برجستگی علمی حضرت امام در آثار ایشان نمایان است

آیت‏ الله محی‏ الدین حائری‏ شیرازی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در مراسم رونمایی از کتاب مدیریت امام خمینی(ره) که پیش از ظهر امروز در سالن همایش مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، گفت: امام خمینی از ظرفیت علمی بالا و جامعی برخوردار بودند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) فیلسوفی الهی، عارفی ربانی، […]

haeri-1آیت‏ الله محی‏ الدین حائری‏ شیرازی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در مراسم رونمایی از کتاب مدیریت امام خمینی(ره) که پیش از ظهر امروز در سالن همایش مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، گفت: امام خمینی از ظرفیت علمی بالا و جامعی برخوردار بودند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) فیلسوفی الهی، عارفی ربانی، فقیهی اصولی و مرجع تقلیدی مردمی بود تصریح کرد: امام راحل(ره) به سبب استعداد، شایستگی و موهبت‏های بی کران الهی به فراگیری بسیاری از معارف و علوم اسلامی پرداخت و در آن ها تخصص ویژه و مهارت کامل پیدا کرد.
آیت‏الله حائری‏شیرازی، با اشاره به اینکه امام راحل(ره) شخصیتی چند بعدی داشت اظهار داشت: دو ویژگی برجسته در مورد مطالعات و تحصیلات امام مورد توجه است که یکی از آنها جامعیت علمی و متنوع بودن درس‏های مورد تحصیل ایشان بود و دیگری این بود که امام خمینی(ره) در زمینه فقه و اصول، پویایی را لازمه نگرش اجتهادی میدانست و معتقد بود که عنصر زمان و مکان نقش زیادی در تعیین اجتهاد دارند.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جامعیت علمی امام را می توان در آثار علمی بر جای مانده از ایشان مشاهده کرد گفت: می‏توان از این آثار به شرح دعای سحر، مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، سرالصلوه، چهل حدیث، حدیث جنود عقل و جهل، المکاسب، الطهاره، الرسائل، البیع، تحریر الوسیله، کشف الاسرار، حکومت اسلامی و ولایت فقیه اشاره کرد.
 
وی به تخصص، زبردستی و مهارت امام راحل(ره) در علوم فلسفه، حکمت و عرفان اشاره کرد و ابراز داشت: این جامعیت علمی و بینش فلسفی امام و تبحر در آن باعث پیچیدگی هرچه بیشتر ذهن وی شده و ایشان را از ساده اندیشی‏ها مصون نگه می‏داشت و برخورد صحیح امام خمینی(ره) با مسائل سیاسی در طول مبارزه و عدم ارتکاب اشتباهات فاحش از جانب ایشان، علاوه بر تأییدات الهی از این ویژگی امام نشأت می‏گرفت.
 
آیت‏الله حائری‏شیرازی، با بیان اینکه امام خمینی(ره) سالیان زیادی را در حوزه‏های علمیه قم و نجف به تدریس مشغول بود خاطرنشان کرد: ایشان به تدریس چندین دوره فقه، اصول، فلسفه، عرفان و اخلاق اسلامی همت گماشت و از برکات تدریس ایشان تربیت صدها و بلکه به اعتبار مدت طولانی هزاران عالم و فرزانه‏ای بوده است که هر یک روشنی بخش حوزه‏های علمیه و راه‏بر مصادر امور انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بشمار می‏روند.
 
وی یکی از ویژگی‏های برجسته امام خمینی را سخت کوشی و تلاش امام در مطالعه و تدریس عنوان کرد و گفت: برای مثال دختر ایشان در این زمینه می‏گوید: “مطالعه ایشان بسیار زیاد بود به گونه‏ای که وقتی وارد اتاق می‏شدم، احساس می‏کردم در کتاب گم شده به طوری که ایشان می‏نشست و یک میز جلویش و در کنار او به بلندی یک متر کتاب روی هم انباشته شده بود”.
 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان با بیان اینکه امام راحل(ره) با دم مسیحایی خود جهان اسلام را دگرگون کرد ابراز داشت: امام خمینی(ره) با احیای مجدد معنویت در جهان معاصر و تأکید بر ابعاد مختلف وجودی انسان و لزوم سامان‏یابی زندگی سیاسی و اجتماعی بر اساس نیازهای واقعی انسان، کوشید تا هویت انسانی را احیا کند و انسان ها را با واقعیت وجود خویش آشنا سازد.