برای الگوی مدیریت جهانی باید نقشه جامع علمی جهانی داشته باشیم

حضرت آیت‌الله جوادی آملی، در درس اخلاق خود که با حضور جمعی از شرکت‌کنندگان در آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی «ملکوت» و آحاد مومنین برگزار شد، با بیان اینکه انسان، سالک الهی است اظهار داشتند: این سلوک الهی یک مهندسی می‌خواهد که راه را ترسیم کند و یک نورافکن تا این راه را ببیند. به […]

javadi2حضرت آیت‌الله جوادی آملی، در درس اخلاق خود که با حضور جمعی از شرکت‌کنندگان در آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی «ملکوت» و آحاد مومنین برگزار شد، با بیان اینکه انسان، سالک الهی است اظهار داشتند: این سلوک الهی یک مهندسی می‌خواهد که راه را ترسیم کند و یک نورافکن تا این راه را ببیند.
به گزارش خبرگزاری مهر، آخرین جلسه درس اخلاق آیت الله جوادی آملی با حضور شرکت کنندگان اختتامیه جشنواره ملکوت برگزار شد که متن آن در پی می آید:
خدای سبحان صراط را به عهده برخی گذاشت و سراج را در دست همه داد. یک سالک وقتی موفق است که راه را داشته باشد و راه را هم ببیند. آن مهندسی کارِ بشر نیست، هندسه صراط مستقیم که دین است، مستقیماً در اختیار ذات اقدس الهی است، زیرا انسان از کجا آمده به کجا می‌رود در اختیار خود او نیست، وقتی جایگاه در اختیار او نبود راه هم در اختیار او نیست.
ایشان با بیان اینکه خداوند عقل و نقل را در اختیار ما قرار داد تا راه صحیح را پیدا کنیم، بیان داشتند: اما خداوند به ما چراغ روشنی داد که این راه را ببینیم آن چراغ، یکی عقل است که در درون ماست و با فطرت همراه است؛ یکی نقل است که از قرآن و عترت به ما می‌رسد. آن عقل درونی و نقل بیرونی، فضا را روشن می‌کنند تا ما راه را ببینیم.
 آیت الله جوادی آملی با بیان این مطلب که دینی که داعیه جهانی بودن دارد، باید نقشه جامع علمی جهانی داشته باشد، فرمودند:دین آمده و نقشه جامع جهانی را ترسیم و جهان را به سه بخش تقسیم کرد، آن‌گاه در کنار این نقشه جامع جهانی،جهان را به فکر آباد کردن و آزاد کردن خلق انداخت; زیرا هر کسی در هر حوزه‌ای که مأموریت دارد اگر اول نقشه جامع را نداشته باشد هر قدمی که بردارد یا قلمی بزند طولی نمی‌کشد که آن به صورت بافت فرسوده در می‌آید.
ایشان با بیان اینکه دو اصل همگانی بودن و همیشگی بودن از عناصر اصلی دین اسلام است، فرمودند: خداوند در قرآن خطاب به پیامبر اسلام می فرماید: ما کتابی به شما دادیم که تو بشریّت را آزاد کنی ﴿ذِکْری‏ لِلْبَشَرِ﴾ نه «للعرب و العجم» ؛ بعد در این فضا وجود مبارک حضرت جهان را به سه بخش مسلمانان، موحدان [اعم از مسلمانان، مسیحیان، یهودیان] و بی خدایان تقسیم کرد اما همه اینها را در یک نقشه جامع جهانی ترسیم کرد و مشترک بین همه اینها را مسئله «الرحمان» مطرح کرد. یعنی عاطفه، علاقه، دوستی، صلح،عدل، و محبّت، اینها حرف‌های جهانی است.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) با بیان اینکه سخنان اهل بیت در جامعه عاطفه ایجاد می‌کند، بیان داشتند: همین عاطفه همچون ملاتی نرم در لابه‎لای سنگ‎های سخت بنای بشری قرار گرفته و آنها را به هم متصل می‎کند که اگر این ملات‎های عاطفی نباشد، هیچ سنگی روی سنگ دیگر بند نخواهد شد و این رحمانیّت ذات اقدس الهی نقشه جامع جهانی است و نقطه مشترک همه آنهاس .
ایشان با بیان اینکه اگر در هر قانونی این سه عنصر محوری در نظر گرفته نشود، ناقص است، فرمودند:موادّ قانونی سازمان‌های بین المللی مانند سازمان حقوق بشر، صبغه علمی ندارد چون هر قانونی، هر فقهی،هر اخلاقی اگر بخواهد تدوین شود این سه عنصر محوری را باید داشته باشد در حالی که بشر دستش از عنصر سوم که مبتنی بر وحی است کوتاه است. اینها قوانین را از یک مبانی کلی مانند مواسات، مساوات، امنیت، امانت، آزادی، حقوق متقابل می گیرند که کلید همه این مبانی،عدل است.
ایشان در توضیح مطلب فرمودند: همه می گویند تمام چیزها باید بر طبق عدل باشد و عدل را به «وضع کلّ شیء فی موضعه» معنا کرده اند، اما جای اشیا کجاست؟ جای اشخاص کجاست؟ آیا جای اشیا را باید سازمان ملل تعیین ‌کند یا اشیاء آفرین؟! آیا جای اشخاص را خود سازمان ملل باید تعیین ‌کند یا اشخاص آفرین؟! اینها که منبع و اصل سوم که وحی است را ندارند. وقتی منبع نداشتند این مبانی را از عادات ، آداب، رسوم و فرهنگ مردمی استنباط می‌کنند؛ لذا یک روز این گونه نظر می‌دهند که ایران را محور شرارت بدانند یک روز نظر می‌دهند که یک گروه تروریستی را از تروریست خارج کنند.
 آیت الله جوادی آملی ادامه دادند: وجود مبارک پیامبر آمد نقشه جامع جهانی را ترسیم کرد فرمود کسی باید جهان را اداره کند که جهان را ساخت، کسی باید انسان را اداره کند که انسان را ساخت، کسی باید انسان را رهبری کند که از گذشته و حال و آینده او باخبر است،اگر ـ معاذ الله ـ مرگ، پوسیدن بود نه از پوست به در آمدن و بعد از مرگ خبری نبود همین قوانین عادی کافی بود اما این محدوده کوتاه ما نسبت به ابدیّت ما قابل قیاس نیست، بنابراین اگر ما ابدیّتی در پیش داریم زاد و توشه ابدی می‌خواهد.
ایشان در ترسیم نقشه جامع جهانی توسط خداوند بیان داشتند:اوّلین کاری که خداوند کرد منبع را مشخص کرد بعد فرمود مبانی را از این منابع استنباط کنید بعد آن مواد حقوقی را، اخلاقی را، مسائل فقهی را از این مبانی که ریشه منبعی دارد استنباط کنید و این نقشه جامع جهانی است.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود رسالت دانشگاه‌ها را تولید علم نافع و داشتن عمل صالح معرفی کردند و اظهار داشتند:مشکل جامعه امروزی این است که در بخش علمی به مظنّه بسنده می‌کنند،و در بخش عملی به جای اینکه عاقلانه گرایش داشته باشند،هوس‌مدارانه پیروی می‌کنند، وجود مبارک حضرت آمد بعد از ترسیم آن مهندسیِ عام در این سه قارّه اسلامی و توحیدی و بین‌المللی هر سه بخش را فرمود در هر دینی هستی، هر ملت و نِحله‌ای که داری تا محقّقانه چیزی برای شما ثابت نشد باور نکن، تا محقّقانه چیزی بطلانش برای شما ثابت نشد تکذیب نکن و در عمل هم بر اساس گرایش هوامدارانه و هوس‌محورانه کار نکنید بلکه بر اساس حق کار کنید.
آیت الله جوادی آملی در پایان فرمودند: هر مشکلی که ما داریم یا در بخش گمان باطل ماست که وهم و خیال و قیاس است یا در بخش گرایش ما مشکل داریم و دین آمده که هر دو قسمت را اصلاح کند.