توصیه آیت‌الله جوادی آملی به مباحثه و مطالعه زیارت غدیریه امام هادی

حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی روز شنبه در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار می‌شود، به تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه سبأ پرداخت و گفت: در پخش پایانی سوره مبارکه سبأ خداوند یک موعظه جهانی دارد و می‌فرماید هر کس در علم و حقانیت محتوای این کتاب شک دارد، قربه الی الله فکر […]

javadi3حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی روز شنبه در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار می‌شود، به تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه سبأ پرداخت و گفت: در پخش پایانی سوره مبارکه سبأ خداوند یک موعظه جهانی دارد و می‌فرماید هر کس در علم و حقانیت محتوای این کتاب شک دارد، قربه الی الله فکر کند، اگر در محتوای این کتاب غیر از برهان و غیر از عقل و عدل چیز دیگر ندید، بپذیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی با اشاره به آیه « قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُم مِّن جِنَّهٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَّکُم بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ» افزود: نه این کتاب افسون و فسانه در آن هست، نه آورنده این کتاب شاعر و ساحر و کاهن و امثال آن‌ها است، نه اهداف باطل کافران را تأیید می‌کند، هر کدام از شما بخواهید درباره حقانیت این کتاب فکر کنید، مورد ترغیب الهی است، بیندیشید که پیامبر شما هیچ گونه دیوانگى ندارد او شما را از عذاب سختى که در پیش است جز هشدار دهنده‏اى نیست.

با تفکر صحیح حقانیت علوم وحیانی ثابت می‌شود

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: هنگامی که بلوا و شلوغی باشد، نمی‌توان به درستی فکر کرد، انسان اگر بخواهد متفکرانه نتیجه بگیرد یا تنها خودش فکر کند یا با کسی که صاحب‌نظر است، دو نفری فکر کنند، در مسائل اجتماعی سخن از «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ»، است، اما در مسائل فکری هر چه کمتر باشد بهتر است، حالا بعدتر می‌تواند نتیجه این تفکر را در همایش‌ها ارائه کند.

وی ابراز کرد: اگر کسی بخواهد موحدانه و برای رضای خدا قیام کند، به نتیجه می‌رسد، اما اگر کسی با پیش‌فرض بیاید، نتیجه نمی‌گیرد، آن کس که موحدانه فکر کند، مسأله نبوت و معاد را هم نتیجه می‌گیرد، این‌که قرآن عدل است و آورنده آن هم عادل است، اگر قرآن ما را دعوت می‌کند به حق، عدل، پرهیز از ظلم و دعوت به جهاد اکبر و اوسط و اصغر می‌کند، این می‌شود سیاست، دعوت که می‌کند به تقوا می‌شود، اخلاق، هنگامی که دعوت می‌کند به رعایت حقوق می‌شود مسائل حقوقی، زیرا همه چیز در قرآن وجود دارد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در اهمیت تفکر و تبیین چگونگی آن خاطرنشان کرد: یک بیان نورانی از امام رضا(ع) است که عبادت به زیادی نماز و روزه نیست، بلکه عبادت همان تفکر درباره خداوند است، درباره ابوذر گفته‌ شده است که بیشتر عبادت ابوذر تفکر درباره خداوند بود، اگر تفکر درباره خداوند و معارف الهی به نصاب برسد، حقانیت دین و حقانیت علوم وحیانی ثابت می‌شود، برنامه شما این تفکر باشد.

بررسی آیات اجر رسالت پیامبر اکرم

وی با اشاره به آیه «قُلْ مَا سَأَلْتُکُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ» خاطرنشان کرد: خدای سبحان پیامبر(ص) را از هر تهمت بی‌عقلی منزه دانست و گفت او بر اساس عقل الهی که فوق عقول ماست، حرکت می‌کند، این انسان هدفی دارد و بی‌اجر نخواهد بود، در بخش‌هایی فرمود اجر من مودت اهل‌بیت(ع) است و در جای دیگر فرمود که من اجری از شما نمی‌خواهم.

استاد درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: این که پیامبر(ص) اجری از شما نمی‌خواهد به این معنا نیست که ایشان اجری ندارند، یعنی این دو آیه با هم منافات ندارد، «إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ » با آیه «قُلْ مَا سَأَلْتُکُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ» منافاتی ندارد، آیه‌ می‌گوید یعنی از شما چیزی نمی‌خواهم، بلکه اجر پیامبر(ص) نزد خداوند محفوظ است، آیه سوره شوری که اجر رسالت را مودت اهل‌بیت(ع) دانسته با آیه محل بحث که اجر را برای خود مردم دانسته ناسخ و منسوخ نیست.

وی تأکید کرد: اصل این است که پیام الهی باید دوام داشته باشد، حرف خداوند تمام نشد، «وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ»  یعنی این‌که برای جوامع بشری از آغاز تا انجام ما گفته‌های متصل و منسجم داریم، گفته‌های خداوند که متصل است نیاز به سخنگوی متصل هم دارد، حرف خدا را چه کسی به مردم باید برساند؟ « ثُمَّ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا تَتْرَا»، تترا همان متواتر است، سخنگویان ما هم متواتر هستند، برای این‌که حرف من هم قطع نمی‌شود.

قطراتی از تفسیر قرآن به حوزه‌های علمیه رسیده است

حضرت آیت‌الله جوادی آملی ابراز کرد: هنگامی که پیامبر خاتم(ص) مبعوث شد نه قول قطع شد و نه سخنگو قطع شد، این قرآن قطع نشد، وجود مبارک امام سجاد(ع) در دعای وداع ماه رمضان فرمود این ماه رمضان ماه قرآن است و ما می‌خواهیم در این ماه کاری کنیم که از کوه‌ها ساخته نیست، کوه نمی‌تواند قرآن را تحمل کند و ما می‌خواهیم تحمل کنیم.

وی افزود: امام سجاد(ع) در دعای وداع ماه مبارک سه اصل را ذکر می‌کند، اول این‌که قرآن را به صورت قانون اساسی و جوامع الکلم بر قلب پیامبر(ص) نازل کرد، دوم این‌که تبیین قرآن را از علوم وحیانی نصیب پیامبر(ص) کردی، سوم این‌که تفسیر آن را نیز به ما از راه نبوت به مردم الهام کردی، و این کاری است که کوه نمی‌تواند انجام دهد، ما از این راه می‌توانیم باری را ببریم که کوه نمی‌تواند ببرد، حالا این‌که فیوضات نازله و قطراتی از آن به حوزه‌های علمیه می‌رسد مطلب دیگری است.

مؤلف کتاب مفاتیح‌الحیاه اظهار کرد: الان که ما در آستانه غدیر هستیم باید این مطلب برای ما روشن شود که وجود مبارک امام علی(ع) و اهل‌بیت(ع) سخنگویان الهی هستند، تا برسد به وجود مبارک امام دوازدهم که بعد از ایشان جهان منقرض می‌شود. درست است که کتابی دیگر نمی‌آید و پیامبر دیگری نمی‌آید، اما خدا فرمود نه سخن ما قطع می‌شود نه سخنگویان ما قطع می‌شود، خداوند همواره برای مردم سخن تازه و سخنگویان تازه‌ای دارد.

عظمت غدیر با توجه به ضرورت وجود سخنگو برای دین بهتر روشن می‌شود

وی با اشاره به این‌که امامت و مودت در قربی برای آن است که دو اصل قرآنی تازه بودن سخن الهی و سخنگویان رعایت شود، خاطرنشان کرد: عظمت غدیر و معنای غدیر و جشن غدیر با توجه به این دو اصل بهتر روشن می‌شود، بعد فرمود این مودت به اهل‌بیت(ع) از جانب من به سود شما است،  در بخش‌های دیگر فرمود هم من اجرم را از خدا می‌گیرم و هم شما اجرتان را از خداوند می‌گیرید، در بخش دیگر فرمود این تعبیر اجر تشویقی است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفت: عوض و معوض همه از اوست، بیع و شرای یعنی انسان کالایی را به دیگری بفروشد، ما که همه چیزمان از اوست؟ ما چه داریم به او بفروشیم؟ یا برای خداوند کار می‌کنیم یا برای خودمان، اگر برای خداوند کار می‌کنیم همه چیزمان از اوست، اما اگر برای خود کار می‌کنیم مگر می‌شود برای خودمان کار بکنیم و از او مزد بگیریم، انسان یا اجیر می‌شود، یا اجاره می‌دهد، اگر ما هیچ کاری برای خدا نکردیم، چگونه از او اجر بگیریم؟ تعبیر بیع و شرای، تعبیر اجری و مانند آن همه تشویقی و ترغیبی است،

وی با بیان این‌که همان طور که وجود مبارک حضرت مسیح بشارت داد که پیامبر(ص) خواهد داد، پیامبر اکرم(ص) نیز بشارت داد که علی(ع) و اولاد علی(ع) خواهند آمد، خاطرنشان کرد: وجود مبارک حضرت امیر(ع) فرمود من سخنگوی قرآن هستم، این حرف‌های تفسیری را به برکت این خاندان انسان یاد می‌گیرد، امام علی(ع) فرمود قرآن را به حرف دربیاورید و بعد فرمود این قرآن با شما حرف نمی‌زند و لکن من سخنگوی قرآن هستم.

شکر نعمت طلبگی را به جا بیاورید

مفسر برجسته قرآن کریم تأکید کرد: قرآن نازل شده و آویخته است، انداخته شده نیست، قرآن را مانند باران نینداخت، بلکه مانند حبل متین آویخت، باید حبل متین را گرفت و بالا رفت، ما به اندازه قد کوتاه خودمان می‌فهمیم و بالا می‌رویم، بقیه‌اش را باید کسی باشد که دستش به بالا برسد و از آن میوه بچیند و به ما بدهد، اگر قرآن انداخته بود، همین بود که دست ما است، اما قرآن آویخته است، یک طرفش به دست خداوند و یک طرفش به دست ما است.

وی بیان کرد: زیارت امام هادی(ع) در روز غدیر را مطالعه کنید، نه این‌که بخوانید، شب غدیر مطالعه کنید و شب قبلش مباحثه کنید و در روز غدیر آن را برای تبرک بخوانید، در آن جا اغنا و اقنا را به اهل‌بیت(ع) اسناد داد، خداوند اغنا و اقنا را در سوره مبارکه نجم را به خودش اسناد داد، اهل‌بیت(ع) از همین قرآن این معارف را گرفته‌اند و به ما داده‌اند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با قرائت آیه « قُلْ جَاء الْحَقُّ وَمَا یُبْدِئُ الْبَاطِلُ وَمَا یُعِیدُ» گفت: بعد فرمود خداوند بی‌نیاز است، نگویید ما حافظان دین هستیم، او دست از دینش برنمی‌دارد، انسان باید شاکر باشد که در حوزه شرکت کرده و جزو سربازان وجود مبارک حضرت ولیعصر(عج) است و دارد این معارف را به دیگران منتقل می‌کند، نظام الهی که مستقر شد نه جا برای باطل‌های کهنه و نه جا برای باطل‌های تازه است، وقتی حق بیاید نه مجال و جایی برای باطل‌های جدید است و اگر خدای ناکرده باطلی در یک نظامی راه پیدا کرد، معلوم می‌شود که حق کاملا نیامده است، اما او چون علام الغیوب است می‌داند حق را چگونه بیاورد.