برای وحدت هیچ جایگزینی قابل تصور نیست/ اهانت به مقدسات اهل سنت وحدت‌شکن است

mحجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، عضو هیأت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا، شب گذشته در شام شهادت حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) که در جلسه مذهبی انصار، قرارگاه فرهنگی سلسله الذهب برگزار شد، با بیان این که همه دین، دارای یک پیام است، گفت: پیام آن هم ارتباط باخداست که می‌تواند بدون واسطه و باواسطه صورت گیرد. […]

manshoor3mحجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، عضو هیأت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا، شب گذشته در شام شهادت حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) که در جلسه مذهبی انصار، قرارگاه فرهنگی سلسله الذهب برگزار شد، با بیان این که همه دین، دارای یک پیام است، گفت: پیام آن هم ارتباط باخداست که می‌تواند بدون واسطه و باواسطه صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، وی، ارتباط بی‌واسطه باخدا را پرستش عنوان کرد و ادامه داد: واسطه در ارتباط باخدا همان ولایت است که در واقع، یعنی مدیر پروژه استفاده از عالم برای بندگی در دنیا را انتخاب کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام ماندگاری اظهار داشت: ما همواره در زندگی انتخاب‌هایی انجام می‌دهیم و اگر این انتخاب‌ها در امتداد خط خدا باشد به این معنا است که ما مدیر پروژه زندگی خود را خدایی انتخاب کرده‌ایم ولی اگر چنین نباشد، به خود ظلم کرده‌ایم زیرا آن راه به هدایت ختم نخواهد شد و انسان را به ضلالت می‌کشاند.

وی با اشاره به این که ظاهر ظلم و حق یکی است، تصریح کرد: در این شرایط، انتخاب راه بسیار مهم خواهد بود همان‌گونه که ظاهر امیرالمؤمنین(ع) و معاویه یکی بود، اما مردم معاویه را انتخاب کردند و به ضلالت رسیدند. خداوند می‌فرماید «مردم بر دین امرای خود هستند»، اگر ما امرای خود را بر اساس انتخاب الهی انتخاب کنیم، به خود لطف کردیم.

عضو هیأت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا به انتخاب‌های مردم در ۳۵ سال پس از انقلاب اشاره کرد و بیان داشت: در این مدت، گاهی خوب انتخاب کردیم و گاهی بد، این نتیجه انتخاب خودمان است؛ این موضوع در سطح کلان است اما در سطح خرد آن و در زندگی ما نیز قابل مشاهده است.

وی با تأکید بر لزوم ارتباط گیری‌های خود در راستای ارتباط باخدا،عنوان داشت: اگر این ارتباط گیری‌ها ما در راستای ارتباط باخدا نباشد، حتی اگر به وسیله قرآن باشد، انسان را به مقصد نمی‌رساند و چه بسا تلاوت کنندگان قرآنی که قرآن لعنتشان می‌کند.

محبت اهل‌بیت(ع) موتور محرک سعادت

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان این که وجود محبت اهل‌بیت(ع) در وجود انسان باعث هدایت او می‌شود، تصریح کرد: حضرت علی(ع) می‌فرمایند دو دسته از مردم هیچ‌گاه آمرزیده نمی‌شوند، دسته اول آنان که ایشان را از امامت به خدایی رساندند و علی اللهی شدند و دسته دوم کسانی که امیرالمؤمنین را از خلیفه اولی به خلیفه چهارمی رساندند.

وی به وجود محبت اهل‌بیت(ع) در وجود اهل سنت اشاره و تأکید کرد: اکثر اهل سنت در وجود خود، محبت اهل‌بیت(ع) را دارند و انجام برخی حرکات که باعث تحریک آنان می‌شود صحیح نیست؛ ما نیز اگر در فضایی که آنان زندگی می‌کردند، زندگی می‌کردیم، معلوم نبود هنوز هم شیعه می‌ماندیم یا نه.

برای جذب محب اهل‌بیت(ع) به مقدسات اهل سنت توهین نکنید

مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه علم و صنعت به سخنی از آیت‌الله بروجردی اشاره کرد و ادامه داد: ایشان می‌گوید«اگر دوست دارید طرفداران مکتب اهل بیت را زیاد کنید، به مقدسات اهل سنت توهین نکنید»؛ همان طور که در دوستی‌های خود از اهل‌بیت(ع) الگو می‌گیریم، در دشمنی با دشمنان نیز باید از علی(ع) الگو بگیریم. ایشان هیچ‌گاه در زمان خلفای اول و دوم به طور علنی لعن آنان را نکردند، حتی پشت سر آنان نماز خواندند.

وی ادامه داد: وحدت جایگزین ندارد و برای ایجاد وحدت باید از راه‌های مؤثر استفاده کرد اما برخی از همین مردم ما، ۹ ربیع که می‌رسد کارهای عجیبی می‌کنند که جای تعجب دارد. چرا ما باید در امنیت خود کاری بکنیم که شیعیان اهل‌بیت(ع) در پاکستان کشته شوند؟ اگر ادعای محبت اهل‌بیت(ع) داریم، نباید کاری انجام داد که شیعیان در نقاط دیگر دنیا قطعه‌قطعه شوند.

برائتی که جان مسلمان را به خطر بی اندازد جایز نیست

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان این که ما گاهی هم در محبت افراط می‌کنیم و هم در برائت، افزود: هیچ مرجعی تقلیدی برائت را نفی نکرده، تولی و تبری جزئی از دین ماست اما همه مراجع می‌گویند اگر برائت علنی موجب به خطر افتادن جان مسلمانی شود، مجاز نیست.

وی با تأکید بر این که ما باید در هر کار از خط اهل‌بیت (ع) حرکت کنیم، اظهار داشت: پیامبر (ص) همواره کفار را نیز به هدایت دعوت می‌کردند، قرار نیست که ما به دل خود عمل کنیم! امام صادق (ع) می‌فرمایند: «حتی به دشمنان ما نیز فحاشی نکنید، تا زمانی که قابل هدایت باشند نباید حتی آنان را لعن کرد».

عضو هیأت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این که ما برای همه امور زندگی خود حتی گریه و خنده دستور داریم، تصریح کرد: استفاده از نعمت‌های الهی یک حداقل و یک حداکثر دارد، نمی‌توان مقام کسی همچون یک شهید را که از حداکثر نعمت‌های خداوند استفاده کرده باکسی که از حداقل آن استفاده کرده یکسان دانست.

دسته‌بندی استفاده از نعمت‌های خداوند

وی، نحوه استفاده مردم از نعمت‌های خداوند را به سه دسته تقسیم کرد و ادامه داد: دسته اول با نعمت‌های خدا به جنگ خدا می روند، کسانی که زیبایی را از خدا گرفته‌اند و با آن، با خدا می‌جنگند، ثروت را خدا به آنان بخشیده و آن را در جایی که رضای خدا در آن نیست هزینه می‌کنند.

حجت‌الاسلام ماندگاری دسته دوم را کسانی دانست که با نعمت‌های خدا، با خدا معامله می‌کنند و بیان داشت: دسته سوم کسانی هستند که با این نعمت‌ها، با خدا معاشقه می‌کنند.

وی با اشاره به آیه ۲۷ سوره یاسین « بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ»، اظهار داشت: این آیه از قول شهید است که می‌گوید ای کاش آشنایان من می‌دیدند که خداوند چگونه مرا در بین عزیزان خود قرارداد، این نتیجه معاشقه با خداست.

این خطیب برجسته امام حسین(ع) برای خون خود چیزی طلب نکرد و خداوند پاداش او را این‌گونه داد که هر که مرا می‌خواهد باید از در حسین وارد شود.

غیبت امام زمان(عج) به دلیل عدم فاعلیت منتظران است

وی با بیان این که خداوند یا به قابلیت نعمت می‌دهد و یا به فاعلیت، تأکید کرد: ما برای آمدن امام زمان (عج) چه کرده‌ایم؟ آیا باید تلاش کرد یا استاد؟ باید برای آمدن ایشان تمرین کرد و حجت ما در نبود ایشان، علما هستند.

وی ادامه داد: خداوند ایشان را یا به دلیل عدم قابلیت یا به دلیل عدم فاعلیت و البته موانعی که وجود دارد از ما گرفته است و تا این موانع برطرف نشود، ایشان ظهور نخواهد کرد.

مصائب باعث تطهیر انسان می‌شود

حجت‌الاسلام ماندگاری دلیل فرود مصائب بر انسان‌ها را سه دسته عنوان کرد و گفت: اگر خداوند گرفتاری‌ها و مصائبی را برای انسان فرود می‌آورد، برخی از آنان برای تطهیر انسان است؛ پاک شدن در دنیا بسیار ارزان تر از برزخ و قیامت است، گاهی یک بیماری، گاهی داغ دیدن و گرفتاری و گاهی با اشک بر امام حسین(ع) می‌شود. باید تا زمان هست در همین دنیا پاک شدن را انتخاب کنیم، چه حق الناس و چه حق الله.

وی، دلیل دیگر مصائب را ترفیع بیان کرد و اظهار داشت: برخی مصائب نیز برای ترفیع گرفتن است، مگر می‌شود بدون بی‌خوابی از لیسانس به فوق‌لیسانس رسید؟ طلبه بخواهد ترفیع بگیرد باید خیلی چیزها را از دست بدهد.

مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه علم و صنعت دلیل سوم را تنها مختص به اهل‌بیت(ع) دانست و تصریح کرد: سومین دلیل، تکریم است که تنها در مورد ائمه صدق می‌کند، خداوند خواست اسماعیل را از ابراهیم (ع) بگیرد، چاقو را زیر گلوی او گذاشت و خداوند به این شکل او را تکریم کرد اما پروردگار، ابراهیم دیگری دارد که بدن علی خود را پاره‌پاره دید و او را تکریم کرد.