ابراز تأسف از حمله به بیت شیخ عیسی قاسم/ نقد و اشکالها در فضای انتخابات محترمانه و عالمانه بیان شود
حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی روز شنبه در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد در ادامه تفسیر سوره مبارکه احزاب گفت: تقرب ما این است که به پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) عرض ادب بکنیم، اما صلوات ما سبب تقرب و کمالات پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) نمیشود، آنان خود راه کمال را میپیمایند، ما مجرای […]
حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی روز شنبه در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد در ادامه تفسیر سوره مبارکه احزاب گفت: تقرب ما این است که به پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) عرض ادب بکنیم، اما صلوات ما سبب تقرب و کمالات پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) نمیشود، آنان خود راه کمال را میپیمایند، ما مجرای فیض به پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) نمیشویم، همه اطاعتها و عبادتها ما از برکت پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) است، ما که میگوییم «و ارفع درجته»، اینها وسیله و تقربی برای خود ما میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی افزود: خداوند میفرماید «وَمَا نَقَمُواْ إِلاَّ أَنْ أَغْنَاهُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ مِن فَضْلِهِ»، این گونه نیست که آنان افراد عادی باشند یا در برابر ذات اقدس اله مجرای فیض باشند، وقتی قرآن تصریح میکند و میفرماید و به عیب جویى برنخاستند مگر بعد از آن که خدا و پیامبرش از فضل خود آنان را بىنیاز گردانیدند، اگر اینان کارهای در عالم نیستند چرا خداوند اغنا را به اینان اسناد داد، اهلسنت اشتباه میکنند و نمیدانند که اهلبیت(ع) و پیامبر(ص) در عالم کارهای هستند، ما کارهایمان را برابر آفتاب و ماه تنظیم میکنیم، ما که شمسپرست و قمرپرست نیستیم زیرا خداوند او را نور خلق کرد و از نور او داریم استفاده میکنیم.
صلوات فرشتگان درخواست دعا برای مؤمنان از خداوند است
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» اظهار کرد: ما پیامبر(ص) را فرستادیم که مفسر اصلی باشد، وجود مبارک امام سجاد(ع) در هر کاری اول صلوات میفرستد، در روایت دیگری آمده است که هر گاه از خداوند چیزی خواستید دو تا صلوات بفرستید، در ادامه آیه میفرماید «وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» یعنی اینکه تسلیم او باشید نه به این معنا که بر او صلوات بفرستید، این «وَسَلِّمُوا» مفید وجوب و به معنای انقیاد است، و اگر چنانچه «وَسَلِّمُوا» به معنای صلوات فرستادن باشد از آن استحباب فهمیده میشود، در این زمینه برخی از فقها فتوای وجوب دادند و برخی علما احتیاط کردهاند.
وی بیان کرد: ذات اقدس اله فرمود ای پیامبر(ص) وقتی که از مؤدیان زکات، زکات را گرفتی بر آنان صلوات بفرست: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاَتَکَ سَکَنٌ لَّهُمْ وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» خداوند میفرماید وقتی حق واجب خود را داد پیامبر(ص) بر او بفرستد و این صلوات او بر دیگی اثر دارد، صلوات درجات مختلفی دارد، صلوات خدای به معنای رحمت است، صلوات فرشتگان به معنای دعا است، صلوات پیامبر(ص) بخشی به عنوان رحمت و بخشی به عنوان دعا است، در روایات آمده است که هرگز صلوات بترا یعنی منقطعالاخر نفرستید، اگر کسی «آلمحمد» را در صلوات نگوید، آن صلوات صلوات ابتر است.
اهانت به مؤمن به دلیل ایمانش اهانت به پیامبر است
حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: از آنجا که نماز عمود دین است و بالاتر از نماز اصل اعتقاد به توحید است، اگر کسی به اصول کلی معتقد بود میتواند مشمول صلوات پیامبر(ص) باشد و این چنین نیست که فقط به مسأله زکات اختصاص داشته باشد، اگر کسی مجاهد در راه خدا بود او هم میتواند مشمول صلوات پیامبر(ص) باشد، این صلوات متقابلی میان امت و امام است، امروز هم کسی که جانشین پیامبر(ص) است در گرفتن وجوهات نیز این صلوات را بفرستد، همانگونه که وی جانشین پیامبر(ص) برای گرفتن وجوهات است برای صلوات فرستادن هم جانشین پیامبر(ص) است.
وی با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَهِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِینًا»، بیان کرد: خلود مال کفر است و نه مال معصیتهای عادی اما اگر کسی مؤمن را برای ایمانش بکشد، کافر است و کیفر او خلود در جهنم است، همچنین در این آیه میفرماید اگر کسی مؤمن را برای ایمانش اهانت کند مانند این است که پیامبر(ص) را اهانت کرده باشد، اما اگر اختلاف مالی یا ملکی باشد و به مؤمن به خاطر این مال یا ملک اهانت کند، معصیت کرده است، کسانی که خدا و رسول را عذاب کنند دچار عذاب روحی میشوند و این عذاب روحی همان رسوایی، اهانت و تحقیر روحی است این شخص که مؤمن را آزار کرده است گرفتار عذاب روحی میشود.
کشور را باید با هم بسازیم/آلخلیفه جواب خدا را چه میخواهد بدهد
استاد سطح عالی حوزه علمیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تخریبهایی که در انتخابات نسبت به کاندیداها میشود، آیا مصداق آزار مؤمن نیست؟، ابراز کرد: همه ما باید مواظب باشیم، هرچه باشد چه بحث انتخابات باشد، چه غیر بحث انتخابات، گفتهاند زبان قلیل الجِرم و کثیر الجُرم است، ما در کشور باید با هم بسازیم، خطر در سوریه و در بحرین بیخ گوش ما است، در بحرین به خانه این عالم بزرگوار شیخ عیسی قاسم ریختند و به آن هجوم بردند؛ علما و بزرگان و مومنان را شکنجه میکنند، این آلخلیفه جواب خدا را چه میخواهد بدهد که ریخت توی خانه آن عالم بزرگوار، ما هم قبلا به اینها مبتلا بودیم.
وی ادامه داد: اگر اشکالی هست آن را محترمانه بگوید، ما حرفی داریم باید عالمانه حرف بزنیم، «وَقُل لِّعِبَادِی یَقُولُواْ الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطَانَ کَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُّبِینًا»، دوستان و برداران ما درست حرف بزنند حرف درست بزنند، چه داعی دارد که یکدیگر را برنجانیم، مگر خطر را نمیبینیم به بندگانم بگو به بهترین نحو سخن بگویند، ممکن نیست کسی از راه گناه به مقصد برسد، هدف وسیله را توجیه نمیکند، اگر کسی بخواهد از راه گناه کار خود را انجام بدهد زودتر از دیگران به خطر می افتد و در چاه می افتد.
حضرت آیتالله جوادی آملی با قرائت آیه «وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَیْرِ مَا اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِینًا»، ادامه داد: یک وقت کسی است گناه کرده او را تعزیر میکنند و حد میزنند اما یک وقت کاری ثابت نشده است و بالاخره حساب و کتابی دارد، یک بار سنگینی را حمل کرد، بهتان یک بار سنگینی است و عملی است که کسی نکرده است، عملی که انسان را مبهوت میکند، وقتی نکرده است اسناد این عمل به دیگری بهتان میشود و این بار بر دوش انسان قرار میگیرد بدون اینکه در روز قیامت باربری داشته باشد، هم تصلیه بر مؤمن را ذکر کرد و هم تصلیه مؤمنان بر پیامبر(ص) را ذکر کرد و هم ایذای خدا و پیامبر را حرام شمرد و هم ایذای برادران و خواهران مؤمن را حرام دانست.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰