تحریم ها به خاطر این است که ما به حرف دشمنان گوش نمی‌دهیم/ ماهواره عقیده و اخلاق خانواده‌ها را از بین می‌برد

حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در جلسه درس تفسیر خود که در مسجد مدرسه حجتیه قم برگزار شد، به ادامه تفسیر سوره مبارکه «زمر» پرداخت. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با اشاره به آیات «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَإِنَّهُمْ مَیِّتُونَ. ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ عِنْدَ رَبِّکُمْ تَخْتَصِمُونَ»، گفت: پیامبر نیز همچون بقیه مردم […]

sobhaniحضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در جلسه درس تفسیر خود که در مسجد مدرسه حجتیه قم برگزار شد، به ادامه تفسیر سوره مبارکه «زمر» پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با اشاره به آیات «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَإِنَّهُمْ مَیِّتُونَ. ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ عِنْدَ رَبِّکُمْ تَخْتَصِمُونَ»، گفت: پیامبر نیز همچون بقیه مردم از دنیا می‌رود، هیچ کسی حیات جاودانه ندارد و موحدان و مشرکان در روز قیامت با هم مخاصمه می‌کنند.

این مرجع تقلید در پاسخ به این سؤال که آیات فوق چه ارتباطی با آیات قبلی دارند، ابراز کرد: آیات قبلی راجع به کوبیدن شرک بود و مشرکان همیشه در برابر جدل‌های قرآنی مغلوب می‌شدند اما این آیه به این مسأله اشاره دارد که مشرکان می‌گفتند پیامبر(ص) می‌میرد و چون فرزندی ندارد دین او نیز خواهد رفت.

استاد برجسته تفسیر قرآن با اشاره به برنامه‌های مشرکان علیه پیامبر اسلام، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مشرکان علیه پیامبر استفاده از شیوه تهمت زنی بود و این طبیعی است که هر مصلحی در صدد اصلاح امتی برآید به ضرر عده‌ای تمام می‌شود و آنها درصدد مقابله بر می‌آیند.

کسانی که به دنبال کار و خدمت هستند همیشه مورد اتهام قرار می‌گیرند

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که مشرکان به پیامبر(ص) تهمت‌ سحر، جنون و کاهن بودن را نسبت می‌دادند، افزود: در طول تاریخ نیز کسانی که به دنبال کار کردن بودند عده‌ای آنها را متهم می‌کردند.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) ایذاء یاران پیامبر(ص) را دومین برنامه مشرکان خواند و اظهار کرد: ‌محاصره اقتصادی پیامبر(ص) و یاران ایشان از دیگر برنامه‌های مشرکان برای دست کشیدن مردم از توحید بود.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این‌که اتهام و ایذاء هنوز نیز وجود دارد و برنامه شیاطین است، ابراز کرد: در گذشته به گونه‌ای موحدان را اذیت می‌کردند و امروز نیز دشمنان هواپیمای جمهوری اسلامی ایران را در خلیج فارس مورد اصابت قرار می‌دهند.

تحریم به خاطر این است که ما به حرف دشمنان گوش نمی‌دهیم

وی با تأکید بر این‌که مسأله محاصره اقتصادی امروز نیز از سوی دشمنان در حال اجرا است، گفت: تاریخ همیشه در حال تکرار است، دیروز مشرکان پیامبر اسلام را محاصره اقتصادی کردند و امروز نیز دول خارجی ما را تحریم کرده‌اند چون ما به حرف آنها گوش نمی‌دهیم.

این مرجع تقلید ادامه داد: مشرکان مکه پس از سه سال سر عقل آمدند و حصر اقتصادی از پیامبر(ص) و یاران ایشان برداشته شد اما غربی‌ها هنوز سر عقل نیامده‌اند.

استاد برجسته تفسیر قرآن ترور را از دیگر برنامه‌های مشرکان در مقابله با پیامبر(ص) برشمرد و گفت: پنجمین برنامه مشرکان این بود که پس از مرگ پیامبر(ص) اوضاع بر وفق مراد آنها خواهد بود اما آیه نازل شد که همه می‌میرند و در آخرت موحدان بر مشرکان غلبه خواهند کرد.

حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه به تفسیر آیات ۳۲ و ۳۳ سوره زمر پرداخت و بیان کرد: خداوند در این آیات می‌فرماید مشرکان بر خدا دروغ می‌بندند و پیامبر را تکذیب می‌کنند پس جایگاه آنها در آتش است، اما کسی که وعده صدق را آورد و افرادی که آنرا تصدیق کردند اهل تقوا هستند.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با اشاره به آیه ۳۴ سوره زمر«لَهُمْ مَا یَشَاءُونَ عِنْدَ رَبِّهِمْ ذَلِکَ جَزَاءُ الْمُحْسِنِینَ»، اظهار کرد: در بهشت محدودیتی وجود ندارد و جزای کسانی است که کار نیک انجام دهند و جزء محسنین باشند.

ایمان و عمل صالح انسان را نجات می‌دهد

وی در رد کسانی که تنها بر پاک بودن دل تأکید می‌کنند، گفت: هرجا در قرآن از ایمان سخن گفته شده در ادامه به عمل صالح نیز تأکید شده است و انسان افزون بر ایمان باید به عمل صالح نیز توجه کند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که فرقه مرجئه به دنبال ایمان و پاک بودن دل بودند و از عمل صالح سخن نمی‌گفتند، افزود: امام صادق(ع) فرمودند قبل از آنکه مرجئه فرزندان شما را فاسد کنند باید مراقب آنها باشید.

ماهواره عقیده و اخلاق خانواده‌ها را از بین می‌برد/کاربرد ماهواره فساد است

استاد برجسته تفسیر قرآن در ادامه با اشاره به مضرات شبکه‌های ماهوراه‌ای، تأکید کرد: امروز شبکه‌های فراوان فارسی زبان به دنبال بمباران اعتقادی مسلمانان هستند؛ هر خانه‌ای که ماهواره دارد عقیده یا اخلاق آن از بین می‌رود.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که کاربرد ماهواره از بین بردن اخلاق و عقیده است، اظهار کرد: پوشش‌های و آرایش های زننده در میان جوانان الهام گرفته از شبکه‌های ماهواره‌ای است.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با تأکید بر این‌که اسلام با علم مخالف نیست، بیان کرد: امروز کاربرد ماهواره فساد است و برنامه‌های مثبت کمتر در آن وجود دارد؛ ماهوراه به دنبال از بین بردن اعتقادات جوانان و انحراف آنها است.

نیروی انتظامی با روزه خواران برخورد کند

وی در ادامه بر ضرورت مقابله با روزه خواری تأکید کرد و گفت: گاهی مشاهده می‌شود که برخی به صورت علنی روزه خواری می‌کنند، سؤال ما این است که آیا نیروی انتظامی مأموریت ندارد از این مسأله جلوگیری کند؟ کسی که علنی روزه خواری می‌کند جرم کرده و باید مجازات شود و نیروی انتظامی باید در این باره احساس خطر کند.