اقتضای توحید اعتقاد به ولایت است

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه دوشنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که خطاب به یکی از یارانشان عنوان کردند گفت: ایشان فرمودند «آیا صدقه دادن به صورت پنهانی بهتر است یا […]

mesbah-15آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه دوشنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که خطاب به یکی از یارانشان عنوان کردند گفت: ایشان فرمودند «آیا صدقه دادن به صورت پنهانی بهتر است یا آشکارا؟» و خود در جواب گفتند که صدقه پنهانی افضل است و ادامه دادند که اطاعت از خداوند و عبادت او در زمانی که حکومتی از سوی امام معصوم تشکیل نشده باشد به دلیل تلاش و زحمت بیشتر افضل خواهد بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی افزود: شخص سؤال‌کننده در این روایت فردی به نام عمار بوده که پس از دریافت پاسخ، پرسش خود را بدین‌گونه ادامه می‌دهد که آیا عبادت ما بالاتر است یا کسانی که در زمان ظهور زندگی می‌کنند و امام صادق(ع) هم اول سعی می‌کنند او را از چنین مقایسه‌ای برحذر دارند و می‌فرمایند بهتر است زندگی خود را با یاران پیامبر(ص) در زمان بدر و حنین مقایسه کنید.
مقام معتقدان به ولایت اهل‌بیت(ع) همسان شهدای بدر و احد
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که این روایت همچنان ادامه می‌یابد تا جایی که امام صادق(ع) مقام کسانی که به ولایت اهل بیت(ع) اعتقاد داشته باشند را با شهدای بدر و احد مقایسه می‌کنند، خاطرنشان کرد: این بشارت و مژده بارها از سوی امامان معصوم(ع) به شیعیان داده شده که اگر فردی ولایت آنها را قبول داشته باشد و حقیقت را بشناسد آنگاه مقامش از شهدا هم فراتر خواهد رفت.
وی عنوان داشت: اعتقاد به ظهور بدان معناست که فرد منتظر به این امر امیدوار است و کسانی که در این شرایط حضور داشته باشد و در رکاب امام عصر(عج) یکی از دشمنان را بکشند ثوابی به اندازه ۲۰ شهید و اگر کشته شوند اجر ۲۵ شهید را خواهند داشت.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که بر اساس روایات اگر کسی حقیقت را درک کرده و ولایت را قبول داشته باشد در حقیقت بزرگ‌ترین نعمت را به دست آورده است گفت: این‌گونه افراد در هیچ شرایط دچار ضرر و زیان نخواهند شد.
حفظ اصل دین و ایمان در گرو پاسخ صحیح به شبهات جوانان
استاد برجسته حوزه علمیه قم اظهار داشت: امروز همانطور که نعمت‌ها فراوان هستند زمینه برای بروز شبهات هم زیاده شده و کسانی که مسؤول تربیت جوانان هستند باید از ابزارهای گسترش عقاید حقه نهایت استفاده را ببرند؛ لازم است شبهات و سؤالات جوانان با سرعت و دقت پاسخ داده شود تا اصل دین و ایمان در آنها خدشه‌دار نشود.
وی با اشاره به عوامل رسیدن آدمی به کمال و سعادت گفت: ارتباط با خداوند یا همان ایمان مهم‌ترین عامل محسوب می‌شود و به بیانی دیگر اگر فردی گناهانی را هم مرتکب شده باشد اگر هنگام مرگ ایمانش را حفظ کرده باشد می‌تواند در قیامت از شفاعت نبی مکرم اسلام(ص) هم بهره‌مند شود.
نزدیک‌تر شدن به نجات در گرو ارتباط قوی‌تر با خداوند است
آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر تقویت ارتباط قلبی با خداوند به عنوان تنها راه رسیدن به سعادت اظهار کرد: نزدیک‌تر شدن به نجات در گرو ارتباط قوی‌تر با خدا و تکمیل اعتقادات است.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) توحید را دارای مراتبی دانست و افزود: اگر همه شاخه‌های توحید یعنی اعتقاد به ربوبیت تکوینی و تشریعی خداوند تقویت شوند آنگاه درجه اعتقاد به توحید هم ارتقا می‌یابد و انسان را به پاداش اخروی خواهد رساند.
وی عنوان داشت: امام رضا(ع) در روایت معروفی فرمودند «کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشرطها و شروطها و انا من شروطها» و این بدان معناست که خودشان یعنی ولایت را جزو شروط ایمان قرار داده‌اند و این همان اعتقاد به ربوبیت تشریعی است زیرا بر اساس این‌گونه روایات و نیز برخی آیات قرآن، اقتضای توحید این است که از پیامبر و ولی امر پیروی کنیم.
ولایت در حقیقت متمم اعتقاد به توحید است
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اعتقاد به ولایت فقیه به عنوان دنباله اعتقاد به ولایت ائمه اطهار(ع) گفت: ولایت در حقیقت متمم اعتقاد به توحید بوده و اگر کسی فاقد این اعتقاد باشد معتقد بودن او به توحید هم نقص خواهد داشت.
اهل بیت(ع) اهتمام ویژه‌ای نسبت به گسترش مفهوم ولایت داشتند
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اهل بیت(ع) اهتمام ویژه‌ای نسبت به گسترش مفهوم ولایت داشتند و این یک تکلیف الهی برای آنها بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط دوران معاویه و خلفای پس از او اشاره کرد و افزود: وضعیت شیعیان در آن دوران بسیار سیاه بود و حتی اصحاب امام علی(ع) را به راحتی بر دار می‌آویختند و غم‌انگیزتر این‌که این کار جزو دین محسوب می‌شد و کار به جایی رسیده بود که همه ائمه جمعه و جماعات در ممالک اسلامی سبّ و لعن علی(ع) را در مسجد انجام می‌دادند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به تدبیر اهل بیت(ع) برای حفظ مکتب تشیع گفت: آنها با روش‌های گوناگون از جمله تقیه این کار را انجام می‌دادند و الا بدعت‌گزاری‌ها به جای معارف ناب اسلامی می‌نشستند و اسمی از دین محمد(ص) باقی نمی‌ماند./