به خداوند است.
افراد بد سابقه را در حکومت دخالت نده
حضرت آیتالله جوادی آملی اظهار داشت: غالب ما موحدانه زندگی نمیکنیم، مرز دین ما از مرز زندگی ما جدا است، ما آن طور که باید موحدانه زندگی کنیم به سر نمیبریم، نقش خداوند در کارهای ما محفوظ نیست، صدر و ساقه عالم مجاری فیض خداوند هستند، «إِنَّ اللَّـهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّهِ الْمَتِینُ» کسی رازق نیست و رازق اوست، او داد و دیگری آورد، در آیه دیگر فرمود «وَمَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُم بِاللَّـهِ إِلَّا وَهُم مُّشْرِکُونَ» بسیاری از افراد گرفتار شرک ضعیف هستند، تمام موجودات عالم عائله خداوند هستند، «وَمَا مِن دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّـهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا ۚ کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ» همه مار و عقرب پیش خداوند پرونده دارند، مگر میشود حیوانی از دفتر رزق الهی محروم باشد، ما با شناخت این خداوند داریم زندگی میکنیم، ممکن نیست، دابهای در جهان به سر ببرد و رزقش بدون پرونده باشد، به ما گفتند تلاش و کوشش کنید و دعای آدم بیکار مستجاب نیست.
وی گفت: بدترین وزراى تو وزیرى است که پیش از تو وزیر اشرار بوده، و در گناهانشان شرکت داشته است، کسانی که عثمانی فکر میکنند، نمیتوانند علوی بیندیشیند، باید بدانی که این افراد را در کارت دخالت ندهی، آن مروانیها که سوء سابقه دارند به آنان کار نده و آنان هم که مثل اینها فکر میکنند، آنها را هم در دستگاهت راه نده، کسی که شریک جرم اینان است، کسی که سابقه سوء دارد در دستگاه تو جایی نداشته باشد، کسانی که سوءسابقه دارند آنان را محرم اسرار خود قرار نده، افراد صالح در ممکلت کم نیست، آنان را در کارهای خود دخالت بده، کسانی که علم و سواد و مدیریت و درایت آنان را دارند، اما بدیهای آنان را ندارند.
کسانی را بر سر کار بگذار که حقایق تلخ را بر تو میگویند
استاد عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: مردان صالح کم هزینه و پرخدمت هستند، مؤونه آنها کم و معونه آنان بیشتر است، امام علی(ع) به مالک میفرماید آنان را در حکومت دخالت بدهد، به مردم مصر هم باید الان همین حرف را زد که اگر میخواهید کشورتان مستقل باشد، باید کسانی را که کم هزینه و پرخدمت هستند راه دهید، در بین همه اینها نسبت به کسی که بیشتر اعتماد داری کسانی باشند که «مرّ» حق یعنی تلخی آن را بگویند، صبر به این معنا است که تلخی دارد، تحمل کردن حادثه آسان نیست، صبر تلخ است، صبر اسم حبه گیاهی است که تلخ است، آن کس که حق تلخ را صریحتر با تو در میان میگذارد با او بیشتر کار بکن، کارهایی که خداوند نمیپسندد و تو را در آن یاری نمیکنند، آن گروه را به عنوان دوست سیاسی خود بپذیر، ارتباطت را با پرهیزکاران و راستگویان برقرار کن.
وی اظهار داشت: صدق همه جا مطلوب نیست، حق همه جا مطلوب است، برخی از صدقها است که حق نیست مانند غیبت و خبرچینی که صدق است و حق نیست، اگر انجام نداد که تهمت و افترا میشود، اگر فرد کار خلافی را کرد باید با خود او در میان گذاشت، اول حقمداری را تبیین کرد و بعد فرمود صدقی که مطابق حق است، بپذیر، امیرالمؤمنین(ع) به مالک فرمود نفس را ریاضتش بده، همین را هم خاندان عصمت فرمودند قبل از اینکه شما را بکشند، خودتان را وزن کنید، «زنوا قبل أن توزنوا» چطور بدن را وزن میکنید، و برای آن برنامه پیادهروی میریزد، خودتان را هم وزن کنید، این بدنکشی برای تأمین بهداشت خوب است اما قبل از اینکه جان شما را وزن کننند، شما هم وزن کنید، تو هم دوستان و کارکنانت را تمرین بده که از تو تعریف نکنند و القاب بیجا به تو ندهند، مدح زائد و فضیلت زائد و مداحی کردن، کارهای خیری که نکردی دربارهات مداحی کنند، کار شری که کردی صرفنظر میکنند، درباره اینها را تمرین بده که با تو این طور حرف نزنند، این مداحی و کرنش گری فراوان باعث عزت و خودبینی میشود.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰