بی‌توجهی رسانه ملی به فریضه امر به معروف و نهی از منکر درد آور است

حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، پنج‌شنبه شب در مراسم سخنرانی هفتگی خود که در مسجد حکیم برگزار می‌شود، با اشاره به آیه «ولتکن منکم امه یدعون إلی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر» گفت: الان رسانه‌های ما امر به معروف و نهی از منکر ندارند، این همه خرج و این […]

slidermazaheriحضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، پنج‌شنبه شب در مراسم سخنرانی هفتگی خود که در مسجد حکیم برگزار می‌شود، با اشاره به آیه «ولتکن منکم امه یدعون إلی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر» گفت: الان رسانه‌های ما امر به معروف و نهی از منکر ندارند، این همه خرج و این همه وقت‌گیری و سریال‌ها متعدد اما خبری از امر به معروف و نهی از منکر نیست و این‌ها درد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: خود ما نیز در میان خود امر به معروف و نهی از منکر در خانه‌ها نداریم، چه برسد به امر به معروف و نهی از منکر در میان مردم، حتی الان به گونه‌ای شده که امر به منکر و نهی از معروف را می‌بینیم.

وی ادامه داد: اکنون وضع حجاب ما بسیار بد است و همه ساکت هستند، این امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات بزرگ و جزو فروع دین است، الان مردم به حج رفتن تمایل دارند اما یک دهم آن به امر به معروف و نهی از منکر روی نمی‌آورند.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که ترک امر به معروف و نهی از منکر سبب ایجاد یک زندگی نکبت‌بار می‌شود، ابراز کرد: در زیارت‌نامه کربلا شهادت می‌دهیم که قیام و اسارت خانواده‌ات برای زنده کردن نماز، قانون مواسات و امر به معروف و نهی از منکر بود.

وی گفت: امروز امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما جایی ندارد و باید جا پیدا کند، اگر می‌خواهیم عاقبت به خیر شویم و بر دشمنان مسلط شویم و زندگی خوبی داشته باشیم، نیاز به نظارت ملی و امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با اشاره به این‌که در اسلام به من چه وجود ندارد، افزود: مسلمانان صدر اسلام وقتی به هم می‌رسیدند، به هم سلام می‌کردند و مشهور است که بعد از سلام و جواب سلام سوره والعصر را برای هم می‌خواندند.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: سوره مبارکه والعصر یک دنیا معنا دارد و اگر کسی سوره والعصر را نداشته باشد، هیچ ندارد، این سوره به اندازه‌ای مهم است که خداوند در اینجا قسم می‌خورد و بعد مطلب را می‌گوید.

سوره مبارکه «والعصر» و توصیه به امر به معروف و نهی از منکر

وی با بیان این‌که از معانی «والعصر»، به معنای قسم خوردن به زمان عصر امام زمان(عج) یا قسم خوردن به زمان پیامبر(ص) یا قسم خوردن به تلاش انسان برای دست‌یابی به حیات طیبه است، خاطرنشان کرد: در این سوره می‌فرماید همه انسان‌ها عمرشان را می‌دهند و اگر سودی نکند، بدبخت است.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: خداوند در سوره عصر یک دسته از انسان‌ها را از بدبختی و خسران استثنا می‌کند و آن کسانی هستند که ایمان داشته باشد و بر طبق این عقیده عمل کند و به حق و به صبر توصیه کند.

وی با اشاره به این‌که ۶۰۰ جا در قرآن ایمان و عمل با یکدیگر توأمان ذکر شده است، اظهار کرد: ایمان منهای عمل و عمل منهای ولایت و ایمان سودی ندارد، ایمان توأم با عمل و بر طبق آن عمل کردن و متابعت از ائمه(ع) در روش نتیجه می‌دهد.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که یکی دیگر از شرایط خسران نشدن انسان‌ها متقی بودن انسان است، ادامه داد: فرد باید خود متقی باشد و سعی در متقی کردن دیگران کند، آنچه که خود عمل می‌کند، دیگران را وادارد تا آنان هم عمل کنند.

وی اظهار کرد: سوره مبارکه عصر به ما می‌گوید که باید امر به معروف و نهی از منکر را زنده کنیم، باید خود به مسجد برویم و دیگران را هم به مسجد برویم، باید خود گناه نکنیم و دیگران را هم واداریم و خواهش کنیم تا گناه نکنند.

فساد اخلاقی و فساد اقتصادی از مسلمانی نیست

حضرت آیت‌الله مظاهری ابراز کرد: امروز ما شیعیان از نظر عقیده بسیار عالی هستیم، ایمان به ولایت بسیار عالی است، ما تا سر حد عشق علی(ع) را دوست داریم، از نظر شعار ولایت هم خوب هستیم، اما متأسفانه در عمل کوتاهی کرده‌ایم.

وی گفت: مسجدهای ما خلوت است و کارهایمان به امیرالمؤمنین(ع) نمی‌خورد، قانون مواسات در میان خود نداریم، کمک به دیگران نمی‌کنیم و فساد اداری داریم، کسی که بتواند گره از کار دیگری بگشاید و نگشاید مسلمان نیست.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این‌که ما فساد اقتصادی داریم و مسلمان نباید فساد اقتصادی داشته باشد، ابراز کرد: مسلمان اگر داشته باشد، با هم می‌خورند و اگر نداشته باشند، گرسنه می‌خوابند.

وی ادامه داد: ما فساد اخلاقی داریم و این نشانه شیعه و مسلمانی نیست، ما «الذین آمنوا» را داریم اما «و عملوا الصالحات» را نداریم، اما اگر این دو خصلت بود باز بس نبود بلکه باید «و تواصو بالحق و تواصو بالصبر» نیز در زندگی اجرا شود.

حضرت آیت‌الله مظاهری ابراز کرد: متأسفانه ما در وضعیت فعلی یک بال برای پرواز را داریم، متأسفانه دولت ما در امر به معروف و نهی از منکر کوتاهی کرده‌، در حالی که برای این فریضه باید یک وزارت‌خانه داشته باشیم.