باید در دانشگاه‌ها و علوم انسانی حساب خود را از غرب جدا کنیم

 آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در چهارمین سالگرد ارتحال آیت‌الله مهدی قاضی خرم‌آبادی، بنیان‌گذار و رییس فقید دانشگاه قم که پیش از ظهر امروز در تالار شیخ مفید این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به کرامت انسانی، گفت: کرامت انسانی از علوم انسانی به دست می‌اید و اگر علوم […]

haeri2 آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در چهارمین سالگرد ارتحال آیت‌الله مهدی قاضی خرم‌آبادی، بنیان‌گذار و رییس فقید دانشگاه قم که پیش از ظهر امروز در تالار شیخ مفید این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به کرامت انسانی، گفت: کرامت انسانی از علوم انسانی به دست می‌اید و اگر علوم ما انسانی نباشد رسیدن به کرامت انسانی هم کار مشکلی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با بیان این‌که علوم انسانی دارای جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در اسلام است، افزود: علوم انسانی است که ما را به درجه بالای انسان‌شناسی می‌رساند و اگر ما انسان‌شناس خوبی نباشیم نمی‌توانیم خدمت خوبی به اسلام انجام دهیم.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: هر انسانی باید جایگاه و مقام خود را شناخته و درصدد انجام تکالیف محوله از سوی خداوند متعال باشد و ما به عنوان یک مسلمان وظیفه داریم از این دین الهی به خوبی دفاع و مراقبت کنیم.
آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره ضرورت حفظ اسلام، خاطرنشان کرد: این امر فایده‌ای ندارد که انسان سپری از اسلام بسازد و از طریق آن خود را حفظ کند و به اسلام صدمه وارد شود و بلکه مردی و مسلمانی به آن است که فرد اسلام را پشت سر خود قرار داده و خود را سپر اسلام کند تا این دین کامل الهی سالم بماند.
وی ادامه داد: دو نفر از یاران امام حسین(ع) که در حالت نماز مقابل حضرت ایستادند و تیرباران شدند تا اسلام واقعی یعنی امام حسین(ع) سالم بماند واقعا مرد بودند و حق مطلب را به جا آوردند همان‌گونه که خود اباعبدالله(ع)، اولاد و اصحاب برای دفاع از اسلام جان خود را فدا کردند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که کربلا و شهادت امام حسین(ع) درسی انسانی و انسان‌ساز بود، تصریح کرد: افرادی که امام را به شهادت رساندند کسانی بودند که انسان‌شناس نبودند و فقط صرف جامعه‌شناسی را مدنظر قرار داده بودند و امام را خطری برای جامعه محسوب می‌کردند در حالی که انسان‌شناسی با توسل، توجه و پیروی از اهل‌بیت(ع) به دست می‌آید.
وی جامعه‌شناسی بدون انسان‌شناسی را امری بی‌فایده برشمرد و بیان داشت: ما باید در دانشگاه‌ها در مسأله علوم اسلامی حساب خودمان را با اروپایی‌ها و غربی‌ها جدا کنیم تا بتوانیم به کرامت انسانی دست پیدا کنیم چون در این‌گونه کشورها کرامت بر اساس علوم مشخص می‌شود و با نبود علوم انسانی نمی‌شود به کرامت انسانی رسید.

آیت‌الله حائری شیرازی در پایان افزود: دشمنان جامعه اسلامی همیشه درصدند تا علوم خود را به این جوامع تزریق کنند و نگذارند علوم اسلامی ترویج پیدا کند ولی ما برای رسیدن به کرامت انسانی و انسان‌شناسی عالی چاره‌ای نداریم که در همه زمینه ها روی پای خود بایستیم و خود را از فرهنگ غرب جدا کنیم.