بانک ربوی عُرضه حل مشکلات اقتصادی را ندارد

حضرت آیت‌الله جوادی آملی بعد از ظهر امروز در جمع دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به این حقیقت که برای حفظ دین، شرف و کشورمان نیازمند وسیله و ابزار هستیم اظهار داشت: آدمی موجودی محتاج است و این یک دستور دینی است که از وسایل و ابزار استفاده کنیم. به […]

javadi5حضرت آیت‌الله جوادی آملی بعد از ظهر امروز در جمع دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به این حقیقت که برای حفظ دین، شرف و کشورمان نیازمند وسیله و ابزار هستیم اظهار داشت: آدمی موجودی محتاج است و این یک دستور دینی است که از وسایل و ابزار استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، وی اضافه کرد: دو راه در امور سیاسی در پیش داریم نخست اینکه پرچمی سه رنگ در اختیارمان باشد و دوم هم اینکه پرچمی با عنوان یا زهرا(س) و یا حسین(ع) که یکی اصل و دیگری فرع است.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه در این میان یکی نمی‌تواند خودش را حفظ کند و دیگری هر دو را نگاه می‌دارد یادآورشد: در زمان جنگ های جهانی اول و دوم هم پرچم سه رنگ وجود داشت و نتوانست ایران را حفظ کند؛ ایرانی بودیم و پرچم سه رنگ داشتیم ولی ۱۷ شهرمان را تقدیم کردیم؛ در صبح روز ۲۸ مرداد، هم شعار رسمی مردم تهران مرگ بر شاه بود ولی بعد از ظهر همان روز شعار جاویدشاه طنین‌انداز شد و آن زمان هم پرچم سه رنگ داشتیم.

وی تصریح کرد: پس از کودتای ننگین ۲۸ مرداد و زیر لوای همان پرچم سه رنگ ثروت‌های ملی را تقدیم بیگانگان کردیم و علمایمان به زندان افتادند و این یک واقعیت تاریخی است؛ در زمان رضاخان هم با مکتب ایرانی مسجد گوهرشاد را به گلوله بستند پس پرچم سه رنگ نه تنها ظرفیت حفظ دین را ندارد بلکه خودش را هم نمی‌تواند نگاه دارد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی به دوران دفاع مقدس اشاره کرد و عنوان داشت: پرچم‌های یا زهرا(س)، یا حسین(ع) و یا علی(ع) در دستان رزمندگان اسلام بود و این ظرفیت را داشت که کشور و اسلام را حفظ کند؛ هنر پرچم‌های دینی همین است و باید به دنبال همان‌ها برویم.

وی افزود: هر شعاری که در این زمینه‌‌ها مطرح است باید ارزیابی شود؛ اگر با شعار دین هماهنگ هستند شرف دنیای و آخرتمان می‌شوند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه در خاکریزهای خط مقدم دوران دفاع مقدس شعار مرز پرگهر نبوده است و تنها صدای یا زهرا(س) و یا حسین(ع) شنیده می‌شد گفت: همین شعارها بودند که توانستند ایران و مرز پرگهر را حفظ کنند و دین را هم نگه دارند.

وی خاطرنشان کرد: در آستانه نیمه شعبان هستیم و میلاد امام عصر(عج) که ولی امر ماست فرا رسیده است؛ اگر کاری کنیم که مرضی رضای الهی و امام زمان(عج) باشد کاری صورت داده‌ایم.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در ادامه به مشکلاتی همچون گرانی و تورم به عنوان واقعیت‌های جامعه و نیز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: مال در نظام الهی اقتصادی عاملی برای قیام یک ملت به شمار می‌رود؛ ملت اگر بخواهد ایستادگی سیاسی و اجتماعی داشته باشد نباید جیبش خالی باشد.

مفسر بزرگ قرآن کریم افزود: در آیات سوره مبارکه «نساء» آمده است که اگر ملتی می‌خواهد ایستادگی کند باید مال داشته باشد.

وی با بیان اینکه فقیر به معنای گدا نبوده و در حقیقت کسی است که ستون فقراتش شکسته است خاطرنشان کرد: ملتی می‌تواند در مقابل دشمنان ایستادگی کند که بتواند بایستد وگرنه ملت ویلچری چنین قابلیتی ندارد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی بیان داشت: ملتی که خزانه‌اش خالی باشد اهل تملق است و قرآن هم فرموده است مبادا دستتان خالی باشد وگرنه چاپلوس خواهید شد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: با نصیحت و سفارش نمی‌توان چنین اقتصادی را محقق کرد؛ آبروی مردم باید حفظ شود و دستشان پر باشد نه اینکه همه سرمایه‌دار باشند بلکه باید از نظر اقتصادی قوی شوند؛ مقاومت درس‌دادنی نیست و باید اشتغال و کار را برای مردم فراهم کرد.

وی با بیان اینکه آنچه داریم اختلاس است و آنچه نداریم عرضه است گفت: روزی گفتند از نظر تولید گندم خودکفا شده‌ایم و همه خوشحال شدیم ولی بعد از مدتی گفتند که میلیون‌ها تن گندم وارد شده است، بعدا هم توضیح دادند که ارز گران شده و مجبور شدیم با ارز گران، گندم وارد کنیم تا دام‌ها بخورند زیرا نمی‌توانستیم علوفه وارد کنیم؛ آیا علوفه را هم باید از خارج وارد کنیم؟ آیا خودمان نمی‌توانیم نیازمان را برطرف کنیم؟

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: در گذشته یک نفر در ایران نبود که چاه‌های آتش گرفته کشور را خاموش کند ولی پس از انقلاب و در دوران جنگ، جوانان همین مرز و بوم چاه‌های درون دریا را خاموش کردند و اینها سرمایه‌های ما هستند.

مفسر بزرگ قرآن کریم با اشاره به آسیب‌های ربا در نظام اقتصادی و بانکی عنوان داشت: خداوند دستور داده با قرض‌الحسنه زندگی کنید تا زندگی آرامی داشته باشید؛ زندگی با ربا موجب همین پرونده‌های قضایی فراوانی است که مشاهده می‌کنیم و تعداد آنها به میلیون‌ها رسیده است.

وی تاکید کرد: اگر جامعه با قرض‌الحسنه اداره شود با همین بودجه می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم ولی وقتی ربا بیاید آنگاه هزینه‌ها فقط به سمت دادرسی و آن هم بی نتیجه سوق می‌یابد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ربا را عامل ورم کردن اقتصاد و نظام بانکی دانست و افزود: با کلاه شرعی و اسم مضاربه و دادن و گرفتن سود علی الحساب تنها بانک ربوی ما چاق می‌شود؛ بانک ربوی عرضه حل مشکلات اقتصادی ما را ندارد و نشانه این هم ورشکستگی‌هایی است که مشاهده می‌کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: اقتصاد مقاومتی و کسب حلال دارای راهکارهای خود هستند؛ در این مملکت همه نعمت‌های الهی را داریم و تنها بخشی از زمین‌هایمان کویری است؛ هلند و امثال این کشور در حد یک استان ما هستند ولی صادرات زیادی دارند در حالیکه در ایران معادن، دریاها، زمین‌های کشاورزی و نیروهای انسانی فعالی هستند که باید از آنها استفاده شود.

گفتنی است در ابتدای این دیدار محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ضمن تشکر از بیانات ارزشمند آیت الله جوادی آملی در دیدار قبلی مطالبی پیرامون تاریخچه این حزب و نیز دغدغه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موتلفه بیان کرد.