استجابت سریع دعا محصول تلاوت قرآن است

حجت الاسلام و المسلمین میراحمدرضا حاجتی، مدیر حوزه علمیه خوزستان، عصر امروز در نخستین جلسه از تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان، با بیان این که ماه مبارک رمضان حقیقتی الهی است، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان، هدیه ای الهی از سوی خداوند متعال بوده که باید آن را قدر نهیم و با استفاده از ظرفیت […]

hajati2حجت الاسلام و المسلمین میراحمدرضا حاجتی، مدیر حوزه علمیه خوزستان، عصر امروز در نخستین جلسه از تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان، با بیان این که ماه مبارک رمضان حقیقتی الهی است، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان، هدیه ای الهی از سوی خداوند متعال بوده که باید آن را قدر نهیم و با استفاده از ظرفیت های معنوی آن به سعادت اخروی دست یابیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، استاد اخلاق حوزه علمیه خوزستان، با بیان این که شرافت ماه رمضان به لیله القدر است، گفت: به راستی که شرافت ماه رمضان به لیله القدر بوده و شرافت لیله القدر به نزول قرآن است و اگر فردی در این ماه بیش از گذشته با این هدیه ای الهی مأنوس شد در واقع از شرافت لیله القدر استفاده کرده است.

مدیر حوزه علمیه خوزستان با اشاره به فضیلت قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: در روایات آمده است اگر فردی قرآن را تلاوت کند یک دعای مستجاب «مُعَجَّلَهً أو مُؤَخَّرَهً» خواهد داشت و این دعای مستجاب یا بلافاصله و یا پس از مدتی اجابت خواهد شد.

قرآن کتاب انسان سازی و هدایت بشر به سوی کمالات اخروی است

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی با بیان این که قرآن کتاب انسان سازی و هدایت بشر به سوی کمالات اخروی است، تصریح کرد: برای دست یابی به معارف وجود قرآن باید مطهر بود؛ چرا که خداوند متعال فرموده«لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ»، تنها افرادی به معارف وجودی قرآن دست خواهند یافت که جزء «الْمُطَهَّرُونَ» باشند و در برخی روایات افرادی را شامل «الْمُطَهَّرُونَ» دانسته اند که با وضو باشند و در برخی دیگر از روایات دوری از محرمات را معنای «الْمُطَهَّرُونَ» دانسته اند.

وی با اشاره به نخستین آیه قرآن، گفت: «بسم الله الرحمن الرحیم» نخستین آیه قرآن است که تفسیر این آیه ساعت ها به طول می انجامد اما یکی از مهم ترین دروسی که خداوند متعال می خواهد به انسان ها یاد دهد، همین گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای انجام هر عملی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خوزستان در ادامه افزود: اگر انسان بداند که گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای انجام هر عملی چه مقدار در پیشبرد کار او مؤثر است هیچ گاه این عمل را از زبان خود فراموش نمی کرد.

مدیر حوزه علمیه خوزستان با اشاره به آیه ۸۲ سوره بقره مبنی بر«وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لاَ تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً وَذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً وَأَقِیمُواْ الصَّلاَهَ وَآتُواْ الزَّکَاهَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلاَّ قَلِیلاً مِّنکُمْ وَأَنتُم مِّعْرِضُونَ»، اظهار داشت: مردم بنی اسراییل جزء افرادی بودند که علاقه زیادی به دنیا و مسایل دنیایی داشتند؛ از این رو خداوند متعال برای هدایتشان دستور داد تا به چند عهد و پیمان عمل کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: مقصود از آیه ۸۲ این است که بندگان در ابتدا می بایست خدای یگانه را پرستش کنند و پس از آن به پدر و مادر احترام گذاشته، صله رحم انجام داده، کمک به یتیمان و تهی دستان را فراموش نکرده و در نهایت نیز نماز را اقامه و زکات امام جمعه پرداخت نمایند.

وی در پایان سخنان خود، اظهار داشت: به یقین اگر انسان بخواهد به سعادت دنیوی و اخروی دست یابد باید به این چند میثاق ذکر شده در قرآن عمل کنند.