آیت الله عیسی قاسم: پرورش کادر رهبری جوامع اسلامی از وظایف حوزه است

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه بحرین با حضور علمای برجسته این کشور نظیر آیت الله شیخ عیسی قاسم و آیت الله سید جواد الوداعی در منطقه بنی جمره این کشور برگزار شد.  آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین در این مراسم که با حضور جمعی از طلاب […]

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه بحرین با حضور علمای برجسته این کشور نظیر آیت الله شیخ عیسی قاسم و آیت الله سید جواد الوداعی در منطقه بنی جمره این کشور برگزار شد.

ghasem3 آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین در این مراسم که با حضور جمعی از طلاب علوم دینی برگزار شد به بیان راهبرد‎های حوزه‎های علمیه پرداخت و گفت: اسلام یک عقیده‎ای است که سراسر جهان آن را فراگرفته و فقه آسمانی از روز اول، همراه آن بوده است.

 وی افزود: فقه و عقیده هیچ جدایی از یکدیگر ندارد و هر کس که به اسلام عقیده پیدا کند لازمه‎اش اقرار به فقه اسلامی است.

 رهبر شیعیان بحرین وظایف حوزه علمیه را فراتر از ارائه دروس فقه و عقیده دانست و بیان داشت: حوزه علمیه باید به نقطه ای برسد که عقل‎ و اراده اسلامی را در چارچوب واقعیت اسلام عرضه کند.

 وی حوزه علمیه را مسؤول پاسبانی از هویت اسلامی دانست و تصریح کرد: مادی گرایی باید از حوزه‎های علمیه خارج و معنویت جایگزین آن شود. دیدگاه‎های مادی برای طلبه، استاد و مسؤولان حوزه‎های علمیه موجب بی ثباتی شخصیتی و اجتماعی برای آنان می‎شود.

 آیت الله شیخ قاسم از مسؤولان حوزه علمیه خواست که جایگاه خود را در جهان اسلام پیدا کرده و راهبردی در پیش روی حوزه‎های علمیه بحرین ترسیم کنند که موجب یافتن جایگاه واقعی خود در بین حوزه‎های علمیه جهان، رسیدن به جایگاه علمی و برداشتن سهم قابل توجه‎ای از بار سنگین اسلام شود.

 وی از حوزه‎های علمیه خواست که از تجربه‎های همدیگر برای پیشرفت فعالیت‎ها استفاده کنند و ادامه داد: ما توقع نداریم که همانند حوزه‎های علمیه قم و نجف باشیم زیرا شرایط هر کشور با کشور دیگر متفاوت است.

 رهبر شیعیان بحرین توجه با افراد نابغه را ضروری دانست و اظهار داشت: یکی از مسؤولیت‎های حوزه‎های علمیه، کشف افراد نابغه و پرورش آنان در جهت مصالح اسلام است.

 وی یکی دیگر از مسؤولیت‎های حوزه علمیه را پرورش افراد قوی برای رهبری جامعه اسلامی دانست و تاکید کرد که حوزه‎های اسلامی باید حرکت‎های اسلامی در کشورها را رهبری کرده و افکار اسلامی را در آن مکان‎ها وارد سازند.

 آیت الله شیخ قاسم افزود: شبهه‎های بسیاری در زمینه‎های اعتقاد، فقه و سایر مسائل دینی وجود دارد و باید کسانی وجود داشته باشند که این شبهات را به صورت کامل و صحیح پاسخ دهند. ما حوزه علمیه ای می‎خواهیم که بتواند صدای اسلام را به گوش مردم برساند.

 وی عنوان کرد: حوزه‎ های علمیه باید به جایگاهی برسند که وقتی کلامی از حوزه علمیه صادر می‎شود به گونه ای باشد که گویا از دهان مبارک امیر‎المومنین علی (ع) صادر شده است. این مسائل با هم اندیشی و تقویت بعدی علمی در کنار بعد معنوی محقق می‎شود.

 رهبر شیعیان بحرین پویایی هر چه بیشتر تبلیغ علما را ضروری دانست و خاطرنشان ساخت: برای پویایی و کارآمدی تبلیغ علما باید دوره‎های آموزشی تبلیغی برگزار شود.

وی طلبه‎ها را ادامه دهنده راه انبیا و ائمه معصومین (ع) خواند و بیان داشت: طلبه هنگامی که می‎خواهد پا جای پای پیامبران و ائمه معصومین (ع) بگذارد باید به خود نگاه کند و ببیند که مسؤولیت و وظیفه او در اسلام چیست، نفس خود را تا چه حدی می تواند کنترل کند، کاسه صبر و تحمل او به چه اندازه است و تا چه اندازه می‎تواند خالص و مخلص باشد.

 آیت الله شیخ عیسی قاسم در ادامه به بیان ضرورت‎های تبلیغی و نیازهای جامعه اسلامی پرداخت.