بحران ترکیه آغاز شکست پروژه بدل‌سازی برای انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به گفتمان‌های موجود در کشور گفت: اکنون دوره گذار است و چون نظریه جبهه مقابل مدون است برخی همین را به عنوان گفتمان پذیرفته‌اند و این خیلی بد است. برخی گفتمان‌ها توسعه اقتصاد محور را مبنا قرار می‌دهند […]

mirbagheriحجت الاسلام سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به گفتمان‌های موجود در کشور گفت: اکنون دوره گذار است و چون نظریه جبهه مقابل مدون است برخی همین را به عنوان گفتمان پذیرفته‌اند و این خیلی بد است. برخی گفتمان‌ها توسعه اقتصاد محور را مبنا قرار می‌دهند و وقتی به مناسبات برون‌زا هم می‌رسند عوامل سیاسی برون‌زا را به تبع توسعه سرمایه‌داری تعریف می‌کنند. چون توسعه سرمایه‌داری نیازهایی در حوزه سیاست و روابط بین‌الملل دارد از این رو می‌گوید روابط سیاسی را به گونه ای رقم بزن که رشد اقتصادی سرمایه‌داری واقع شود و این فاجعه است. یعنی با آمریکا سازش کن و عزت ملت را قربانی نان و آب زود گذر کن وگرنه با همراهی آمریکا رفاه پایدار حاصل نخواهد شد.

وی افزود: جریانی که در ترکیه در حال وقوع است نشان می دهد که انقلاب اسلامی بسیار توانمند‌تر از این است که بشود منافقانه با آن برخورد کرد. تحلیل ما از برخورد اردوغان با نخست وزیر اسراییل این بود که این برخوردی منافقانه و نوعی بدل‌سازی از انقلاب اسلامی و برای جلوگیری از ظهور و بروز انقلاب رسلامی در ترکیه است، هر چند با این بدل سازی چند سال انقلاب را به عقب انداخت ولی منافق نمی‌تواند تا آخر منافقانه عمل کند برای همین مجبور شد انتخاب خود را در روابط بین الملل به نمایش بگذارد، وقتی در سیاست‌های منطقه ای به نفع آمریکا و صهیونیزم عمل کرد انقلاب اسلامی خودش را به ظهور رساند. این علامت آن است که جوشش انقلاب اسلامی با این روش قابل کنترل نیست، غرب باید خیلی روی این مساله تحقیق کند. آمریکا گمان می‌کرد می تواند از طریق یک دولت رفاه که سکولاریسم معتدل است جلوی انقلاب اسلامی را بگیرد. این نشان می دهد که مطالبات انقلاب اسلامی با تمامیت جریان سکولاریسم درگیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری افزود: بحران ترکیه ناشی از این است که غرب و ادامه غرب در درون ترکیه (سکولارهای غرب اندیش) فکر می‌کردند با این امر می‌شود مطالبات انقلاب اسلامی را منحرف کنند و به مطالبات مادی تبدیل کنند. بحران ترکیه ناشی از این است که این جریان نفاق در درگیری با انقلاب اسلامی و مسائل منطقه ای که انقلاب ایجاد می‌کند مجبور شد مواضع خودش را شفاف کند.

وی افزود: عمل کردن در جبهه سکولاریسم و تمدن مادی غرب موجب شد انقلاب اسلامی از نو در ترکیه ظهور و بروز کند. غرب به هیچ وجه نه انقلاب را می شناسد و نه می تواند آن را کنترل کند. من باورم نمی شد انقلاب اسلامی به این سرعت بتواند به انفجار در ترکیه ختم شود.

 رییس فرهنگستان علوم اسلامی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی گفتمانی است در حال نفوذ در ملت‌ها و غرب از طریق لیبرالیزم فرهنگی و سکولار‌های میانه رو نمی‌تواند آن را کنترل کند. نه در ایران توانست از طریق ملی مذهبی‌ها و بنی‌صدر و حتی در دوره اصلاحات به وسیله مثل حزب مشارکت آن را کنترل کند و نه در منطقه توانست آن را مهار کند.

وی بیان داشت: اگر با الگوی لیبرالیستی می‌شد انقلاب را مهار کرد ترکیه نباید به بحران می‌رسید. کسانی که مدل توسعه ترکیه و ژاپن اسلامی را مطرح می‌کنند باید بدانند که انقلاب اسلامی از ترکیه و ژاپن عبور کرده است و فراتر از اینهاست. الگوی ترکیه در نهایت، پذیرش مناسبات جهانی نظام سرمایه‌داری است. ترکیه هر چند در مقطعی کشتی آزادی به غزه فرستاد ولی در نهایت جلوی مقاومت به نفع جریان غرب و اسراییل ایستاد و این باعث جوشش انقلاب در آنجا شد.