اهل بیت در هر شرایطی به هدایت مردم می‌پرداختند

حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در جلسه درس تفسیر خود که در مسجد مدرسه حجتیه قم برگزار شد، به ادامه تفسیر سوره مبارکه «زمر» پرداخت. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با اشاره به آیه «وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِی هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ»، گفت: مثل به معنای عرفی و […]

sobhani2حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در جلسه درس تفسیر خود که در مسجد مدرسه حجتیه قم برگزار شد، به ادامه تفسیر سوره مبارکه «زمر» پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با اشاره به آیه «وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِی هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ»، گفت: مثل به معنای عرفی و تشریحی است و در قرآن مثل به معنای تشریحی، استعاره و مجاز آمده است.

این مرجع تقلید در پاسخ به این سؤال که چرا خداوند در قرآن از مثل استفاده می‌کند، ابراز کرد: خداوند با استفاده از مثل‌ها می‌خواهد مردم را بیدار کند تا مسأله‌ مدنظر را بهتر درک کنند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به آیه «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلا رَجُلا فِیهِ شُرَکَاءُ مُتَشَاکِسُونَ وَرَجُلا سَلَمًا لِرَجُلٍ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلا الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ»، اظهار کرد: خداوند در این آیه با مثالی روشن می‌خواهد زشتی‌های شرک و جهات حسن توحید را بیان کند.

استاد برجسته تفسیر قرآن با بیان این‌که ۵۹ مثل در قرآن آمده است، افزود: همه مثل‌های قرآن جنبه تشریحی و بیانی دارند؛ خداوند در آیه فوق مسأله عقلایی وجود یک خدا برای جهان را با یک مسأله حسی و قابل فهم برای همه مردم بیان می‌کند.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) در ادامه با تسلیت به مناسبت شهادت حضرت علی(ع)، گفت:‌ حضرت علی(ع) در جواب کسانی که دور منزل ایشان جمع شده تا ابن ملجم را قصاص کنند، فرمود: پراکنده شوید، اگر زنده ماندم تکلیفم را با ابن ملجم مشخص می‌کنم اما اگر از دنیا رفتم فرزندم حسن(ع) تکلیف او را مشخص خواهد کرد.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع)، خاطرنشان کرد:‌ یکی از یاران حضرت علی(ع) در آخرین لحظات عمر ایشان خدمت رسید و از حضرت خواست تا او را موعظه کند، حضرت فرمودند: پیامبر(ص) در آخر عمر به من فرمودند علی به مسجد برو و این این پیام مرا به مردم برسان که لعنت خدا بر کسانی که آق والدین باشند، از مولایش بگریزند و یا مزد کارگر را ندهند.

این مرجع تقلید ادامه داد: حضرت علی(ع) فرمودند: وقتی این پیام پیامبر را به مردم رساندم شخصی گفت به چه منظور این سه پیام را آوردی در حالی که پیامبر(ص) در بستر بیماری است.

حضرت آیت‌الله سبحانی افزود: پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) فرمود: من و تو پدران این امت هستیم، آن کسی که به حق ما ظلم کند لعنت خدا بر او باد، من و تو مولای این امت هستیم و هر کسی از ما فرار کند لعنت خدا بر او باد و من و تو کاگر این امت بودیم و اگر مردم مزد ما را ندهند لعنت خدا بر آنها باد.

استاد برجسته تفسیر قرآن تعلیم و تربیت را کار ائمه اطهار(ع) دانست و گفت: حضرت علی(ع) حتی در آخرین لحظات زندگی نیز از تعلیم و تربیت افراد دست بر نمی‌داشت و بیماری را مانع تعلیم و تربیت نمی‌دانست.