برداشت انحرافی رسانه‌ها از «نرمش قهرمانانه»

سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری پیرامون نرمش قهرمانانه تفاسیر صحیحی در رسانه ها نداشته است. مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه عبارت نرمش قهرمانانه چند سال پیش توسط ایشان مطرح شده است فرمودند این تاکتیک برای دیپلماسی کشور مورد تایید است. ایشان با اعلام این مطلب که باید حریف را شناخت و نسبت […]

agha46سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری پیرامون نرمش قهرمانانه تفاسیر صحیحی در رسانه ها نداشته است. مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه عبارت نرمش قهرمانانه چند سال پیش توسط ایشان مطرح شده است فرمودند این تاکتیک برای دیپلماسی کشور مورد تایید است. ایشان با اعلام این مطلب که باید حریف را شناخت و نسبت به نتیجه و هدف مورد نظر آگاه بود اعلام فرمودند عرصه دیپلماسی عرصه مذاکره و لبخند است.با این وجود برخی رسانه ها تعابیر روز گذشته ایشان را بدون توجه و تامل دقیق، به ماجرای ترجمه کتابی توسط ایشان در مورد امام حسن علیه السلام و در سال ۱۳۴۸ پیوند زدند در حالی که اشاره رهبری به سخنان مربوط به سال ۱۳۷۵ بوده است نه ترجمه کتابی در سال ۱۳۴۸.آیت الله ممدوحی در مصاحبه ای به این نکته اشاره کرد و عصر ایران نیز به همین شکل این دو موضع را به غلط به هم پیوند زد.با کمی تامل در مواضع مرتبط مقام معظم رهبری به خوبی نمایان است که تعبیر نرمش قهرمانانه در عرصه دیپلماسی و آن تفسیری که ایشان روز گذشته از این تعبیر با استفاده از تمثیل رقابت کشتی داشتند و نیز با توجه به مواضع قبلی ایشان چندان تناسبی به شرایط تاریخی صلح امام حسن علیه السلام ندارد بلکه بیشتر با صلح حدیبیه قابل تطبیق است.در تایید این نگاه نیاز به تحلیل چندانی نیست تنها به دو موضع رهبری در سال های ۱۳۷۵ و ۱۳۷۹ اشاره می شود:دیدار مسئولان وزارت‌ امور خارجه‌ و نمایندگان‌ سیاسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران با رهبر انقلاب (۱۷ مرداد ماه ۱۳۷۵):

«بزرگترین اشتباه براى ملت و دولت اسلامى ایران این است که خداى نخواسته این پشتوانه عظیم یعنى روحیه انقلابى را از دست بدهد زیرا جوشش و حضور انقلابى و تمسک به اندیشه‌هاى انقلابى است که این نظام را عظمت مى‌بخشد و قدرت مى‌دهد، احترام دیگران را بر مى‌انگیزد و راههاى ناهموار را بر روى ایران اسلامى هموار مى‌کند.نمایندگان سیاسى جمهورى اسلامى ایران در جهان باید تیزتر از شمشیر، نرم‌تر از حریر و سخت‌تر از سنگ و پولاد باشند. عرصه سیاست خارجى میدان نرمشهاى قهرمانانه است، اما نرمشى که در برابر دشمن تیز باشد.بنا بر این دیپلماتهاى ما باید در مواضع اصولى خود مستحکم بایستند و استقامت و پایمردى حضرت امام خمینى (رض) را الگوى خود قرار دهند.کسانى که امام را قبول دارند باید شکر گزار او باشند و کسانى که با انقلاب دشمنى مى‌ورزند اما ایران را قبول دارند باید خاک پاى امام را توتیاى چشمشان کنند و خود را وامدار او بدانند زیرا استقامت و پایمردى امام (رض) بود که موجب شد که ایران بماند و تجزیه نشود. مقابله با افزونخواهى و زیاده‌طلبى قدرتهاى جهانى در عرصه سیاست خارجى لازمه حیات و عزت اسلامى ملت ایران است.»بیانات در دیدار با جوانان در مصلّاى بزرگ تهران‌ (۱ اردیبهشت ماه ۱۳۷۹):

«در صدر اسلام بزرگترین و مهمترین ضربه‌اى که بر اسلام وارد شد، این بود که حکومت اسلامى از امامت به سلطنت تبدیل شد. حکومت امام حسن و حکومت على‌بن‌ابى‌طالب علیهم‌السّلام به سلطنت شام تبدیل شد!البته امام حسن مجتبى علیه آلاف التّحیه والثناء آن روز به خاطر یک مصلحت بزرگتر – که حفظ اصل اسلام بود – مجبور شد این تحمیل را به جان بپذیرد. حکومت را از امام حسن گرفتند.وقتى حکومت از مرکز دینىِ خودش خارج شد و در اختیار دنیاطلبان و دنیاداران گذاشته شد، بدیهى است که بعد هم حادثه کربلا پیش مى‌آید. آن وقت حادثه کربلا حادثه‌اى نیست که بشود جلوش را گرفت؛ اجتناب ناپذیر مى‌شود.بیست سال بعد از آن که حکومت اسلامى از دست محور اصلى آن – که امامت است – گرفته شد، امام حسینِ فرزند پیامبر در کربلا با آن وضع فجیع به خاک و خون کشیده شد. اساس حمله و نقشه دشمن این است که حکومت را از محور اصلى – محور امامت، محور دین – خارج کند. بعد خاطرش جمع است که همه کار خواهد کرد!من به شما عرض کنم که امروز دشمن قادر نیست. امروز به برکت ملتِ هوشیارى مثل ملت ایران، به برکت افکار برانگیخته‌اى مثل افکار ملت ایران، به برکت انقلاب بزرگى مثل انقلاب اسلامى ایران، نه امریکا و نه بزرگتر از امریکا – اگر در قدرتهاى مادّى باشد – قادر نیستند حادثه‌اى مثل حادثه صلح امام حسن را بر دنیاى اسلام تحمیل کنند. این‌جا اگر دشمن زیاد فشار بیاورد، حادثه کربلا اتّفاق خواهد افتاد.»(منبع: نماینده)

همچنین روزنامه کیهان نوشت:
«بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع فرماندهان سپاه بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های رسانه‌ای، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های دنیا داشت.
در همین رابطه، پایگاه اینترنتی دویچه‌وله نوشت: رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه پاسداران آنها را از «وادادگی و تزلزل» به سبب تغییرات جهان یا لزوم تغییرات داخلی برحذر داشت. آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر جنبه‌های ایدئولوژیک و «آرمانگرایانه» حکومت و نهادهای آن، گفت: «این تشکیلات قوی بنیه سپاه، هیچ‌گاه به بهانه‌هایی نظیر بروز تغییرات در جهان و ضرورت تغییر در داخل، از راه اصلی و صحیح منحرف نشد. این که دنیا تغییر کرده است نمی‌تواند بهانه‌ای برای تغییر آرمان‌ها و اهداف شود و راه درست طی شده را تغیییر دهد.»
روزنامه الحیات چاپ لندن نیز نوشت: رهبر جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای از درخواست حسن روحانی رئیس‌جمهوری این کشور از سپاه پاسداران انقلاب برای دوری از کشمکشهای سیاسی داخلی حمایت کرد و آن را اطاعت از توصیه‌های امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی دانست. آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار فرماند‌هان عالیرتبه سپاه پاسداران با ایشان، گفت: ضرورتی ندارد سپاه پاسداران فعالیت‌های سیاسی داشته باشد البته این امر بدین معنی نیست که مراقب جریان‌های انحرافی یا جاسوسی یا سایر جریان‌های سیاسی نباشد.
شبکه تلویزیونی المیادین هم گزارش داد،‌ آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم ایران از سیاست درست مبتنی بر هوشیاری در برابر دشمنان برای حل بحران‌ها با ابتکار ایران که اساس آن را حل بحران های منطقه با مشارکت ساکنان آن تشکیل می‌دهد، حمایت کرد.
«رضا الباشا» گزارشگر المیادین از تهران گزارش داد:‌ «نرمش قهرمانانه» شعاری است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع شماری از فرماندهان سپاه پاسداران مطرح کرد. رهبر ایران از آنچه دیپلماسی درست توصیف شد حمایت کرد ولی در عین حال خواستار هوشیاری در برابر دشمنان شد.
همچنین روزنامه فایننشال تایمز نوشت: آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران با انعطاف‌پذیری در مذاکرات با قدرت‌های مهم جهان موافقت کرد.
این روزنامه انگلیسی در تحلیلی به قلم «نجمه بزرگمهر» نوشت: در عین حال، آیت‌الله خامنه‌ای گفت با «نرمش قهرمانانه» موافقت کرده است زیرا این تاکتیک می‌تواند بسیار مفید و لازم باشد.
آیت‌الله خامنه‌ای روز سه‌شنبه در دیدار فرماندهان ارشد سپاه پاسداران گفت: یک کشتی‌گیر هم حتی برخی مواقع می‌تواند نرمش نشان دهد ولی فراموش نمی‌کند که رقیبش کیست و هدف اصلی‌اش چیست. وی همچنین به مذاکره‌کنندگان هشدار داد اهداف واقعی نظام سلطه را فراموش نکنند و ماهیت طرف مقابل را درک کنید.
شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی هم اعلام کرد: آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در ملاقات با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از «حرکت‌های صحیح دیپلماتیک» استقبال کرده است. ایشان گفت: «من مخالف حرکت‌های صحیح دیپلماسی نیستم، بنده معتقدم به همان چیزی که سال‌ها پیش نامگذاری شد به نرمش قهرمانانه.» آیت‌الله خامنه‌ای ضمن دفاع از انعطاف‌پذیری در دیپلماسی گفت: «کشتی‌گیری که به دلیل فنی نرمشی انجام می‌دهد، نباید یادش برود که حریف و دشمنش کیست.»
شبکه تلویزیونی بلومبرگ نیز به انعکاس اظهارات رهبر معظم انقلاب پرداخت و نوشت که ایشان اعلام کرده است با «اقدامات دیپلماتیک صحیح‌»‌ در قبال دشمنان ایران مخالف نیست. این شبکه تلویزیونی افزود که این اظهارات از جانب عالی‌ترین مقام ایران که روز سه‌شنبه در دیدار با رهبران سپاه انقلاب اسلامی ایران مطرح شد می‌تواند نشان‌دهنده موافقت آیت‌الله خامنه‌ای با حسن روحانی برای تعامل با قدرت‌های غربی هنگام شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک باشد.
این شبکه تلویزیونی به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشت که با انعطاف‌پذیری موافق است زیرا این اقدام در برخی شرایط خاص مثبت و حتی لازم است، به شرطی که همراه با درک ماهیت و اهداف طرف مقابل باشد.
روزنامه واشنگتن پست، شبکه العربیه، روزنامه یدیعوت آحارونوت، تلگراف وخبرگزاری فرانسه از دیگر رسانه‌هایی بودند که به انعکاس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداختند.
تفسیر و تحلیل انحرافی برخی رسانه‌های غربی درباره عبارت «نرمش قهرمانانه» از سوی رهبر انقلاب اسلامی در حالی است که آنان عمداً به جوانب مختلف این عبارت که از سوی ایشان بیان شد، توجه نکردند.
جنجال غرب درباره این موضوع در حالی است که رهبر معظم انقلاب ۴۴ سال پیش از واژه «نرمش قهرمانانه» ذیل عنوان کتاب ترجمه شده صلح امام حسن (ع) در سال ۱۳۴۸،‌ استفاده کرده اند.
ایشان ۱۴ شهریور ماه سال جاری نیز در دیدار با اعضای مجلس خبرگان فرموده بودند؛ «در این سالها جبهه‌بندی‌های منطقه‌ای و جهانی هم آشکار شده. البته نرمش و انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه در همه عرصه‌های سیاسی، یک کار مطلوب و مورد قبولی است، لکن این مانور هنرمندانه نبایستی به معنای عبور از خطوط قرمز، یا برگشتن از راهبردهای اساسی، یا عدم توجه به آرمان‌ها باشد؛ اینها را باید رعایت کرد.»
همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع مسئولان وزارت خارجه و نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۱۷مرداد ۱۳۷۵ با تشریح دقیق فضای دیپلماسی و ضمن تاکید بر ضرورت پرهیز از حالت دفاعی در مسائل سیاسی به عنوان یکی از ویژگی‌های روحیه انقلابی تاکید کرده و فرمودند:‌«نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در جهان باید تیزتر از شمشیر، نرم‌تر از حریر و سخت‌تر از سنگ و پولاد باشند.»
ایشان تصریح کردند:‌«عرصه سیاست خارجی میدان نرمش‌های قهرمانانه است، اما نرمشی که در برابر دشمن تیز باشد. بنابر این دیپلمات‌های ما باید در مواضع اصولی خود مستحکم بایستند و استقامت و پایمردی حضرت امام خمینی(ره) را الگوی خود قرار دهند.»»