تکفیری ها و برخی جریان های درون شیعی دو روی یک سکه هستند/ امت اسلام تنها با محوریت ولایت می تواند عزت و هویت خود را بازیابد

آیت الله عباس کعبی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، یکشنبه شب در دیدار اعضای شورای مرکزی مجلس وحدت مسلمین پاکستان، وحدت را یک نیاز حیاتی برای جهان اسلام ذکر کرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  وی در ادامه با تاکید بر این که نقشه راه ما را اهل بیت(ع) ترسیم کرده اند، گفت: اگر […]

kaabi2آیت الله عباس کعبی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، یکشنبه شب در دیدار اعضای شورای مرکزی مجلس وحدت مسلمین پاکستان، وحدت را یک نیاز حیاتی برای جهان اسلام ذکر کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  وی در ادامه با تاکید بر این که نقشه راه ما را اهل بیت(ع) ترسیم کرده اند، گفت: اگر ما بر اساس مکتب اهل بیت(ع) حرکت کنیم موفقیت ما تضمین شده است.
 آیت الله کعبی با بیان این که پیشرفت بر اساس نهضت علمی یکی از محورهای مورد توجه اهل بیت(ع) بوده است، خاطرنشان کرد: در کنار اشباع عاطفه و احساسات دینی مسلمانان نیاز به یک حرکت علمی دارند تا بر این اساس کادر سازی کنند.
عضو جامعه مدرسین یادآورشد: باید در مراکز علمی و دانشگاهی افرادی تربیت شوند که بتوانند در سطوح مختلف سرآمد باشند.
 آیت الله کعبی شبه قاره هند را یکی از مناطق حساس، مهم و استراتژیک در منطقه و حتی جهان دانست و تاکید کرد: باید در این منطق یک خیزش علمی برپایه معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شکل گیرد.
 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: ائمه اطهار علیهم السلام بر مدیریت درست منابع مالی تاکید فراوان داشتند؛ نقشه اهل بیت برای شیعیان برای پیدا کردن جایگاه اجتماعی و دستیابی به عزت این بود که تجارت کنند؛ شما نیز باید فرصت های سرمایه گذاری برای خود ایجاد کنید تا بتوانید در اهداف و ماموریت های خود موفق باشید.
تکفیری ها در حال منزوی شدن هستند
وی محور سوم کار اهل بیت(ع) که بعد از عاشورا اتفاق افتاد را اهتمام به عزاداری امام حسین(ع) دانست و گفت: مکتب عاشورا یک مکتب حیات بخش و انسانی است؛ این که تکفیری ها در حال منزوی شدن و مکتب اهل بیت(ع) در حال گسترش است، به خاطر همین مساله است.
 وی یادآورشد: البته برخی حرکات بی جهت که به وحدت مسلمین خدشه وارد می کند یا مسائلی که باعث وهن مذهب می شود نباید در عزاداری ها جایگاهی داشته باشد.
آیت الله کعبی محور دیگر مورد توجه اهل بیت(ع) را حسن معاشرت با مسلمانان دانست و بیان داشت: آداب معاشرت اسلامی و اخلاق حسنه با مسلمانان و حتی مخالفان مذهبی سفارش اهل بیت(ع) است.
وی با بیان این که خشونت مذهبی حرکتی تکفیری، اما مدارای مذهبی برپایه اخلاق و وصیت ائمه اطهار (ع) ابراز داشت: مساله دیگر که باید به آن توجه کرد مودت اهل بیت(ع) است.
مودت اهل بیت عامل اتحاد مسلمانان است
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مودت و محبت اهل بیت(ع) باعث وحدت مسلمین می شود، تصریح کرد: خوشبختانه امروز صلوات به یک شعار فراگیر سیاسی و اجتماعی در بین مسلمانان تبدیل شده است.
استقلال حوزه های علمیه به این جهت بوده که حکومت ها غیر شرعی بوده اند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم محور دیگر مورد توصیه اهل بیت طاهرین(ع) را حرمت حکومت جائر و کمک کردن به ظالم ارزیابی کرد و گفت: استقلال حوزه های علمیه در طول تاریخ از حکومت ها به این جهت بوده که حکومت ها غیر شرعی بوده اند و اگر مرجعیت و حوزه های تابع حکومت ها می شد نمی توانست محوریتی برای ولایت شرعی باشد.
 وی با اشاره به مراحل مختلف حوزه های علمیه، تصریح کرد: با نهضت امام حوزه های علمیه وارد مرحله حکومت دینی شدند، تاسیس نظام مقدس اسلامی در ایران و شکل گیری این نظام مقدس ثمره استقلال حوزه های علمیه و مولود مرجعیت شیعی و برپایه اندیشه ولایت فقیه بود.
 آیت الله کعبی در ادامه صبر و تحمل مشکلات را یک اصل مهم در مکتب اهل بیت(ع) دانست و گفت: رسانه شیعی برپایه روضه اباعبدالله الحسین(ع) نقش ویژه ای در موعظه، ارشاد، مبارزه با آسیب های اخلاقی دارد و باعث رشد اسلامی شده است.
تقیه در اسلام یک اصل است
وی تاکید اهل بیت(ع) بر مساله تقیه را مورد توجه قرار داد و گفت: تقیه تنها ناشی از ترس نیست، تقیه مداراتی در اسلام یک اصل است و ریشه در سنت حضرت رسول الله(ص) دارد.
آیت الله کعبی تاکید کرد: آن دسته از شیعیان که می گویند امروز عصر تقیه نیست، بر خلاف دستور رسو الله و اهل بیت عمل می کنند و با هتاکی و سب و دشنام دادن به نمادهای اهل سنت در ریختن خون شیعیان مظلوم شریک هستند و افزون بر این مرتکب گناه شده اند.
برخی ولایتی ها بر ضد سیره اهل بیت رفتار می کنند
وی بیان داشت: اینها بر خلاف تصورشان ضد ولایت اهل بیت عمل می کنند و متاسفانه برخی در لندن و آمریکا با چراغ سبز آمریکایی و انگلیسی ها مشغول فتنه گری هستند.
تکفیری ها و برخی جریان های درون شیعی دو روی یک سکه هستند
آیت الله کعبی جریان های دشنام دهنده در درون شیعه نسبت به اهل سنت را یکی از عوامل تفرقه در جهان اسلام دانست و افزود: اینها و تکفیری ها دو روی سکه هستند و در راهزنی و آلت دست شیاطین شدن تفاوتی ندارند.
این استاد برجسته حوزه وحدت را به معنای دست کشیدن از اصول ندانست و گفت: سیاست تقریب که یک راهبرد اساسی در جهان اسلام است، به معنای کوتاه امدن از اصول مذهبی نیست، بلکه به معنای توجه و تاکید بر نقاط مشترک است و این به هیچ وجه منافاتی با تقیه ندارد.
آیت الله کعبی در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که امروز شرایط منقطقه و جهان به شکلی است که اقتضا می کند دشمن شناسی و جریان شناسی را در دستور کار قرار دهیم و محلی فکر نکنیم، گفت: امروز اسلام و مسلمین دشمنان مشترک دارند و ما نمی توانیم صرفا یک برنامه ریزی محلی و منطقه ای انجام دهیم.
امت اسلام تنها با محوریت ولایت می تواند هویت و عزت خود را بازیابد
وی افزود: امروز مسائل مسلمانان جهان به هم مرتبط شده است، اینها نیاز به محوریت دارد و آن ولایت است، چراکه بدون محور واحد امت اسلامی نمی تواند هویت و عزت خود را بازیابد.
آیت الله کعبی با بیان این که دشمن امروز مسلمانان، شیعه و سنی و دیگر مذاهب آمریکا و صهیونیست ها هستند، گفت: اگر ببینیم آمریکا و صهیونیست ها به نفع شیعه و سنی صحبت می کنند باید بدانیم که یک جای کار ما اشکال دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تئوری غربی شدن و تسلیم در برابر فرهنگ غرب را یک تئوری کاملا اشتباه دانست و گفت: برخی تصور می کنند در سایه سکولاریسم و تسلیم در برابر غرب می توانند پیشرفت کنند، در حالی که این مساله باعث تحکیم استعمار و استکبار در کشورهای اسلامی می شود.
 تکفیری ها با سؤ استفاده از مفهوم جهاد موجب بدنامی اسلام شده اند
آیت الله کعبی گزینه نابودی را مورد تحلیل قرار داد و افزود: جریان تکفیری ها با دستاویز قرار دادن جهاد سلفی و سؤ استفاده از مفهوم جهاد و جهل مرکب نسبت به آن و مساله خلافت اسلامی تروریسم را در جهان ترویج می دهند و موجب بدنامی اسلام می شوند.
وی بیان کرد: آمریکایی ها و دشمنان اسلام در حال حاضر دچار دوگانگی شده اند، از سویی خود را ضد تروریسم معرفی می کنند و از سویی دیگر به گروه های تکفیری کمک می کنند، این سیاست یک بام و دو هوا چگونه توجیه می شود؟
آیت الله کعبی بیان کرد: گزینه دیگر طرفداران اسلام آمریکایی که به اسم میانه رو در حال تلاش و فعالیت هستند، این مدل اسلام الان از سوی حزب عدالت و توسعه در ترکیه در حال انجام است که به ظاهر نمادهای اسلامی را حفظ می کنند.
  برخی تصور می کنند راه پیشرفت از غرب می گذرد
وی تاکید کرد: برخی در جهان تصور می کنند راه پیشرفت از غرب می گذرد و می خواهند با حفظ تمدن غربی مؤمنانه زندگی کنند و این شدنی نیست.
آیت الله کعبی یادآورشد: گزینه دیگر گزینه احیاگری است؛ این اندیشه تابناک حضرت امام و رهبر معظم انقلاب است، احیاگری عناصر مخلتفی دارد و همه برنامه های ما باید برپایه آن استوار باشد.
وی مقاومت، ساخت، پیشروی و تاثیرگذاری در جامعه بین الملل برپایه مدیریت انسان صالح و شایسته را از جمله عناصر مهم گزینه احیاگری دانست و گفت: مقاومت یعنی این که اسلامی زندگی کنیم و به هویت دینی خود افتخار کنیم، در برابر دشمنان بایستیم و در فرهنگ دیگران ذوب نشویم.
آیت الله کعبی درباره عنصر ساخت نیز دیدگاه های خود را این گونه ابراز کرد: ما باید نسبت به بازسازی امت اسلامی اقدام کنیم، تحقق این مهم بدون ایمان، علم، تقوا، خودباوری، خود اتکایی و استحکام بنیه داخلی و فکر دینی و اجتهاد متناسب با نیازهای زمان میسر نخواهد شد.
باید همواره روحیه انقلابی داشته باشیم نه محافظه کاری
عضو هیات علمی مؤسسه امام گفت: ما اندیشه ساخت را نباید در یکجا راکد نگه داریم، بلکه باید مدام در حال پیشروی باشیم و روحیه انقلابی داشته باشیم نه محافظه کاری و ایستایی.
وی گفت: در طول سی و پنج سال ما نه تنها در ایران بلکه در کل منطقه پیشرفت های بسیار خوبی داشته ایم، الگوی حزب الله برپایه عقلانیت، حکمت، منطقه، ایمان، معنویت و ولایت مداری، توکل به خدا توانسته است موفقیت های چشمگیری را بدست آورد.

آیت الله کعبی در بخش پایانی سخنان خود با تجلیل از شخصیت سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان، تاکید کرد: ایشان شخصیتی خود ساخته و وارسته است که حتی یک لحظه نیز از توسل و دعا غافل نمی شود.