تکفیری ها همچون خوارج نهروان دچار کج فهمی هستند

حضرت آیت ‏الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در بیست و دومین برنامه از سلسله برنامه‏ های چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به خطبه سوم نهج البلاغه اظهارداشت: حضرت علی(ع) خطبه شقشقیه را در اواخر عمر شریفشان ایراد فرمودند که علامه امینی در کتاب الغدیر با بیست و […]

hamedani12حضرت آیت ‏الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در بیست و دومین برنامه از سلسله برنامه‏ های چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به خطبه سوم نهج البلاغه اظهارداشت: حضرت علی(ع) خطبه شقشقیه را در اواخر عمر شریفشان ایراد فرمودند که علامه امینی در کتاب الغدیر با بیست و هشت سند فقط از اهل سنت آن را نقل کرده­است و از لحاظ سند قطعی و مسلم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی به دردهای دل امیرمؤمنان علی(ع) در این خطبه اشاره­ کرد و ابرازداشت: حضرت فرمودند: «فَرَاَیْتُ اَنَّ الصَّبْرَ عَلى هاتا اَحْجى، فَصَبَرْتُ وَ فِى الْعَیْنِ قَذًى، وَ فِى الْحَلْقِ شَجاً» بعد از غصب خلافت توسط آن سه نفر، بیست و پنج سال به خاطر مصالح اسلام صبر کردم مانند کسی که استخوان در گلو و خار در چشم داشته باشد.

این مرجع تقلید  با بیان این که امیرمؤمنان(ع) بعد از هجوم مردم برای بیعت با ایشان تشکیل حکومت دادند، بیان ­داشت: سه گروه در مقابل حکومت عدل علوی موضع گرفتند که حضرت از آنها به ناکثین، مارقین و قاسطین یاد می­کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی، پیمان­شکنان یا ناکثین را طالب جاه و مقام دانست و یادآورشد: افرادی مانند طلحه و زبیر که حب ریاست و حکومت بر بصره و کوفه داشتند و با زیاده خواهی و همراه­کردن عایشه خواهان تبعیض بودند جنگ جمل را بر امیرمؤمنان علی(ع) تحمیل کردند.

وی حب جاه و مقام را از رذایل اخلاقی دانست و متذکرشد: تشنگان قدرت به جای خدمت کردن به مردم و اقامه عدالت به دنبال موقعیت­طلبی و رسیدن به پست و مقام از هر راهی می­باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر مذموم بودن قدرت طلبی به روایتی از پیامبراکرم(ص) اشاره و تصریح­کرد: حضرت فرمودند: آسیبی که علاقه به دنیا و محبت جاه و مقام در دین انسان دارد از فساد دو گرگ گرسنه که به گله گوسفند حمله کنند بیشتر است.

وی مارقین یا خوارج را عده ای کج فهم عنوان کرد و گفت: کسانی که دچار بدفهمی و کج فهمی در اسلام بودند و هیچ درک و شناختی از امامت، ولایت و رهبری جامعه نداشتند.

حضرت آیت الله نوری همدانی گروه فرقان، تکفیری­ها، القاعده، طالبان، داعش و بوکوحرام­ را شبیه خوارج نهروان برشمرد و اضافه­ کرد: کسانی که با خواندن نماز و قرائت قرآن به ظاهر مسلمان هستند اما اسلام را نفهمیده­ اند و در میان مسلمانان اختلاف و فساد ایجاد می­کنند.

وی با اشاره به گروه قاسطین که معاویه و لشکریانش در جنگ صفین بودند افزود: حضرت علی(ع) در کنار شریعه فرات و مکانی بین سوریه و عراق با لشکریان معاویه برخورد کرد که معاویه با پیش­دستی کردن، آب را بروی لشکریان امیرمؤمنان(ع) بست و حضرت با ایراد خطبه­ ای راه زندگی عزتمندانه در مقابل دشمن را در طول تاریخ به مسلمانان نشان دادند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه با بیان خطبه حضرت علی(ع) در کنار شریعه فرات گفت: حضرت در نامه پنجاه و یک نهج­البلاغه می فرماید: «قَدِ اسْتَطْعَمُوکُمُ الْقِتالَ، فَاَقِرُّوا عَلى مَذَلَّه وَ تَأْخیرِ مَحَلَّه» لشکریان معاویه حق شما را گرفته­اند و شما باید در برابر آنها قیام کنید و حق خود را بگیرید یا این که تن به ذلت دهید و ظلم آنها را قبول کنید.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به فرازی از این خطبه اشاره و تأکیدکرد: حضرت فرمودند: «فَالْمَوْتُفى حَیاتِکُمْ مَقْهُورینَ، وَالْحَیاهُ فى مَوْتِکُمْ قاهِرین» آگاه باشید هر ملتی که دست روی دست بگذارد و ذلیلانه تن به ظلم دهد مرده است اگرچه به ظاهر نفس بکشد اما ملتی که در مقابل ظلم بایستد و در راه گرفتن حقش کشته شود زنده است و این خطبه­ها است که در تاریخ زندگی امیرمؤمنان(ع) مانند خورشید می­درخشد و راه زندگی عزتمندانه در برابر دشمن را نشان می­دهد.