بعضی کتاب‌ها ۱۰ صفحه هم مطلب ندارد/ ۳ «وای» قرآن برای قلم‌به‌دستان خطرناک / ۴ شرط قرائتی برای نویسندگی

نشست هم‌اندیشی حجت‌الاسلام محسن قرائتی با اهل قلم، روز گذشته در سرای اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد. حجت‌الاسلام قرائتی در ابتدای سخنان خود گفت: نقش قلم از زبان، شمشیر، زور و فرزند هم بیشتر است؛ امام خمینی با قلم خود شاه را که قدرتش اسلحه بود شکست داد؛ با قلم می‌شود جامعه […]

gharaati2نشست هم‌اندیشی حجت‌الاسلام محسن قرائتی با اهل قلم، روز گذشته در سرای اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام قرائتی در ابتدای سخنان خود گفت: نقش قلم از زبان، شمشیر، زور و فرزند هم بیشتر است؛ امام خمینی با قلم خود شاه را که قدرتش اسلحه بود شکست داد؛ با قلم می‌شود جامعه ای را عزیز یا ذلیل کرد و قلم یک فریاد ساکت است. هر زمانی خواستید ببینید کسی عقل و دانشش در چه حدی است به نوشته‌هایش بنگرید.

وی ادامه داد: آیت‌الله مرعشی برای خرید کتابی قبایش را فروخت؛  مطالعه عشق می‌خواهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، رئیس ستاد اقامه نماز اضافه کرد: حدیث داریم که خداوند صدای قلم دانشمندان، صدای پای سرباز و صدای چرخ پیرزن را دوست دارد؛ در دنیای امروزه صدای قلم به صدای چاپخانه، صدای پای سرباز به صدای توپخانه و صدای چرخ پیرزن به صدای کارخانه تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام قرائتی ادامه داد: قرآن برای فساد اخلاقی یک بار، برای فساد اقتصادی یکبار اما برای قلمی که دست فرد خطرناک است سه بار «وای» گفته است. در حال حاضر کسی هست که می‌گوید من حکمم را از امام زمان(عج) گرفته‌ام، چنین شخصی منحرف است و اگر کسی به صورتش بخندد گناه کرده است.

وی افزود: خدا به دزد و قاتل ظالم و به شرک ظلم گفته است؛ اما دزدیدن ذهن مردم را اظلم یعنی بزرگترین ظلم می‌داند

رئیس ستاد اقامه نماز اظهار داشت: تولید به دروغ نسل را به انحراف می‌برد؛ قلم مسئله مهمی است و در این شرایط به دلیل گرانی کاغذ و چاپ گناه سنگین تر می شود، امروز کتابی به عنوان سفرنامه چاپ می شود که ۴۵۰ صفحه دارد، اما ۱۰ صفحه هم مطلب ندارد. در کل بسیاری از مطالب را چه بخوانیم و چه نخوانیم چیزی از دست نداده‌ایم.

حجت‌الاسلام قرائتی ادامه داد: مواظب قلم ها ،کتاب ها و مقاله ها باشید. ببینید چه کاری واجب و بر زمین مانده است تا آن را انجام دهید و تا کار واجب هنوز وجود دارد،‌ به دنبال مستحب نروید.

وی افزود: نان بخورید که بنویسید نه اینکه بنویسید تا نان بخورید. عده ای  برخی مسائل غیر ضروری را مطرح و بر سرش چالش ایجاد می‌کنند.

قرائتی در بخش دیگری از این مراسم در سخنانی خطاب به اهالی قلم گفت: به نظرم لازم است این مسئله حق‌التالیف را از میان برداریم؛ من از اینکه انتشار تفسیرم را آزاد گذاشتم بسیار خیر دیدم.

وی با بیان این مطلب که هدف از تولید کتاب باید مشخص باشد، اظهار کرد: هر کتابی ارزش انتشار ندارد و هر علمی نیز فایده یادگیری ندارد. علمی که دانستن آن ایمان انسان به خدا را بیشتر کند، علمی پرفایده است. بنابراین علمی فایده دارد  که ثمره‌اش بندگی خدا باشد. با این تفسیر بسیاری از علم‌ها برای انسان مضرند و هر علمی را نباید یاد گرفت. این در حالی است که ما گاهی اوقات دلمان را به علم خوش می‌کنیم.

قرائتی در ادامه سخنان خود، چهار شرط اصلی را برای نویسندگان برشمرد و گفت: آنچه می‌خوانیم، می‌نویسیم و  می‌فروشیم باید یکی از ۴ شرط  دانستن آن واجب باشد،  دانستن آن مستحق باشد، مشکل فرد را حل کند و  مشکل جامعه را حل کند؛ را داشته باشد که اگر این چهار شرط را داشته باشد علم مفید است؛ بنابراین بسیاری از پروژه‌ها نه واجب هستند نه مستحب، نه مشکلات فرد را حل می‌کنند و نه مشکلات جامعه را.

وی خاطرنشان کرد: اکنون باید توجه به این نکته کرد که جامعه امروز ما به دچه چیزی احتیاح دارد؟ برای نمونه اگر تمام غرفه‌های این نمایشگاه را بگردیم ممکن است هیچ کتابی درباره زکات پیدا نکنیم. در صورتی که یکی از ضروریات جامعه امروز است.  هر قلمی نیز ارزش ندارد برخی قلم‌ها به واقع اسراف هستند به هر حال برای کار فرهنگی باید به خدا پناه برد، چرا که کار فرهنگی بسیار دشوار و ارزشمند است.

این کارشناس مذهبی در پایان با بیان اینکه وظیفه اهل قلم انسان‌سازی است، خاطر نشان کرد: اگر با قلم انسان تربیت کنیم، این انسان تا ابد انسان است؛ پس بیایید برای خدا بنویسم نه برای پول. ممکن است انتشار کتابی مادیات در پی نداشته باشد، اما هزاران انسان را تحت تأثیر قرار دهد.