تلاش‌براندازانه برخی درسال۸۸ از عدم‌اعتقاد آنها به ولایت‎ فقیه بود؛ آنها به احترام امام تفکرشان را علنی نمی‎کردند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر در فتنه ۸۸ کسانی در صدد براندازی نظام برآمدند که سال‌ها برای انقلاب زحمت کشیده بودند، ناشی از تفکر اشتباهی بود که از همان اول داشتند و نظامی که ولایت ‌فقیه در رأس آن باشد مورد قبولشان نبود. به گزارش رجانیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آثار آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس […]

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر در فتنه ۸۸ کسانی در صدد براندازی نظام برآمدند که سال‌ها برای انقلاب زحمت کشیده بودند، ناشی از تفکر اشتباهی بود که از همان اول داشتند و نظامی که ولایت ‌فقیه در رأس آن باشد مورد قبولشان نبود.

به گزارش رجانیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آثار آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از نخبگان شرکت کننده در دوره تکمیلی طرح ولایت، ضمن تبریک دهه کرامت اظهار داشت: گاهی از مسائل ارزشی به خاطر ارزش ذاتی آنها و ضرورت تحقق آنها بدون در نظر گرفتن شرایط عینی، سخن گفته می‌شود. به عنوان نمونه از عدالت سخن گفته می‌شود و از لزوم تحقق آن و تقسیم عادلانه منابع بین مردم و غیره بحث به میان می‌آید.

سنت الهی بر امتحان انسان بر سر انتخاب است

پآیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: اما گاهی نیز، سخن از مباحث ارزشی با توجه به شرایط، امکانات و موانع موجود صورت می‌گیرد و آن هم یک جواب کلی دارد که باید ابتدا واقعیت‌های جامعه، انگیزه ها، موانع و آسیب‌ها را شناخت و برای تحقق آن مفهوم ارزشی گام برداشت، اما باید توجه داشت تقدیر و سنت الهی بر این بنا شده است که همواره دو سلسله عوامل متضاد فطری و نفسانی وجود داشته باشد تا یکی انسان‌ها را به سمت ارزش‌ها و دیگری انسان را به سمت لذائذ دنیا و حب پست و مقام سوق دهد و این سنت الهی برای آن است که زمینه انتخاب و امتحان انسان‌ها فراهم شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تجربه نشان داده از لحاظ آماری کسانی که بتوانند با انتخاب خود، راه صحیح را برگزینند، کمتر از افرادی است که تحت تأثیر عوامل نفسانی قرار می‌گیرند، اظهار داشت: لذا اگر دوستان از لزوم ترویج طرح ولایت و فراگیر کردن آن سخن می‌گویند، باید متوجه وجود عوامل نفسانی که اتفاقا سنت الهی بوده و همچنین تجربه تاریخی بشر در انتخاب مسیر باشند. لذا انتظار اینکه این سنت تغییر کند و همگان به سمت خیر رفته و راه سعادت را در پیش بگیرند، به جا نخواهد بود و تحقق آن حتی در جامعه اسلامی ناممکن است.

وی افزود: اما این سنت الهی بدین معنا نیست که تلاشی برای ترویج راه صحیح و خیر صورت نگیرد، بلکه یکی از زیبایی‌های خلقت خداوند این است که انسان علاوه بر اینکه خودش در صحنه هستی به نوعی بازیگر است، از جمله عوامل تأثیرگذار هم به شمار می‌رود، لذا باید در حد وسع و امکان برای اصلاح گام بردارد.

مهمترین دغدغه حضرت امام و رهبر معظم انقلاب دغدغه فرهنگ بوده است

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام(ره) بیش از هرچیز به مسأله فرهنگ توجه داشتند و مقام معظم رهبری نیز در طول ۲۰ سال دائما خطرات فرهنگی را با عناوین مختلف گوشزد کرده‌اند، اظهار داشت: از همان سال‌های آغازین انقلاب اسلامی، دانشگاه‌ها تعطیل شد و ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شد، اما بیشتر تصمیمات در خصوص امور اجرایی مانند وجود درس معارف در دانشگاه‎ها، برگزاری نماز جماعت و… بود، اما یکی از پیشنهادها نیز این بود که باید کارهایی بنیادی برای تغییر فرهنگ و گرایش به سمت دین اجرا شود و در وهله اول نیز اساتید در کانون توجه هستند، چرا که اگر استاد خودش به آنچه می‌گوید باور نداشته باشد و محتوای دینی به صورت دستوری ارائه شود، اثرگذار نخواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه طرح چنین پیشنهادی به خودی خود، چندان واکنش سوئی را در پی نداشت، چرا که تصمیمی منطقی به نظر می‌رسید، اظهار داشت: اما در مرحله عمل با دشواری‌های بسیاری همراه بود، چرا که اساتیدی که سالها زحمت کشیده و بسیاری از آنها سال‌ها دور از کشور به تحصیل برخی علوم پرداخته بودند و سرمایه شان همین علمی بود که از غرب گرفته بودند، سرمایه خود را در تقابل با آموزه‌های این طرح می‌دیدند، لذا ناخودآگاه با این طرح مخالف بودند.

وی با بیان اینکه مدت زمان کوتاهی طرح ویژه اساتید برگزار شد و با بازشدن دانشگاه‌ها پایان یافت اظهار داشت: متأسفانه کسانی هم در مصدر کار قرار گرفتند که از ابتدا با برگزاری چنین طرح‌هایی مخالف بودند.

آیت‌الله مصباح با بیان اینکه متأسفانه با گذشت ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، و علیرغم اهتمام امام(ره) و رهبری بر فرهنگ اسلامی، کار عملی چندانی در این زمینه مشاهده نمی‌شود، اظهار داشت: متأسفانه برخی مسئولین این هشدار‌ها را خیلی مهم تلقی نمی‌کردند، اما کسانی که احساس وظیفه کردند، حتی اگر یک قدم هم می‌توانستند در این مسیر بر می‌داشتند.

تلاش برخی السابقون برای براندازی در سال۸۸، ناشی از دید غلط آنها به مقوله ولایت فقیه بود

عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری فتنه ۸۸ اظهار داشت: اگر در فتنه ۸۸ کسانی در صدد براندازی نظام برآمدند که سالها برای انقلاب زحمت کشیده بودند، ناشی از تفکر اشتباهی بود که از همان اول داشتند، و نظامی که ولایت‌فقیه در رأس آن باشد را قبول نداشتند، اما به خاطر احترامی که باید برای امام(ره) قائل می‌شدند، این تفکر خود را علنی نمی‌کردند، اما بعد از امام(ره) کم کم مخالفت خود با ولایت‌فقیه را آشکار کردند.

وی افزود: حدود ۱۸ سال پیش یک حرکت آرام و محدودی در یک دوره تابستانه برای عده‌ای از دانشجویان شروع شد. اما آن دانشجویان به قدری با روحیه بودند که بنده که بیش از ۷۰ سال را در حوزه علمیه بودم، از روحیه آن‌ها استفاده می‌کردم. آن‌ها چنان مشتاق آموزش بودند که علیرغم فشرده بودن برنامه هایشان، درخواست می‌کردند که برای آنها کلاس‌هایی در اواخر شب و نیمه شب برگزار شود.

وی ادامه داد: بعد از ۵ سال مباحث گفته شده در این کلاس‌ها که خلاصه برداری شده بود، به صورت جزواتی در آمده، در اختیار شرکت کنندگان در این طرح‌ها قرار گرفت و تا امروز نیز این طرح ادامه داشته که کتاب‌هایی در این زمینه منتشر شده است.