جریان‌سازی در فعالیت‌های فرهنگی مورد غفلت قرار گرفته است

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، پنج‌شنبه عصر، در همایش روایان و فعالان حوزوی عرصه دفاع مقدس که در سالن همایش‌های مدرسه فیضیه برگزار شد، گفت: جریان‌سازی در کارهای فرهنگی امری مهم محسوب می‌شود، به عنوان نمونه حجت‌الاسلام قرائتی در ستاد اقامه نماز جریان‌سازی انجام دادند. وی افزود: انسان در سخنرانی نیز می‌تواند جریان‌سازی […]

slider-panahianحجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، پنج‌شنبه عصر، در همایش روایان و فعالان حوزوی عرصه دفاع مقدس که در سالن همایش‌های مدرسه فیضیه برگزار شد، گفت: جریان‌سازی در کارهای فرهنگی امری مهم محسوب می‌شود، به عنوان نمونه حجت‌الاسلام قرائتی در ستاد اقامه نماز جریان‌سازی انجام دادند.

وی افزود: انسان در سخنرانی نیز می‌تواند جریان‌سازی کند،‌ بسیاری از فعالیت‌های ارزشمند و مستعد در سطوح مختلف وجود دارد که نمی‌توانیم آن را ساماندهی کنیم مانند واقعه عاشورا که قدر این جریان شناخته نشده است.

مبلغ برجسته حوزوی با اشاره به این‌که از جنبه‌های مختلف عزاداری برای امام حسین(ع) استفاده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: می‌توان جریان عاشورا را توسعه و تعمیق داد و از برکات آن استفاده کرد، امام خمینی(ره) از جریان عزاداری استفاده بسیاری کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، وی با اشاره به این‌که جریان عزاداری برای امام حسین(ع) در سال‌های اخیر تضعیف شده است، ادامه داد: باید توجه داشت دسته‌های عزاداری به صورت سنتی را باید حفظ کرد مگر این‌که در آن اشتباهی وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: مدیران فرهنگی باید جریان‌سازی را به خوبی شناخته باشند، سخنرانان نیز می‌توانند به جریان‌سازی بها دهند.

وی ابراز داشت: تذکر به ایام الهی، نمونه‌ای از جریان‌سازی است، دستور به خواندن زیارت اربعین و نشانه مؤمن دانستن آن نیز از این نمونه جریان‌سازی‌ها محسوب می‌شود.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی گفت: شهید ضابط جریان روایت‌گری در حوزه را راه انداخت، سوز دل ایشان سبب شد جریان روایت‌گری در کشور راه بیفتد.

وی با بیان این‌که در جریان‌سازی باید عناصر مختلف علمی، بصری، تاریخی و مانند آن را باید برای جریان‌سازی شرکت داد، ادامه داد:‌ پراکنده‌کاری در برابر جریان‌سازی است.

حجت‌الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: توجه به دفاع مقدس و روایت‌گری نیز باید جریان‌ساز باشد، در روایت‌گری باید از واژه‌های جریان‌ساز استفاده کرد و این به هنر راوی بازمی‌گردد.

وی گفت: راوی باید در نظر داشته باشد که خاطرات جریان‌ساز را نقل کند، به عنوان مثال نشاط رزمندگان به عنوان یک حرکت جریان‌سازانه باید در میان روایت‌گران غالب و برای مخاطبان نقل شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که باید در کارهای فرهنگی از گفتمان‌سازی نیز استفاده کرد، ابراز کرد: در جریان دفاع مقدس گفتمان ولایت‌مداری حاکمیت ندارد، در جریان فرهنگی دفاع مقدس شهادت گفته می‌شود اما موضوع ولایت بحث نمی‌شود در حالی که مشاهده وصیت‌نامه شهدا نشان‌دهنده ولایت‌مدار بودن رزمندگان است.

وی گفت: ولایت‌ فقیه از جانب شهدا به مردم یاد داده شد، وصیت‌نامه‌های شهدا درس‌نامه ولایت فقیه است.

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: راوی باید از این وصیت‌نامه‌ها در روایت‌گری استفاده کند و نقش ولایت را در جبهه‌ها برای مردم تبیین کند، بسیاری از فیلم‌های دفاع مقدس ما با گفتمان ولایت ساخته نشده‌اند.

وی افزود: برخی دین را خارج از گفتمان ولایت فقیه به مردم معرفی می‌کنند، گفتمانی که یک راوی دفاع مقدس ایجاد می‌کند باید قطعه‌ای از جریان‌سازی کلی فرهنگی راوی در امر دفاع مقدس باشد.