اهتمام و توجه به اخلاق در حوزه های علمیه واجب است

آیت‌الله‌ مظاهری در دیدار با جمعی از اساتید اخلاق  حوزه های علمیه سراسر کشور ضمن تأکید بر ضرورت گسترش ابعاد علمی و عملی اخلاق در جامعه، اهتمام و توجه به اخلاق در حوزه‌های علمیه را امری واجب توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، جمعی از اساتید اخلاق حوزه‌های علمیه سراسر کشور با آیت‌الله‌امظاهری دیدار کردند. […]

mazaheri2آیت‌الله‌ مظاهری در دیدار با جمعی از اساتید اخلاق  حوزه های علمیه سراسر کشور ضمن تأکید بر ضرورت گسترش ابعاد علمی و عملی اخلاق در جامعه، اهتمام و توجه به اخلاق در حوزه‌های علمیه را امری واجب توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، جمعی از اساتید اخلاق حوزه‌های علمیه سراسر کشور با آیت‌الله‌امظاهری دیدار کردند. آیت‌الله مظاهری در این دیدار، ضمن تأکید بر ضرورت گسترش ابعاد علمی و عملی اخلاق در جامعه، اهتمام و توجه به اخلاق در حوزه‌های علمیه را امری واجب توصیف کرده و خاطرنشان ساختند:اگر چه احکام، اعتقادات و اخلاق، سه علم تشکیل‌دهنده دین هستند، اما اخلاق، زمینه‌ساز فراگیری سایر علوم است و از این جهت توصیه می‌شود اساتید فقه و اصول و علوم دیگر حوزوی نیز، اشاراتی اخلاقی در ضمن تدریس داشته باشند تا طلّاب علوم دینی علاوه بر تحصیل علم در تهذیب اخلاق هم کوشا باشند.
 آیت‌الله مظاهری با اشاره به جایگاه برجسته اساتید اخلاق در حوزه‌های علمیه، تصریح کردند: پیامبر اکرم(ص) معلم تربیتی و آموزشی مسلمانان در صدر اسلام بودند و آن حضرت با تفسیر و تبیین آیات قرآن کریم، به مسلمانان اخلاق می‌آموختند و علاوه بر آن، مسلمانان را نسبت به عمل به قرآن کریم که همان عمل بر طبق اخلاق است، تشویق می‌فرمودند.
 آیت‌الله‌مظاهری با تأکید بر اینکه اهتمام به اخلاق به معنای غفلت از فقه و اصول و سایر علوم حوزوی نیست، افزودند: فضلا و اساتید حوزه‌های علمیه باید علاوه بر پایبندی علمی و عملی به اخلاق، به فقه و اصول و سایر دروس رسمی حوزه نیز توجه کافی داشته باشند و سفرهای تبلیغی و تدریس و تألیف اخلاق، آنان را از فراگیری و تدریس فقه سنتی که همان فقه جواهری است، باز ندارد.
ایشان با اشاره به مشکلات رسیدن به جامعیت علمی در عصر حاضر، اظهار داشتند: طلاب و فضلای امروز باید از علمای گذشته سرمشق بگیرند؛ زیرا بزرگوارانی نظیر شهید ثانی، با اینکه از امکانات اولیه محروم بودند و حتی امنیت جانی نداشتند، توانستند به جامعییت لمی برسند و در همه علوم از جمله فقه و اخلاق، تألیفات مفیدی برای نسل‌های آینده به یادگار بگذارند و حتی برخی از آنان در این راه به شهادت رسیدند.
 آیت‌الله‌ مظاهری با تأکید بر توجه بیشتر به معنویت جلسات اخلاق، بر لزوم بهره‌بردن از ذکر مصیبت و توسل در دروس اخلاق تأکید کرده و افزودند: جلسات درس اخلاق باید مزین به ذکر مصائب اهل بیت(ع) باشد تا با تغییر حال معنوی گوینده و مستمع، بر معنویّت آن افزوده شود.