آیت‌الله خوشوقت هیچ‌گاه برای مطرح کردن خود کاری نکرد

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) پنج‌شنبه شب در مراسم اولین سالگرد بزرگداشت مرحوم آیت‌الله خوشوقت که با حضور علما، طلاب و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: در هیچ دین و مذهبی به اندازه اسلام و مکتب تشیع به علم بها داده نشده است. فضیلت علم […]

mesbah-11آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) پنج‌شنبه شب در مراسم اولین سالگرد بزرگداشت مرحوم آیت‌الله خوشوقت که با حضور علما، طلاب و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: در هیچ دین و مذهبی به اندازه اسلام و مکتب تشیع به علم بها داده نشده است.

فضیلت علم در دین اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با بیان این‌که در روایات اسلامی نیز به مسأله علم توجه ویژه‌ای شده است، ابراز کرد: البته این سؤال پیش می‌آید که این همه سفارشی که به علم شده آیا همه علوم را در بر می‌گیرد یا شامل علومی خاص می‌شود.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: برخی با استناد به این روایت از پیامبر(ص) مبنی بر این‌که دنبال علم بروید هرچند در چین باشد، می‌گویند؛ مراد از علم هر علمی است، هرچند برخی از علوم فضیلت بیشتری دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که برخی از علوم چیزی به فضیلت انسان نمی‌افزایند، اظهار کرد: ‌در روایات تعابیر مبالغه آمیزی درباره فضیلت علم آمده که نمی‌تواند هر علمی را در بر بگیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایات به فضیلت علم در اسلام تأکید کرد و گفت: در روایات آمده دنبال علم بروید هرچند به قیمت ریختن خون‌ها و فرو رفتن در دریاها و اقیانوس‌ها باشد.

علمی مفید است که انسان را به کمال برساند

آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر این‌که علم برای انسان یک ارزش است، افزود: علم زمانی برای انسان مفید و با ارزش است که او را به کمال رهنمون کند.

وی با اشاره به این‌که همه انسان‌ها بالقوه از کمال انسانی برخوردار هستند، گفت:‌ هدف از آفرینش انسان این است که استعدادهای انسانی او شکوفا شود.

قرب الهی بزرگ‌ترین ارزش برای انسان است

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که در فرهنگ اسلامی و شیعی وقتی انسان ارزشمند است که به قرب الهی برسد، ابراز کرد: این قرب الهی است که از ارزش اصیل برخوردار است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که حفظ عزت اسلامی به قرب خدا منجر می‌شود، اظهار داشت: اگر کسانی با چنین نیتی به دنبال علم بروند که اسلام را به عزت برسانند عبادت کرده‌اند.

علمی با ارزش است که انسان را به قرب خدا برساند

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که همه علوم در یک سطح و اندازه نیستند و برخی بر دیگری فضیلت دارند، افزود: ‌ارزش علوم به این است که ببینیم تا چه اندازه سبب قرب الهی می‌شوند.

آیت‌الله مصباح یزدی بر ضرورت توجه انسان به نیت خالص در انجام کارها تأکید کرد و گفت: زمانی اعمال مورد قبول واقع می‌شوند که همراه با نیت خالص باشند.

وی با اشاره به این‌که علمی مؤثر است که به دیگران نیز منتقل شود، ابراز کرد: برخی با خلوص نیت به دنبال علم می‌روند و عالم می‌شوند اما فقط خودشان از علمشان بهره مند می‌شود.

آیت‌الله خوشوقت به دنبال مطرح کردن خود نبود

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این‌که مرحوم آیت‌الله خوشوقت از علمایی بودند که دیگران نیز از علمش استفاده می‌کردند، اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله خوشوقت این صفت را در حد اعلا دارا بودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مرحوم آیت‌الله خوشوقت را فقیهی آشنا با تفسیر، فلسفه و اخلاق دانست و گفت: یکی از ویژگی‌های آیت‌الله خوشوقت این بود که کاری نکرد تا خود را به رخ دیگران بکشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که مرحوم آیت‌الله خوشوقت یک عمر برای به دست آوردن فضائل زحمت کشید، افزود:‌ این‌که انسان دارای فضائل و ویژگی‌های برجسته‌ای باشد اما هیچ‌گاه آنها را اظهار نکند بسیار با ارزش و سخت است و فضیلت مردان خدا در چنین مواردی مشخص می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی خودسازی، مراقبه و محاسبه در کارها را از ویژگی‌های بارز مرحوم آیت‌الله خوشوقت برشمرد و تصریح کرد: آیت‌الله خوشوقت دقت فراوانی داشت که کاری را برای غیر خدا انجام ندهد.

وی با اشاره به تواضع علمی آیت‌الله خوشوقت خاطرنشان کرد: این ‌که انسان بیش از شصت سال در محافل علمی باشد و بسیاری از علما او را نشناسند بسیار حائز اهمیت است.

هدایت جوانان از ویژگی‌های آیت‌الله خوشوقت

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) توجه ویژه آیت‌الله خوشوقت به جوانان را مورد تأکید قرار داد و گفت:‌ آن مرحوم با سعی وافر تلاش می‌کرد تا جوانان را هدایت و راهنمایی کند تا از خطرات و انحرافات فکری و رفتاری در امان باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آرامش را از دیگر ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله خوشوقت ذکر کرد و ابراز داشت: آیت‌الله خوشوقت هیچگاه با کسی با خشونت برخورد نکرد و همیشه سنجیده سخن می‌گفت.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که مرحوم آیت‌الله خوشوقت هیچ‌گاه به دنبال مرید نبود، اظهار کرد:‌ آیت‌الله خوشوقت پس از اقامه نماز جماعت همچون پدری مهربان به سؤالات و شبهات جوانان پاسخ می‌داد.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که آیت‌الله خوشوقت سی سال در درس فقه شرکت کرد و تحصیلاتش قابل مقایسه با مراجع تقلید بود، گفت:‌ آن مرحوم هیچ‌گاه خود را فقیه نخواند و نگفت فتوای من چنین است در حالی که این مسأله در میان فقها و علما امری عادی است.

وی آیت‌الله خوشوقت را مصداق انسانی دانست که خدا دوستش دارد و اظهار کرد: وقتی خدا انسانی را دوست دارد برایش کم نمی‌گذارد و خواسته‌های قلبی او را هرچند بیان نشده باشند اجابت می‌کند.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که آیت‌الله خوشوقت نسبت به خانواده، ‌اطرافیان و شاگردان مهربان و با عطوفت بود، ابراز کرد:‌ چنین افرادی هیچ لکه سیاهی در زندگی شان مشاهده نمی‌شود و دارای صفا، نور و صداقت در زندگی هستند.