اسلام می‌گوید «فرزند بیشتر، زندگی اجتماعی بهتر» ولی برخی می‌گویند «فرزند کمتر، زندگی بهتر!»/جمعیت مطلوب با میانگین چهار فرزند در هر خانواده

انگار هنوز تاثیر تابلو نوشته‌های “فرزند کمتر، زندگی بهتر” بر روی افکار عمومی بیشتر از تمام هشدارهایی است که کارشناسان اجتماعی و فعالان عرصه بهداشت نسبت به خطرات نرخ پایین رشد جمعیت در کشور می‌دهند؛ هشدارهایی که با ارائه آمارهای ترسناک از خطراتی که در آینده کشورمان را تهدید می‌کند، همراه است اما هنوز رسانه‌ها […]

انگار هنوز تاثیر تابلو نوشته‌های “فرزند کمتر، زندگی بهتر” بر روی افکار عمومی بیشتر از تمام هشدارهایی است که کارشناسان اجتماعی و فعالان عرصه بهداشت نسبت به خطرات نرخ پایین رشد جمعیت در کشور می‌دهند؛ هشدارهایی که با ارائه آمارهای ترسناک از خطراتی که در آینده کشورمان را تهدید می‌کند، همراه است اما هنوز رسانه‌ها در این زمینه همراه با کارشناسان نیستند تا راهی برای جلوگیری از یک فاجعه ملی فراهم شود.

به گزارش رجانیوز، با این حال، دغدغه‌مندان کشور در زمینه‌های مختلف فعال هستند تا خطرات کنترل بدون برنامه جمعیت را برای مردم و افکار عمومی تبیین کنند. در همین زمینه، همایش «کنترل نسل و چالش‌های پیش‌رو»، پیش از ظهر دیروز در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفاء قم برگزار شد.
اسلام می‌گوید «فرزند بیشتر، زندگی اجتماعی بهتر»
در این مراسم که از سوی معاونت تبلیغ آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه و با حضور طلاب و فضلای حوزه برگزار شد، حجت‌الاسلام نبوی، معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه به ایراد سخن پرداخت. وی در این مراسم بر ضرورت کمک دولت به تسهیل امر ازدواج تأکید کرد و نقش حوزه‌های علمیه و روحانیت را در تغییر فرهنگ کنترل نسل بسیار مؤثر دانست.
حجت‌الاسلام نبوی نقش طلبه‌های خواهر حوزه علمیه را در مسأله ازدیاد فرزند در میان بانوان سنگین ارزیابی کرد و گفت: بانوان طلبه به خوبی می‌توانند در تغییر فرهنگ کنترل نسل و ازدیاد جمعیت نقش آفرینی کنند.
حجت‌الاسلام محمدحسن نبوی با اشاره به روایات اسلامی مبنی بر ازدیاد فرزند، ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «بهترین زنان شما کسانی هستند که بیشتر فرزند بیاروند و با همسران خود مهربان باشند. تکبر داشتن زن در مقابل نامحرم مطلوب است اما در برابر شوهر باید نرمش داشته باشد؛ متأسفانه امروز فرهنگ شده خانم با فضیلت خانمی است که بیشتر نافرمانی شوهر کند. فرزند آوری باید در میان زنان ما فرهنگ شود؛ متأسفانه امروز در بسیاری از موارد به خاطر زنان جلوی نسل گرفته می‌شود.
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با بیان این‌که قرآن در دو آیه می‌فرماید اولاد خود را به خاطر ترس از خرجی نکشید، افزود: تمام ادله کنترل جمعیت به خاطر فقر است و هیچ یک از این‌ها با این نص صریح قرآن نمی‌تواند مقابله کند. در روایات به ازدواج با زنان فرزندآور توصیه شده و در مقایسه زن زیبای نازا و زن پر فرزند، دومی ترجیح داده شده است. مرحوم طیب در اطیب البیان در تفسیر آیه «لا تقتلوا اولادکم من املاقٍ» گفته است «کسی که فردی را بکشد در آتش جهنم خالد می‌شود» که اطلاق این آیه سقط جنین را نیز در بر می‌گیرد.
وی بر ضرورت کمک دولت به تسهیل امر ازدواج تأکید کرد و نقش حوزه‌های علمیه و روحانیت را در تغییر فرهنگ کنترل نسل بسیار مؤثر دانست.
باید نهضت روشنگری در زمینه افزایش جمعیت راه بیفتد
حجت‌الاسلام غلامی رییس پژوهشگاه علوم اسلامی و انسانی صدرا نیز در این مراسم طی سخنانی، گفت: قانون جدید جمعیت باید افزون بر جامعیت و واقع بینی ضمانت‌های اجرایی برای رسیدن به اهداف را پیش بینی کند و مجلس باید از ظرفیت‌های علمی دانشگاه ها و حوزه‌های علمیه نهایت بهره را ببرد.
وی با تأکید بر این‌که امروز به شکل گیری نهضت روشنگری در زمینه افزایش جمعیت نیاز داریم گفت: امروز توقع از روحانیت این است که از تمام توان برای روشنگری در باب افزایش جمعیت استفاده کند و گروه‌های مختلف تبلیغی در این باره شکل گیرد.
جمعیت مطلوب با میانگین چهار فرزند در هر خانواده
دکتر علی سنگی، رییس اداره سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی در سخنانی گفت: موضوع افزایش جمعیت تنها مربوط به وزارت بهداشت نیست و ارگان‌ها و نهادهای دیگر کشور نیز باید در این رابطه احساس تکلیف کنند و به نقش آفرینی بپردازند. متوسط هر خانواده باید چهار فرزند باشد تا بتوانیم به جمعیت مطلوب برسیم.
دکتر محزون مدیرکل دفتر آمار ثبت احوال نیز در این مراسم به ارائه گزارشی از وضعیت آماری کشور در زمینه جمعیت پرداخت و با بیان این‌که نرخ موالید در دنیا ۱۹٫۲ و در کشور ما ۱۸٫۵ درصد است، افزود: کشور ما در بین کشورهای همسایه هشتم قرار دارد و سومین کشور جمعیتی منطقه هستیم.
روحانیت؛ پرچمدار گسترش فرهنگ ازدیاد جمعیت
حجت‌الاسلام هژبری، استاد حوزه و دانشگاه هم در سخنانی با اشاره به اهمیت ازدیاد جمعیت در اسلام، گفت: در بین فقهای شیعه قطع نسل، دیه کامل دارد.
وی با بیان این که ماجرای تکثیر جمعیت را از نصوص معدود این ماجرا در فن استنباط باید بیرون آورد، ابراز کرد: روح حاکم بر قرآن مجید و سنت اهل بیت(ع) با این ماجرا موافق و مخالف با تحدید نسل است. توقع این است که در قم گروه‌هایی تشکیل شود و با مدیریت و برخورد صحیح با مردم فرهنگ افزایش جمعیت را گسترش دهد. تعدادی کارگاه‌های تخصصی در زمینه بحث جمعیتی ایجاد شده است تا آموزش‌های لازم به طلاب در زمینه ایجاد فرهنگ ازدیاد جمعیت ارائه شود.
وی با انتقاد از کسانی که محدودیت نسل را راهی برای تربیت صحیح فرزندان می‌دانند، افزود: «در چنین حالتی کسی باقی نمی‌ماند که بخواهیم او را تربیت کنیم. مهندسی معکوس کردن باب جمعیت، فنیّ دم دستی است و طلاب راحت می‌توانند آنرا یاد بگیرند. اگر بنا است وزارت بهداشت و نهادهای مختلف ما در بحث فرهنگ سازی ازدیاد جمعیت کاری کنند، روحانیت باید پرچمدار این حرکت خیر باشد.»
همایش دیروز نهایتا با تقدیر از فعالان عرصه گسترش فرهنگ ازیاد نسل به پایان رسید اما به نظر می‌رسد هنوز راه طولانی و سختی تا تغییر این باور غلط در میان مردم جامعه باقی مانده است؛ راهی که نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف و رسانه‌های گوناگون به ویژه رسانه ملی است تا افکار عمومی نیز بپذیرند که افزایش تعداد فرزندان نه تنها موجب سختی در امور رفاهی زندگی نمی‌شود، بلکه زمینه را برای برکت بخشیدن به زندگی فراهم می‌کند.
(منبع: رجا نیوز)