آشنایی با آثار استاد مرتضی آقاتهرانی

  کتاب های استاد آقاتهرانی، امسال نیز در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برای علاقمندان ارائه شده است. برای تهیه کتب ایشان، می توانید به صحن اصلی شبستان، راهروی ۱۴، غرفه ۲۸، انتشارات عماد فردا مراجعه کنید. نمایشگاه کتاب تهران، از ۱۱ اردیبهشت ماه الی ۲۱ اردیبهشت ماه پذیرای علاقمندان به کتاب است.   | ۱ | از […]

 

کتاب های استاد آقاتهرانی، امسال نیز در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برای علاقمندان ارائه شده است. برای تهیه کتب ایشان، می توانید به صحن اصلی شبستان، راهروی ۱۴، غرفه ۲۸، انتشارات عماد فردا مراجعه کنید. نمایشگاه کتاب تهران، از ۱۱ اردیبهشت ماه الی ۲۱ اردیبهشت ماه پذیرای علاقمندان به کتاب است.

 

| ۱ | از خود تا خدا:

 

این اثر ارزشمند می کوشد تا حدیث “مَن عَرَفَ نَفسَه فَقَد عَرَفَ رَبَّه” را در محور های گوناگون به اثبات برساند و هم چنین خط بطلانی بر عقیده ی عدم شناخت خود و خدا بکشد. در این کتاب مباحث متعدّدی در زمینه ابعاد وجودی انسان و گونه های رفتاری او، مباحث مربوط به اراده و عوامل ضعف یا تقویت آن، آثار و موانع خودشناسی و هم چنین فصلی مجزا تحت عنوان پرسش و پاسخ است که سوالات مختلفی را در زمینه ی خودشناسی و خودسازی پاسخ می دهد.آن چه در نتیجه مطالعه ی این کتاب می یابیم این است که از خود تا خدا راهی نیست ! این کتاب که با عنوان «از خود تا خدا» در اختیار مخاطبان قرار گرفته است، دارای مباحث متعددی در زمینه ابعاد وجودی انسان و گونه‏های رفتاری او، مباحث مربوط به اراده و عوامل ضعف یا تقویت آن، آثار و موانع خودشناسی و همچنین فصل مجزا تحت عنوان پرسش و پاسخ است که سؤالات مختلفی را در زمینه خودشناسی و خودسازی پاسخ می‏دهد. باشد که به خواست خداوند همه ما بتوانیم از این مباحث ارزشمند در مسیر سعادت و کمال بهره‏مند شویم.

تصویر کتاب

| ۲ | لذت حضور:

از روح و حقیقت عبادات که همان حضور قلبی است، چه خوانده اید؟ آیا به راستی غایب بودن دل ها در محضر یار از عدم شناخت ما حکایت نمی کند؟ این کتاب با ارائه ی راهکارهایی عملی در زمینه ی ایجاد حضور قلب در عبادات و تبیین روش های تقویت حضور روحانی انسان در پیش گاه حضرت حق در اثنای عبادات به ویژه نماز، بر آن است تا ما را لذت حضور بچشاند. این نوشتار تلاشی است پی‏گیر از گروه فرهنگی راه رضوان که در راستای رشد فرهنگی و مذهبی جامعه اسلامی برداشته و در قالب کتاب ارزشمند «لذت حضور» که حاصل سخنرانی‏های استاد معظم است، در دسترس علاقمندان طریق سلوک و معرفت قرار گرفته است که در آن راهی برای فراغت دل، توجه به ارزش، عبادت، توجه به امام زمان(عج)، ولایت، روح نماز، حرمت نماز، حضور قلب، چگونگی توجه در نماز، مراتب حضور قلب در نماز، حقیقت خضوع، توفیقی بودن عبادات، وحی راه تشخیص چگونگی ارتباط با خدا، آثار سلوک، تجسم اعمال، تجسم اعتقادات، عمل به تقوای فقهی، غنای نفس و… مورد بررسی قرار گرفته شده است.

تصویر کتاب

| ۳ | یاران شیدای حسین بن علی علیه السلام:

شیدایی پاداش آنانی است که از خود گذشته اند و چه کسی گذشته تر از خویش، جز شهید؛ آن هم شهید عرصه ی کرب و بلا ! برگ برگ این نوشتار، از راز دلاور مردانی پرده بر می دارد که مولایشان چنین فرمود : من یارانی با وفا تر و بهتر از اصحاب خود نمی شناسم… به خدا سوگند این ها را امتحان کرده ام، آن ها را مردانی سینه سپر کرده یافتم به گونه ای که به مرگ زیر چشمی می نگرند… یاران شیدای حسین بن علی (علیه السّلام) هم چون گنجینه ای است بی کران از دریای معرفت و مردانگی که طریق دل دادگی می آموزد به آن هایی که می خواهند یاران شیدای حجت بن الحسن العسگری گردند. این کتاب دربرگیرنده حالات و روحیات مردان و دلاوران کربلا با توجه به اینکه هنگامی که حسین بن‏علی(ع) از همراهان خود بیعت برداشت و فرمود راه بر شما باز است و آنها پاسخ دادند: خدا را سپاس که این شرافت را به ما نصیب کرد که در کنار شما به شهادت رسیم. آری یاران امام، از اهل ایمان و پیروان حضرت ابراهیم خلیل کمتر نیستند. دوران چون روزگار امام حسین(ع) است و یارانی چون او برای مهدی فاطمه(عج) آرزو می‏شود. این کتاب الگویی پیش راه همه پویندگان اهل‏بیت(ع) به ویژه جوانان و نوجوانان می‏باشد.

تصویر کتاب

| ۴ | در صحن آسمان:

 

کتاب «در صحن آسمان» در مورد سفر حج نگاشته شده و مباحثی پیرامون ظاهر و باطن این عمل عبادی در آن مطرح شده است. در این کتاب مطالبی نیز جهت استفاده زائران بیت‌الله‌الحرام و حریم نبوی و اهل‌بیت علیهم‌السلام آمده است. گفتنی است چاپ نخست این کتاب توسط مؤسسه اسلامی نیویورک انجام شده است و این کتاب در ابتدا با توجه به نیاز مسلمانان خارج از کشور جمهوری اسلامی ایران تنظیم شده بود و علاوه بر زبان فارسی به زبان انگلیسی نیز نگارش یافته است. نسخه انگلیسی این کتاب نیز به لطف خداوند متعال بزودی توسط همین انتشارات به چاپ خواهد رسید. در پشت جلد این کتاب این‌گونه آمده است: «از صادق آل محمد پرسیدم: بزرگترین گناه کدام است؟ حضرت در پاسخ فرمودند: گناهکارترین انسان کسی است که در عرفه و مزدلفه وقوف کند و بین کوه صفا و مروه سعی کند، آن‌گاه گرد کعبه طواف نماید و نماز به جای آورد و در دل بپندارد که خداوند او را نمی‌آمرزد. چنین کسی از همه مردم گناهش بزرگ‌تر است.»

 

 

| ۵ | ۱۵ راز و نیاز:

 

اثر دیگر ایشان با نام «۱۵ راز و نیاز»، برگرفته از یکی از مناجات‌های «خمس عشره» است که حضرت امام زین‌العابدین علیه‌السلام با خداوند متعال داشته‌اند. این کتاب به شرح چهارمین مناجات از پانزده مناجات آن حضرت پرداخته است که آن را «مناجات الراجّین» به معنای مناجات امیدواران نامیده‌اند. عبارت «امیدواریم که …» که روی جلد کتاب آمده است، همین مطلب را منعکس می‌کند.

 

برشی از کتاب که در پشت جلد نیز مشاهده می کنیم: «ناامیدی نسبت به خداوند، نوعی کفر است. ناامید بودن نسبت به خداوند به معنی باور نکردن او و نشناختن اوست. کسی که خداوند را بشناسد و به او معرفت داشته باشد، می‌داند که او امید بنده را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.»

 

 

| ۶ | این است بهشت:

 

زیارت تدارک مبارزه و مجاهده با نفس سرکش است و مقدمه صعود به غایت لقاء خداوند ؛ زیارت قیام پاکی هاست و نبرد قلب سلیم در برابر تمام زشتی ها و تاریکی ها ؛ زیارت شوق وصال یار است و شور صحبت دلدار، و از این همه زیارت بهشت زمین، زیارتی است جاودانه ! زیارتی که در اعماق جان مان ماندگار خواهد بود. در این کتاب، استاد دکتر مرتضی آقا تهرانی سفرنامه ی کربلای خویش را با بیانی معنوی و دل نشین به رشته تحریر درآورده است. سفرنامه ای با نام ” این است بهشت” ؛ اگر توفیق زیارت نصیب تان گشت قدم به قدم با این نوشتار پیش بروید و اگر نه ، زیارت از دور هم قبول است ! این کتاب سفرنامه‏ای است به کربلا که به راستی «این است بهشت». انسان هنگام حضور در جوار مرقد اولیاء الهی، قدم در فضایی سرشار از معنویت و جوی ملکوتی گذارده و بیش از پیش به خدای خویش نزدیک شده است. پس هر آن زمان که به زیارت آمدی بدان که صاحب مرقد(ع) تو را می‏بیند پس غفلت مکن. این کتاب بیانی گویا از نجف اشرف، کوفه، کربلای معلا، بغداد، کاظمین و سامرا می‏باشد.

 

تصویر کتاب

 

| ۷ | دولت کریمه:

 

مجموعه سخنرانی های استاد در جمع هیئت محترم دولت نهم که در باب مدینه فاضله ی صاحب الزمان( عجل الله تعالی فرجه) نگاشته شده است. ویژگی ها، وظایف، آسیب ها و راهکارهای رفع این آسیب ها از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب می باشد که از دعای شریف افتتاح الهام گرفته شده است. در بخشی از کتاب می خوانیم: برای رسیدن به تقوا ، شهادت، ایمان و عنایت الهی، تلاش و کوششی جدّی لازم است تا به انتخاب و اختیار خود، به این مرحله از کمال نائل شویم. نیّات، رفتار و گفتار انسان باید هدف دار و در طریق الهی باشد تا او بتواند به این مراحل دست یابد. این کتاب دربرگیرنده مجموعه سخنرانی‏های استاد در جمع هیئت محترم دولت نهم است. در این کتاب به مباحث مهمی در مورد دولت کریمه از جمله ویژگی‏ها، اهداف، آسیب‏ها و راهکارهای رفع و دفع این آسیب‏ها و مطالبی در موضوع عزت مؤمنان در سایه دولت کریمه و نفاق و خواری منافقین پرداخته شده است. محور اصلی این مباحث فرازهایی از دعای شریف افتتاح است.

 

تصویر کتاب

 

| ۸ | حدیث دل سپردن:

 

این مجموعه روایت دل دادگی و پاک شدن در مسیر الهی است که از درس های اخلاق استاد دکتر مرتضی آقا تهرانی نگاشته شده است. این صحف اخلاقی سلیس و روان با بخش های مختلف و پر بار، ره توشه ای است برای آن هایی که می خواهند راضیهً مرضیه شوند؛ چرا که در این کتاب، نقش اخلاص در کارها را می یابند و با دانستن تلخی مرگ یا شیرینی وصل، امتحانات الهی را یکی پس از دیگری پشت سر گذارده و به انواع نعمات الهی از جمله نعمت وجود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) بهره مند می گردند. این کتاب دربرگیرنده نکات مهم اخلاقی می‏باشد و کاربرد این نکات در زندگی اجتماعی و شخصی افراد را بیان می‏کند. در این کتاب به نکات اخلاقی از جمله نعمت، نقش اخلاص در کارها و اهمیت خشنودی خدا، آثار گناه، معنای امتحان الهی و… و همچنین اشاراتی به سجایای اخلاقی پیامبر اسلام و عظمت اسلام در جهان شده است.

 

تصویر کتاب

 

| ۹ | اهمال کاری:

 

آن چه در این کتاب آمده، تلفیقی است از مباحث اخلاق اسلامی و روان شناسی در مسئله ای به ظاهر کوچک اما بسیار مهم و ریشه ای ؛ اهمال کاری و یا همان تعلّل ورزیدن در امور از حالات نفس آدمی است که می تواند منشأ سقوط آدمی شود. این مسأله از دیر باز مورد توجه بوده و در روایات و ادعیه به مناسبت ، درباره ی آن سخن به میان آمده است. علمای اخلاق و عرفای اسلامی، پیوسته اهل سیر و سلوک را از ابتلاء به این نابهنجاری اخلاقی – رفتاری بر حذر می داشته اند ولی تا آن جا که نگارنده می داند، از بزرگان اسلام شناس ما کتابی در این زمینه نگاشته نشده است. مساله اهمال کاری در منابع سلامی از دیر باز مورد توجه بوده و در روایات و ادعیه به مناسبت ، درباره آن سخن به میان آمده است. علمای اخلاق و عرفان اسلامی پیوسته اهل سیر و سلوک را از ابتلا به این نابهنجاری بر حذر داشته‏اند.

 

تصویر کتاب

 

| ۱۰ | سودای روی دوست:

 

خداوند متعال وجود مبارک امام و حجّت خویش را در روی زمین ضروری گردانیده است، تا از کوتاه ترین و تابنده ترین راه، لایقان و شیفتگان را به سعادت و رستگاری دو جهان نایل گرداند. بی شک صراط مستقیم الهی در دوران پر محنت و بلای آخرالزمان، ولایت همان امام غایب و منتظری است که در پس پرده غیبت، در انتظار اذن ظهور به سر می برد. انتظار، ویژگی منتظران، علل و عوامل زمینه ساز دیدار، موانع دیدار و عنایات خاص حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) از جمله مباحثی است که به طور تفصیلی در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. استاد دکتر مرتضی آقا تهرانی دیدار عام با حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) را امری شدنی و ممکن می داند و به ارائه ی راهکارهای عملی دیدار پرداخته است. شیعیان حقیقی، همواره آرزو دارند امام عصر خود را ببینند و در محضر وی باشند. این، آرزویی است که در مواقع گرفتاری و رنجِ زمانه، در ذهن بسیاری از ما شکل می‌گیرد. این آرزو، آن‌چنان پرطرفدار است که در طول زمان‌های مختلف، عامل بدعت‌ها و انحراف‌های فکری مختلفی شده است. دلیل عمدهٔ این انحراف‌ها، نشناختن صحیح دین و راه نزدیک شدن به امام عصر علیه السلام است. حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی در ادامهٔ نگارش و طرحِ مفاهیم و آموزه‌های اخلاقی، کتاب «سودای روی دوست» را دربارهٔ موضوعِ زیارت امام زمان نگاشته است. عنوان فرعی «راهکارهای عملی دیدار با حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف» ذیل عنوان اصلی این کتاب آمده است.

 

تصویر کتاب

 

| ۱۱ | با عرشیان:

 

این اثر در قالب عرفان عملی به بیان حالات ، شیوه و دستورالعمل های سید السالکین آیت الله سید احمد کربلائی می پردازد . مطالعه ی روش های تربیتی، اخلاقی و عرفانی این عرش نشین آسمانی تا حدودی می تواند مشکل عدم دسترسی سالک الی الله را بر استاد هموار نماید. در حقیقت این نوشتار ارزنده، نوعی ابتکار در پاسخ گویی به درخواست فطری هر انسان پاک طینتی است که هنوز در وجود خویش میل ره یابی به وادی قرب خداوندی را زنده می یابد. حالات شیوه و دستور العمل‏های سلوکی تربیتی ، اخلاقی و عرفانی سید السالکین آیت الله سید احمد کربلایی.

 

تصویر کتاب

 

| ۱۲ | خانواده و تربیت مهدوی:

 

فاصله ی ما با مهدی موعود بیش از هرچیز فاصله ی معرفتی و معنوی است، برای نزدیکی به ساحت آن حضرت و وارد شدن در شمار مهدی یاوران بیش از هر چیز به ایجاد تناسب اخلاقی در وجود خود با آن یگانه ی اخلاق نیازمندیم. در این کتاب ارزنده، چهار دوره ی بنیادین تربیتی در فرایند مهدی یاوری آمده است که ره آورد آن تربیت نسلی منتظر و مهدی یاور می باشد. خانواده ای که راهکارهای عملی در این چهار دوره ی تربیتی را به خوبی اجرا نماید و دستورهای تربیتی تأکید شده را فرو گذار ننماید، در فرآیند تربیت و هدایت فرزندان خویش کمتر با مشکلات و ناهنجاری های تربیتی مواجه می گردد. باشد که همگان گام های معرفت و محبت و بصیرت را در مقام های مهدی شناسی، مهدی محبّی و مهدی یاوری به خوبی برداشته و آماده ی هر گونه نصرت در مقام مهدی یاوری گردیم. این کتاب با بررسی بنیان خانواده و بسط اهمیت خانواده در تربیت فرزندان به بیان راهکارهای تربیت نسلی مهدی یاور و منتظر می‏پردازد.

 

تصویر کتاب

 

| ۱۳ | اراده:

 

شناخت اراده و سودمندی آن، بر کسی پوشیده نیست اما شناخت اراده ضعیف از اراده قوی همواره آسان نخواهد بود. مبحث اصلی در این کتاب بررسی اراده انسان، شناخت عوامل ضعف و قوت آن می باشد. نویسنده ی گران قدر این اثر ارزشمند، استاد دکتر مرتضی آقا تهرانی، سعی داشته است که تمامی مطالب را بر محوریت تلفیق مباحث فلسفی، روان شناختی و اخلاق اسلامی با گرایشی عارفانه ارائه دهد. بدیهی است مطالعه ی این کتاب، در ایجاد قوّت اراده موثر بوده ومی تواند ما را از ضعف اراده دور سازد و هم چنین عزم هایمان را به جزمیّت سوق دهد.

 

تصویر کتاب

 

| ۱۴ | نظم، آنچه همه دوست دارند:

 

کتاب “نظم؛ آن چه همه دوست دارند ولی …” اثر حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی آقاتهرانی، به راه کارهای ایجاد نظم و برنامه ریزی در زندگی پرداخته و موانع برنامه ریزی و عوامل مؤثر در آن را مطرح می کند.

 

در ضمن مباحث کتاب سعی شده است تا پاسخ این سوالات در ضمن پنج فصل بیان شود، که در فصل اول به نظم، اهمیت نظم، ضرورت نظم و برکات نظم پرداخته شده و در فصل دوم به برنامه ریزی و مباحثی چون اهمیت برنامه ریزی، کیفیت برنامه ریزی، برکات و در آخر اصول برنامه ریزی اشاره شده است که این فصل بسیار جامع، مفصل و مفید می باشد. در فصل سوم به عوامل مؤثر در برنامه ریزی اشاره شده و فصل چهارم حاوی مطالبی پیرامون موانع ایجاد نظم می باشد که مطالعه دقیق این دو فصل اخیر خواننده را در رسیدن به برنامه ریزی منظم یاری می کند. و در فصل آخر به آسیب شناسی بی نظمی پرداخته شده است که با مطالعه این فصل به ضرورت داشتن برنامه ای منظم در زندگی پی می بریم و تمام تلاش خود را مبنی بر نوشتن برنامه ای برای زندگی و عمر خود خواهیم کرد.

 

 

 

 

منبع : دفتر استاد آقاتهرانی