بازتاب سخنان رهبر انقلاب در رسانه‌های جهان

از آن‌جا که رسانه‌های جهان در چند هفته‌ی اخیر حجم قابل توجهی از اخبار و تحلیل‌ها درباره‌ی موضوع پرونده‌ی هسته‌ای ایران و رابطه‌ی ایران و آمریکا منتشر کرده بودند، سخنان دیروز رهبر انقلاب اسلامی به عنوان عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی ایران درباره‌ی این موضوعات مانند بمبی خبری در رسانه‌های منطقه و جهان منفجر شد. به‌طوری […]

از آن‌جا که رسانه‌های جهان در چند هفته‌ی اخیر حجم قابل توجهی از اخبار و تحلیل‌ها درباره‌ی موضوع پرونده‌ی هسته‌ای ایران و رابطه‌ی ایران و آمریکا منتشر کرده بودند، سخنان دیروز رهبر انقلاب اسلامی به عنوان عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی ایران درباره‌ی این موضوعات مانند بمبی خبری در رسانه‌های منطقه و جهان منفجر شد. به‌طوری که تمام شبکه‌های اصلی ابتدا خبر فوری و در مراحل بعد، خبرهای تکمیلی از دیدار روز یکشنبه‌ی ایشان با دانش آموزان و دانشجویان را مخابره کردند. در حالی که برخی رسانه‌ها مانند رادیو فرانسه با توجه به بیانات رهبر انقلاب از مشخص شدن چهارچوب مذاکرات یاد کردند و خط قرمز آن را در قالب ۱+۵ و در موضوع هسته‌ای اعلام کردند، رویترز، سی ان ان، خبرگزاری فرانسه، واشنگتن پست، جروزالم پست، شینهوا، هاآرتص، راشاتودی و کریستین ساینس مانیتور از رسانه‌هایی بودند که بیانات رهبر انقلاب در این دیدار را منعکس کردند.

* حمایت از رئیس جمهور و تیم دیپلماسی
از بخش‌هایی که توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب نمود، حمایت و پشتیبانی رهبر انقلاب از دولت و تیم مذاکره کننده‌ی ایران بود که در چند بخش از بیانات رهبری به آن اشاره شد. این صدای واحد در سیاست خارجی جمهوری اسلامی جزء برگ‌های برنده‌ی تیم دیپلماسی ایران است که بارها آن را به رخ طرف مقابل کشیده است و از طرف مقابل نیز خواسته است که مانند ایران با صدایی واحد پشت میز مذاکره قرار بگیرند.

فاکس‌نیوز، بیانات رهبری را جدیدترین اقدام برای حمایت ازسیاست آقای روحانی توصیف کرد و از قول رهبر انقلاب نوشت: «دیپلمات‌های ایرانی در یک مأموریت دشوار قرار دارند و هیچ‌کس نباید آن‌ها را تضعیف کند.»

خبرگزاری رویترز هم تأکید رهبر انقلاب بر تضعیف نکردن تیم مذاکره کننده‌ی ایرانی را تیتر کرد و نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای با بیانات روز یکشنبه‌ی خود، پشتیبانی جدی از آقای حسن روحانی رئیس جمهور کشورش به عمل آورد. این بیانات مانند یک سپر در برابر رئیس جمهور بود تا برنامه‌های خود را در تعامل با غرب پیش ببرد. رهبر ایران که تصمیم نهایی در خصوص مسائل اصلی نظام را می‌گیرد، تأکید داشت که هیچ‌کس نباید مذاکره کنندگان ایرانی را سازشکار خطاب کند. رهبر ایران -یک روز قبل از سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در تهران- انتقادهای جدی را نیز متوجه آمریکا و اسرائیل کرد و گفت: نباید به دشمنی که لبخند می زند اعتماد کرد.»
ای بی سی نیوز، صدای روسیه، کریستین ساینس مانیتور و واشنگتن پست از رسانه‌هایی بودند که حمایت رهبر انقلاب از دولت را مورد توجه قرار دادند.

* به آینده مذاکرات خوشبین نیستم
همچنین گروه دیگری از رسانه‌های منطقه و جهان دیدگاه رهبر انقلاب درباره‌ی نتیجه‌ی مذاکرات را تیتر کردند و از خوشبین نبودن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سخن به میان آوردند.

خبرگزاری شینهوا در همین راستا با اشاره به بیانات رهبر انقلاب تیتر زد: «ایران نسبت به مذاکرات هسته‌ای خوشبین نیست.»

العربیه، روزنامه‌ی صهیونیستی یدیعوت آحارانوت، روزنامه‌ی ایتالیایی لااستمپا، روزنامه‌ی لبنانی النهار، روزنامه‌ی مصری الجمهوریه، پایگاه سعودی ایلاف، روزنامه‌ی فرانسوی لی پاریژن و سوئیس اینفو از رسانه‌هایی بودند که این بخش از بیانات رهبر انقلاب را تیتر کردند.

رسانه‌ی ایتالیایی ریپابلیکا نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای گفت که نسبت به مذاکرات هسته‌ای خوشبین نیست اما این مذاکرات ضرری هم برای ایران نخواهدداشت. رهبر ایران گفت که این مذاکرات منجر به این می‌شود که تکیه بر توان داخلی افزایش یابد.»
فرانس ۲۴ هم در همین زمینه نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای تأکید داشت که نسبت به مذاکرات خوشبین نیست، اما از دیپلمات‌های ایرانی حمایت می‌کند. او معتقد است که حتی اگر مذاکرات به نتیجه‌ی مورد نظر منتهی نشود، ملت ایران ضرر نکرده است، زیرا ضرورت تکیه بر نیروهای درونی را به اثبات می‌رساند.»

* دشمنی که لبخند می‌زند
«دشمنی که لبخند می‌زند»، این عنوان را خبرگزاری رویترز به عنوان تیتر میانی برای خبر خود انتخاب کرده بود و از هشدارهای رهبر انقلاب نسبت به لبخندهای دشمنان سخن گفته بود.

اما سی ان ان عربی در تیتر اصلی به این موضوع پرداخت و نوشت: «هرگز به دشمنی که لبخند می‌زند، اعتماد نخواهیم کرد.» سی ان ان نوشت: «رهبر ایران در سخنان خود اشاره‌ای هم به افشای اطلاعات اخیر آمریکایی مبنی بر جاسوسی گسترده در سطح جهان کرد و گفت که دانشجویان ایرانی، چند دهه قبل سفارت آمریکا را لانه‌ی جاسوسی نامگذاری کردند و امروز، این مسأله عالم‌گیر شده است.»

خبرگزاری مصری محیط هم دراین باره نوشت: «رهبر ایران با تأکید بر فریب نخوردن در برابر لبخندهای دشمن گفت: آمریکایی‌ها از یک‌سو لبخند می‌زنند اما از سوی دیگر می‌گویند که همه‌ی گزینه‌ها روی میز است. البته آمریکا هیچ کاری نمی‌تواند علیه ایران انجام دهد.»

* رژیم صهیونیستی نامشروع و حرام‌زاده است
اظهارنظرهای افراطی و گستاخانه‌ی مقامات رژیم صهیونیستی در قبل و حین و بعد از برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران به یک عادت رسانه‌ای تبدیل شده است. به‌ویژه زمانی که آن‌ها احتمال توافق بر سر پرونده‌ی‌ هسته‌ای ایران را بیشتر از گذشته بدانند. تقریباً آن‌ها برای تمامی مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵، هوچی‌گری و حتی تهدید نظامی نسبت به جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند. البته مقامات کشورمان نیز به فراخور شرایط به این سخنان واکنش نشان داده‌اند. اما شاید رسانه‌های خبری بین‌المللی توقع نداشتند که جمهوری اسلامی ایران در این برهه این‌گونه نسبت به رژیم جعلی صهیونیستی موضعی کوبنده داشته باشد: «آمریکایى‌ها امروز بیشترین رودربایستى را از رژیم منحط صهیونیستى دارند؛ بیشترین ملاحظه را از محافل صهیونیست دارند؛ ملاحظه‌ى آن‌ها را می‌‌کنند؛ ما داریم مى‌بینیم وضعیت را. پنجه‌ى قدرتمندان مالى و کمپانى‌هاى صهیونیستى بر دولت آمریکا و کنگره‌ى آمریکا و مسئولین آمریکایى آن‌چنان مسلط است که این‌ها مجبورند ملاحظه‌ى آن‌ها را بکنند، ماکه مجبور نیستیم ملاحظه‌ى‌ آن‌ها را بکنیم. ما از روز اول گفتیم، امروز هم می‌گوییم، بعد از این هم خواهیم گفت: ما رژیم صهیونیستى رایک رژیم نامشروع وحرام‌زاده می‌دانیم.»

این بخش از بیانات رهبری در بسیاری از رسانه‌های منطقه و جهان انعکاس یافت و حتی برخی رسانه‌ها که چند دقیقه قبل بیانات رهبری درباره‌ی مذاکره با آمریکا را منتشر کرده بودند، این موضع‌گیری را در خبری مستقل مخابره نمودند.

گلوبال پست، روزنامه‌ی مصری الاهرام، روزنامه‌ی صهیونیستی جروزالم پست، روزنامه‌ی القدس العربی چاپ لندن و رسانه‌های اردن- که در همسایگی رژیم صهیونیستی قرار دارد- همچون اردن الیوم و روزنامه‌ی الغد به این مطلب پرداختند و تنها به ترجمه‌ی کلمه‌ی نامشروع اکتفا نکردند، بلکه از قول رهبر انقلاب تیتر زدند: «اسرائیل، رژیمی نامشروع و حرام‌زاده است.»

منبع: khamenei.ir