بیشتر مشکلات کشور به دلیل نگاه غیر دینی به سیاست است

حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری، عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا، در یادواره شهدای مدرسه علمیه حقانی با عنوان «لحظه شناسی، ایثارگری در راه اهداف انقلاب اسلامی» که شنبه شب در این مدرسه برگزار شد، گفت: برخی در برابر الگو بودن اهل‌بیت(ع) موضع گیری کرده و با استدلال بر معصوم و دارای امتیازات ویژه بودن […]

mandegariحجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری، عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا، در یادواره شهدای مدرسه علمیه حقانی با عنوان «لحظه شناسی، ایثارگری در راه اهداف انقلاب اسلامی» که شنبه شب در این مدرسه برگزار شد، گفت: برخی در برابر الگو بودن اهل‌بیت(ع) موضع گیری کرده و با استدلال بر معصوم و دارای امتیازات ویژه بودن ائمه اطهار(ع)، الگوبرداری از آنان را کاری غیرممکن می‌پندارند.

وی با بیان این‌که اگر به واسطه شهدا با مردم حرف زده و آنان را الگو قرار دهیم چنین شبهه‌ای پیش نمی‌آید، افزود: بر اساس آیه ۶۹ سوره نساء «فَأُولَئک مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیهِم مِّنَ النَّبِیِّینَ وَ الصدِّیقِینَ وَ الشهَدَاءِ وَ الصلِحِینَ» پیامبران، ائمه معصومین(ع)، شهدا و علما در معیت یکدیگر و کنار هم قرار دارند؛ بنابراین شهدا با وجود این‌که معصوم نیستند اما در معیت معصومان قرار دارند و بر این اساس الگوبرداری از شهدا امری جایز است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که خداوند بارها در قرآن کریم، نعمت معیت و همراه بودن با معصومان را وسیله رهایی از عذاب ذکر کرده و این نعمت و معیت را به شهدا عطا کرده است، اظهار داشت: امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز، بارها بر الگو قرار دادن شهدا در تاریکی‌ها و پیچ و خم‌های زندگی سفارش کرده‌اند.

وی با تأکید بر این‌که شهدا به یقین جزو نجات یافتگان و در معیت امامان معصوم هستند و می‌توانند الگوی ما باشند، خاطرنشان کرد: شهدا سه ویژگی اساسی‌ داشتند که این سه رکن، ارکان سبک زندگی اسلامی است؛ ما نیز اگر این سه رکن را در زندگی خود به عمل برسانیم، می‌توانیم خود را در معیت امامان معصوم(ع) احساس کنیم.

حجت‌الاسلام ماندگاری تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب امسال را سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامگذاری کردند و از به کارگیری کلمه حماسه این مفهوم استخراج می‌شود که ما در حوزه سیاست و اقتصاد، دچار تجاوز دشمن شده‌ایم و باید حماسه وار وارد جنگ با دشمن شویم.

وی با اشاره به سه ویژگی و رکن اساسی زندگی شهدا، ابراز داشت: اولین ویژگی شهدا این بود که به تمامی مسائل نگاهی دینی داشتند؛ آنان در همه مسائل زندگی همچون سیاست، اقتصاد، ازدواج، مسائل عبادی و اجتماعی با پرسش از روحانیان، فهم دینی خویش را بالا برده و با نگاهی دینی وارد آن مسائل می‌شدند.

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این‌که سیاست ما عین دیانت ما است، تأکید کرد: برخی می‌گویند علما با توجه به شأنشان نباید وارد عرصه سیاست شوند، این حرفی کاملا اشتباه است؛ امروزه بیشتر مشکلات ما به واسطه نگاه غیر دینی به سیاست است، شهدا به ما آموختند که می‌توان با نگاه دینی وارد سیاست شد و آن را از آلودگی پاک کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی ادامه داد: دومین ویژگی شهدا که توانسته آنان را الگو قرار دهد، اقتدای به روحانیت، رعایت تقوای الهی و وارد کردن دین در زندگی است؛ امام و پیشرو سیاست ما باید دینی باشد تا از مشکلات رهایی یابیم.

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان این‌که سومین رکن شهدا استقامت دینی آنان بود، اظهار داشت: انقلابی و ولایی بودن مهم نیست، بلکه ثبات قدم، استقامت و انقلابی ماندن مهم است؛ کسی که ۶۹ سال انسانیت داشته باشد اما سال آخر عمر خود را بدون تقوا بسر برد، عاقبت به شر خواهد شد.

وی در پایان گفت: دوری از اقتصاد اسلامی و ورود الگوهای غربی به حوزه اقتصاد کشور سبب شده که بازاریان ما، با نگاهی دنیایی و غربی به کسب و کار بنگرند و برکات رعایت دین در کسب و کار همچون آثار انفاق را فراموش کنند؛ تا وقتی این نگاه در جامعه تغییر نکرده و جای خود را به اقتصاد اسلامی ندهد نمی‌توانیم توقع حل شدن مشکلات را داشته باشیم.