برخی امید انقلاب بودند اما در فتنه رفوزه شدند/ تنها راه عبور از فتنه‌ها تبعیت از ولایت فقیه است

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که پیروزی در امتحانات الهی سخت است و نیاز به آمادگی قبلی دارد، گفت: برخی از کسانی که در فتنه ۸۸ سقوط کردند روزی امید انقلاب بودند و سوابق درخشانی داشتند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امشب […]

mesbah-11آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که پیروزی در امتحانات الهی سخت است و نیاز به آمادگی قبلی دارد، گفت: برخی از کسانی که در فتنه ۸۸ سقوط کردند روزی امید انقلاب بودند و سوابق درخشانی داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امشب در همایش بزرگداشت حماسه نهم دی که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان این که بسیاری از کسانی که فکرش را نمی کردیم در فتنه ۸۸ رفوزه شدند، اظهار داشت: برخی از سران فتنه سوابقی داشتند که باور نمی کردیم روزگاری به این روز بیفتند.

وی افزود: برخی از اینها در انقلاب ما مایه امید بودند اما دیدید کارشان به کجا رسید؛ چنین امتحان سختی تنها برای آنها نبوده و همه ما نیز در حد ظرفیت خود امتحاناتی را در پیش داریم.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به این که در طول تاریخ انقلاب برخی افرادی که در درجات بالای علمی و مسؤولیتی کشور بودند سقوط کردند، گفت: ما این مسأله را تجربه کردیم؛ یکی از این افراد در جنایتی شریک شد که اگر موفق به انجام آن می شدند بیت امام خمینی(ره) منفجر می شد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: کسانی که در فتنه ۸۸ نقش اول را بازی کردند سال ها به انقلاب خدمت کرده بودند و پست های مهمی در انقلاب داشتند.

چگونه از خطر فتنه ها در امان باشیم؟

آیت الله مصباح یزدی در ارائه راهکار برای در امان ماندن از آفات فتنه ها، گفت: دو راه کلی وجود دارد که هرکس بخواهد در فتنه و امتحان الهی پیروز شود باید حتما به آنها مجهز باشد؛ نخست کسب شناخت و آگاهی مطلوب و کافی است، این که بفهمیم در چه شرایطی هستیم، دوست و دشمن کیست؟ صلاح و فساد چیست؟ خداوند چه چیزی را دوست دارد.

وی شناخت دین را مهم ترین شناخت ها دانست و بیان داشت: هر اندازه شناختمان از دین بیشتر باشد موجب می شود در فتنه ها کمتر شکست بخوریم؛ البته شناخت دین کار آسانی نیست، کسانی هستند که ۵۰ سال در حوزه های علمیه شبانه روز کارکردند اما در هنگام فتوا دادن باز احتیاط می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خودسازی را دومین راه برای مصونیت در برابر فتنه ها دانست و گفت: با علم به تنهایی نمی توان راه به جایی برد بلکه باید این شناخت با خودسازی همراه باشد؛ برای خودسازی از کارهای آسان شروع کنیم هر چیزی را که فهمیدیم خدا دوست ندارد انجام ندهیم.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) دوری از لغزش گاه های گناه را در خودسازی ضروری خواند و ابراز کرد: انسان باید چقدر بی احتیاط باشد که از لب مرز پرتگاهی حرکت کند که عمق دره اش ناپیدا و در درک اسفل السافلین است.

بسیاری افراد در طول تاریخ با نام اسلام به دین ضربه زدند

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که خودسازی در عمل کار بسیار مشکلی است، گفت: خداوند می فرماید«مَا یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا یَشْعُرُونَ» انسان گاهی خود را فریب می دهد و خود نمی فهمد؛ در طول تاریخ بسیاری به نام دین گریبان چاک کردند و بیشترین ضربه را به دین زدند.

آیت الله مصباح یزدی داعش را یکی از نمونه های بارزی دانست که با نام دین به اسلام ضربه می زنند و بیان کرد: برخی از آنها باور کردند که با این جنایات به بهشت می روند به همین دلیل حرکت های انتحاری انجام می دهند.

وی با بیان این که خداوند برای محفوظ ماندن انسان از خطرات فتنه ها، پیامبران، معصومان، اولیای الهی و ولی فقیه را قرار داده است، گفت: هیچ کس نگفته ولی فقیه معصوم است اما بهترین راه برای عبور از فتنه ها تبعیت از ایشان است، همان گونه که ما با این که علم داریم مراجع تقلید معصوم نیستند اما با این حال از آنها تقلید می کنیم و برای این کار حجت شرعی داریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام زمان(عج) در این مورد، اظهار داشت: حضرت فرمودند فقهایی که چنین ویژگی هایی داشته باشند برای شما حجت هستند؛ بنابراین در شرایطی که به امام معصوم دسترسی نداریم بهتر از این راه دیگری امکان ندارد و این مسیری است که امام عصر(عج) ما را به این کار توصیه فرموده اند.

تضعیف جایگاه ولایت بالاترین خیانت به اسلام است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: آن خدایی که ولی فقیه را حجت بر ما قرار داده است می فرماید از او اطاعت کنید؛ بنابراین کسی که مقام ولایت را تضعیف کند بالاترین خیانت را به اسلام، تشیع، مردم انقلابی و خون شهدا کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: در شرایط فتنه هیچ چیز بهتر از آن نیست که فرد اصلح برای ولایت را بشناسیم و با تمام قوا از ایشان حمایت کنیم؛ در کنار آن نیز باید سعی کنیم دل خود را به قلب مقدس حضرت ولی عصر(عج) نزدیک کرده و با دعا، توسل و کمک خواستن از حضرت، ارتباط خود را با ایشان تقویت کنیم.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که در نگاهی سطحی به نظر می رسد دین تنها برای اصلاح امور مردم، سامان گرفتن جامعه، کم شدن جرم، جنایت، داشتن زندگی آرام و خوشختانه آمده است، گفت: این نگاه تا حدودی درست است اما یک ضمیمه ای دارد که مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با اشاره به آیه«أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ»بیان داشت: خداوند می فرماید این گونه نیست که برخی فکر می کنند تنها با ایمان آوردن کار تمام شده است و وارد بهشت می شوند، ما آنها دچار فتنه نمی کنیم؛ هدف فقط این نیست که مردم در عالم خوش بگذرانند و زندگی راحتی داشته باشند.

مسؤولان رده بالای کشور امتحانات سخت‌تری در پیش دارند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: مردم باید امتحان شوند«الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»آن هم امتحان ساده ای نیست بلکه امتحانات پیچیده ای است که اشخاص با کیاست و فراست نیز گیج و متحیر می شوند؛ تنها با مومن، انقلابی و حزب الهی بودن کار تمام نمی شود.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) دنیا را دار امتحان دانست و گفت: هرکس استعداد و ظرفیتش بیشتر باشد امتحانش سخت تر است همان گونه که ما نیز در مقاطع تحصیلی گوناگون متناسب با میزان تحصیلات افراد امتحانات را برگزار می کنیم؛ طبیعتا مسؤولان رده بالای کشور، مراجع و علمای بزرگ امتحانات سخت تری دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت: حضرت قسم می خورد به کسی که پیامبر(ص) را مبعوث کرد که شما زیر و رو خواهید شد تا جایی که آنهایی که پایین ترین جایگاه را دارند بالا بیایند و کسانی که در سطح بالا هستند به زیر بروند.

کسانی روزی پیشگام و راهنمای دیگران بودند اما در فتنه سقوط کردند

آیت الله مصباح یزدی افزود: حضرت می فرماید کسانی در یک دوران جزو سابقین، پیشگامان و راهنمای دیگران بودند، اینها عقب می مانند و سقوط می کنند؛ کسانی نیز بودند در گذشته تقصیرها، اشتباهات و کوتاهی هایی داشتند و در اثر این فتنه ها رشد می کنند.

وی با بیان این که انسان راهی را که می خواهد بپیماید خود انتخاب می کند، گفت: خدا به کسی ظلم نخواهد کرد، هر راهی که انتخاب کنید چه درست و چه غلط، خداوند در زمینه رشد در آن راه را فراهم می کند؛ کسی که می خواهد راه ابلیس را برود زمینه را فراهم می کند تا مانند صدام شود و اگر کسی راه سیدالشهدا(ع) را انتخاب کند زمینه رسیدن به شهادت برایش فراهم می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دینداری این است که شما راه درست را انتخاب کنید و پای امتحانات الهی بایستید و بدانید که تا نفس آخر دست از سر شما نمی کشند و هرچه بالاتر بروید امتحانات سخت تری در انتظار شما است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) وجود همه نعمت های الهی را ابزاری برای امتحان دانست و گفت: ماهواره، اینترنت، تلفن همراه و بسیاری از نعمت هایی که در دسترس ما قرار می گیرند عاملی برای امتحان هستند تا ببینند از آنها در چه راهی استفاده می کنیم؛ آیا این پیشرفت ها موجب انس بیشتر ما با خداوند می شود و یا ما را به خود مشغول کرده و از خدا غافل می کند؟