برقراری رابطه با آمریکا به جوک شبیه است/ بیشتر داوطلبان در سطح ریاست جمهوری نیستند

آیت‌الله احمد جنتی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا به عنوان مهم‌ترین مسأله کشور یاد کرد و با بیان اینکه همه مردم با شوراهای شهر و روستا سروکار دارند و اگر اعضای آن صالح باشند به نفع مردم است، از این‌که مسأله نظارت […]

jannatiآیت‌الله احمد جنتی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا به عنوان مهم‌ترین مسأله کشور یاد کرد و با بیان اینکه همه مردم با شوراهای شهر و روستا سروکار دارند و اگر اعضای آن صالح باشند به نفع مردم است، از این‌که مسأله نظارت بر صلاحیت اعضای شوراها نزدیک به صفر است، ابراز تأسف کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با اشاره به فعالیت ۳۴ ساله شورای نگهبان که در همه نقاط کشور دفتر و ناظر دارد و با داشتن بانک اطلاعات جامع، مرتب از مراکز اطلاعاتی، سپاه و ناجا استعلام می‌کند، تصریح کرد: شورای نگهبان با این همه امکانات می‌خواهد صلاحیت حدود هفتصد کاندیدای ریاست جمهوری را تأیید کند، اما در شوراها تعداد بسیار بالا است، چه کسی می‌تواند صلاحیت این کاندیداها را تأیید کند.

 

بیشتر کاندیداها در سطح رییس جمهور نیستند

دبیر شورای نگهبان در ادامه با اشاره به یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: آبرو، زندگی، معاش و رفاه مردم در دست رییس جمهور است و در یک کلمه باید گفت که پول و قدرت در دست هرکسی بود، همه کاره او است، مجلس کار خود را انجام می‌دهد اما کسی که باید قانون را اجرا کند رییس جمهور است که اگر بتواند قانون را زیرپا می‌گذارد.

وی داشتن سابقه مذهبی و سیاسی، داشتن تقوا و ایمان و مدیر و مدبر بودن را از شرایط رییس جمهور برشمرد و با بیان اینکه بیشتر افرادی که در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نام‌نویسی کردند در سطح رییس جمهور نیستند و ثبت‌نامشان جک و خنده‌دار است، افزود: اینکه همه این شرایط در یک نفر جمع شود پیدا نخواهد شد، اما باید افرادی را یافت که حداقل این شرایط را داشته باشند.

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه برخی از این شرایط مهم‌تر است و باید به مهم‌ترها فکر کرد و برخی هم اگر نبود ضربه‌ای به نظام نمی‌زند، اظهار کرد: اگر ایمان و تقوا نباشد، کاندیدا مدیر و مدبر بوده و سوابق دیگری هم داشته باشد، به درد نمی‌خورد، چراکه همه قدرت خود را در مسیر دیگری خرج می‌کند و ثروت مملکت در معاملات، مبادلات و در رانت خواری‌ها مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: کاندیدای ریاست جمهوری باید مدیر و مدبر باشد؛ اگر ایمان و تقوا داشت و خواست مملکتی را که مشکل اقتصادی، سیاسی، تحریم، تورم، اشتغال، ازدواج جوانان و دیگر مشکلات دارد اداره کند، باید قدرت مدیریت نسبی داشته باشد، صد در صد انتظار مدیریت کامل را از او نداریم اما حداقل مدیریت را داشته باشد.

 

برقراری رابطه با آمریکا به جوک شبیه است

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه فرصت ندارم که از داوطلب ریاست جمهوری بپرسیم می‌خواهد با این همه مشکلات چکار کند، اضافه کرد: ممکن است کسی فکر کند که با برقراری روابط با آمریکا همه مشکلات درست می‌شود که باید به این حرف خندید که این حرف به جک شبیه‌تر است، آمریکا چه گلی بر سر آنهایی زد که تسلیمش بودند که بر سر ما بزند.

وی با اشاره به اینکه مصر چندین سال تسلیم آمریکا بود، اما اکنون ببینید که چقدر گرسنه در این کشور زیاد است و هزاران نفر در قبرستان‌ها می‌خوابند، گفت: امکان ندارد آمریکا به نفع کسی کار کند و خیر کسی را بخواهد، تسلیم شدن در برابر آنها یعنی سپردن مصالح و منابع مملکت به دست آنها، حال اگر کسی چنین تصمیمی دارد، آیا می‌توان به او رأی داد؟

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه برخی مسأله اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی را به راه می‌اندازند و دنبال ثروت و قدرت هستند، امکان رأی دادن به این افراد را که در محوریت کسب ثروت برای قدرت و کسب قدرت برای ثروت می‌چرخند منتفی دانست و ابراز کرد: افرادی که از سوی شورای نگهبان تأیید و اسامی آنها اعلام می‌شود، باید این صفات را نداشته باشند.

 

کاندیداها موضع خود را در برابر فتنه روشن کنند

وی با یادآوری اینکه یک فتنه‌ای به نام تقلب در انتخابات آمد و ۱۰ سال هم آمریکایی‌ها در این زمینه برنامه‌ریزی کردند تا به اصطلاح با عنوان تقلب در انتخابات نظام را ساقط کنند، تأکید کرد: کاندیداهای ریاست جمهوری باید موضعشان را در برابر فتنه روشن کنند، اگر فتنه را قبول دارند خود جزو فتنه‌گرها هستند، اما اگر با آن مخالفند، رسما فتنه را محکوم کنند.

امام جمعه موقت تهران خطاب به مردم شریف ایران با بیان اینکه اگر اهل تشخیص هستید به تشخیص تان عمل کنید اما اگر اهل تشخیص نیستید از اهل تشخیص بپرسید و به افرادی که این ویژگی‌ها را دارند رأی ندهید، ایمان به خدا، ایمان به انقلاب، ایمان به امام، ایمان به مردم، مقاومت، فسادستیزی، عدالتخواهی، مبارزه با تبعیض‌ها و ساده‌زیستی را از دیگر شاخصه‌های رییس جمهور اصلح برشمرد.

وی گفت: کاندیدای ریاست جمهوری نباید با یک اخم آمریکا از جا در برود، همین کاری که شیوخ عرب می‌کنند و تا مقداری چشم غره آمریکا را ببینند خود را عقب می‌کشند؛ باید در نظر داشت که ما همواره در برابر تهدید هستیم و نباید از تهدید بترسیم.

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه افرادی که ساده‌زیست نیستند درد مردم را نمی‌فهمند و معنای لغت گرسنگی را نمی‌دانند، اظهار کرد: کاندیدای ریاست جمهوری باید درد مردم محروم را حس کند و همدرد مردم محروم باشد و دلش برای آنان بسوزد.

 

رییس جمهور باید قانونگرا و معتقد به عقل جمعی باشد

وی قانون‌گرایی را از دیگر شاخصه‌های رییس جمهور اصلح عنوان و ابراز کرد: رییس جمهور باید قانون را بداند و به آن عمل کند، ممکن است یک قانون بد باشد اما تا زمانی که نسخ نشده باید عمل شود، و الا اگر قانون‌شکنی مد شد دیگر همه، قانون‌ها را زیر پا می‌گذارند.

امام جمعه موقت تهران افزود: رییس جمهور باید معتقد به مشورت و عقل جمعی باشد، مستبدانه فکر نکند و تصمیم نگیرد، بلکه از صاحب‌نظران دولتی و کارشناسانی که در مردم هستند مشورت بگیرد و البته نیروهای سالم را به کار گیرد که اگر چنین شد رییس جمهوری اصلح خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه انتخابات حتما حتما باید آزاد باشد، که البته با سلیقه‌های مختلفی که برای آن نام‌نویسی کردند و صلاحیت آنها در حال بررسی است، ثابت می‌شود، گفت: یکی از شرایط اساسی کاندید ریاست جمهوری اعتقاد عملی به ولایت فقیه است که بدون ولایت فقیه ایمان معنا پیدا نمی‌کند، نمی‌شود کسی ولایت فقیه را قبول نداشته باشد و بگوید ایمان و تقوا دارم.

آیت‌الله جنتی با تأکید بر اینکه موضع کاندید ریاست جمهوری در عمل و سابقه درباره ولایت فقیه باید مشخص باشد، تصریح کرد: مملکت ایران رهبر دارد و رهبر است که باید حکم رییس جمهور را تنفیذ کند، اگر رهبر تنفیذ نکند رییس جمهور مشروعیت پیدا نمی‌کند، بنابراین هرجا اختلاف نظر پیدا شد، اگر توافق شد که هیچ، اما اگر سلیقه‌ها جدا بود، رییس جمهور باید تابع رهبر باشد.

 وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به طرح شعار حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: حماسه یک کار عادی، معمولی و متعارف نیست؛ حماسه حرکتی است که یک گروه خط‌شکن در میدان جنگ انجام می‌دهند؛ نظامیان دشمن را عقب می‌رانند، خط را می‌شکنند و با سپر کردن سینه و آمادگی کامل به جلو می‌روند.