جلب مردم به سوی خود به بهای شکستن آرای رهبری باعث از دست دادن اعتماد مردم

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی، مدیر حوزه علمیه خوزستان، در گفت‌و‌گو خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، لازمه اجرای احکام الهی در جامعه انسانی را تشکیل حکومت اسلامی دانست و اظهار داشت: یکی از بدهیات و مقدمات تشکیل حکومت اسلامی وجود نظامی قوی و مقتدر بر پایه احکام الهی است. استاد حوزه علمیه خوزستان با بیان […]

slider-hajatiحجت الاسلام و المسلمین حاجتی، مدیر حوزه علمیه خوزستان، در گفت‌و‌گو خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، لازمه اجرای احکام الهی در جامعه انسانی را تشکیل حکومت اسلامی دانست و اظهار داشت: یکی از بدهیات و مقدمات تشکیل حکومت اسلامی وجود نظامی قوی و مقتدر بر پایه احکام الهی است.

استاد حوزه علمیه خوزستان با بیان این که نظام اسلامی رکن اصلی و مهم تشکیل حکومت اسلامی در جهان بوده؛ چون وجود هماهنگی، همدلی، انسجام و همزبانی در آن کلید توانمندی نظام است، گفت: اگر در نظام اسلامی، ارکان تشکیل دهنده آن با یکدیگر انسجام نداشته و علاوه بر آن نیز اختلافات خود را به عرصه عمومی جامعه منتقل کرده و آن را از بدنه و تیم های کارشناسی نقدو نقادی اختلافات، خارج کنند، در واقع چیزی جز خسارت و دامن زدن به اختلافات نخواهد بود.

وی وجود اختلاف میان سران قوا را مسأله ای عادی و بدیهی دانست و تأکید کرد: این که سران قوا و حتی مسؤولان رده بالای نظام اسلامی اختلافات میان یکدیگر را به بدنه عمومی جامعه منتقل کنند، اشتباه محض بوده و چیزی جز خسارت به نظام و تشویش کردن افکار عمومی مردم را در پی نخواهد داشت.

اختلاف را باید مدیریت کرد

مدیر حوزه علمیه خوزستان تصریح کرد: امام خمینی(ره) در زمان حیات شریفشان، بارها و بارها این نکته را تذکر می دادند که قوا بایستی با یکدیگر وحدت و هماهنگی داشته باشند؛ وجود اختلاف مهم نیست، مهم مدیریت اختلاف و سوق دادن آنها را سوی پیشبرد اهداف نظام اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی در ادامه افزود: امام راحل و رهبر انقلاب بر ضرورت وحدت قوا تذکر داده اند؛ بنابر این مسؤولان باید اختلافات داخلی را مدیریت و کنترل کرده و از طولانی و مدت دار شدن آن جلوگیری کنند.

استاد حوزه علمیه خوزستان با تبیین مفهوم مدیریت اختلافات میان قوا اظهار داشت: مدیریت بدان معنا است که اگر اختلافی وجود داشته باشد، آن را به فضای صمیمی و کارشناسی درون سازمانی برده و آن را مورد نقد و کنکاش قرار دهند.

وی در ادامه افزود: آنگاه که مسؤولان اختلافات میان یکدیگر را به ابزاری برای تسویه حساب سیاسی قرار ندهند و از ورود آنها به بدنه جامعه و رسانه های اجتماعی جلوگیری کردند، به طور طبیعی حالت عمومی کشور از امنیتی پایدار و مستمر روحی و روانی برخوردار می شود.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، به شیوه مدیریت اختلافات میان قوا اشاره کرد و بیان داشت: برای مدیریت اختلافات در ابتدا بایستی تیم های کارشناسانه تشکیل و اختلاف نظرها را در فضایی محسوس به نقد و بررسی قرار دهند، که اگر این چنین شد سبب حرکت و پیشرفت نظام اسلامی ایران می شود.

نویسنده کتاب عصر امام خمینی(ره)، به مسائل سیاسی دوران امام اشاره کرد و گفت: در آن دوران، خود حضرت روح الله نیز با رویه برخی از خواص در پیشبرد اهداف انقلاب موافق نبود، اما ایشان قائل به مصلحتی مهم به نام «حفظ جایگاه مرجعیت» بوده و با درایت و هوشیاری خود به مسؤولان آن دوران تذکر می دادند که فلان کار خلاف مصلحت نظام است و باید سریعا اصلاح شود و پس از آن کلیه مسؤولان گردن نهاده و سخنان رهبری را اطاعت می کردند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در این برهه از زمان، یکی از دلایلی که سبب تشدید اختلاف نظرها می شود، برداشتی نادرست از چگونگی ورود به عرصه اختلاف است، به گونه ای که مسؤولان برای خود این گونه تصور می کنند که اگر پا در میدان نگذاشته و به اظهارات فرد مقابل پاسخ ندهد، افکار عمومی جامعه و رسانه ها نسبت به او سوء ظنی پیدا می کنند.

مسؤولان نظام مراقب باشند در جدول توطئه دشمن عمل نکنند

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی با اشاره به سخنان حکمیانه رهبر انقلاب مبنی بر این که «اگر کسی تا زمان انتخابات ریاست جمهوری تشنج زایی کند، این در حکم خیانت به نظام اسلامی است»، اظهار داشت: آنگاه که رهبر معظم انقلاب این چنین پا در عرصه گذاشته و خط قرمزی بدین شکل معین می کند، متوجه می شویم که خطری در کمین انقلاب بوده و دشمنان به دنبال فرصتی برای ضربه به نظام اسلامی هستند؛ از این رو هر شخصی با هر سمتی که باشد، اگر از این خط قرمز عبور کند، وجاهت لازم را از دست داده و اقدامی علیه خودش انجام داده است.

مدیر حوزه علمیه خوزستان با اشاره به رویکرد دشمنان در این برهه حساس گفت: مسؤولان و مقامات رده بالای نظام باید مراقب باشند؛ چرا که دشمن هم اکنون در کمین نشسته و در سند راهبردی خودش برای سقوط و غلبه بر نظام اسلامی، دامن زدن به اختلافات میان قوا را برای خود به عنوان رکنی مهم و اثرگذار قرار داده تا در صورت بروز شائبه ای در رفتار سران قوا، به اختلاف هرچند اندک و داخلی آنها دامن زند و آتشی در درون آنها اندازد.

امام جمعه موقت اهواز در ادامه تصریح کرد: هم اکنون نظام اسلامی ایران در یک نبرد سنگین با دشمن بوده و متأسفانه استکبار جهانی آتش سنگینی را با استفاده از همه ابزارهای خودش برای غلبه بر نظام به کار گرفته؛ از این رو مسؤولان کشور باید با هوشیاری کامل، گوش به فرمان رهبری باشند که مبادا در زمین بازی کرده و جدول توطئه او را کامل کنند.

وی تأکید کرد: در این هجمه تبلیغاتی دشمن، مردم ایران نقش نهایی و اصلی را ایفا می‌کنند؛ به گونه ای که اگر آحاد و اقشار جامعه ذهن متمرکزی داشته و از آرامشی روانی برخوردار باشند، به راحتی می توانند در امور مهم و حساس کشور ایفای نقش کنند و با موقع وارد صحنه شوند اما اگر مسؤولان با بی تجربگی بخواهند افکار عمومی جامعه تشویش کنند، کاری بس اشتباه و غلط انجام داده اند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، در بخش دیگری از سخنان خود، سیره پیشوایان و بزرگان دین، به ویژه سیره عملی و سیاسی امام خمینی(ره) را بهترین الگو برای رفتار سیاسی مسؤولان دانست و اظهار داشت: به راستی که سیره  امام راحل برگرفته از معارف پاک و زلال ائمه اطهار(ع) بوده و مسؤولان نظام نیز باید برای حل مسائل و مشکلات سیاسی خود، به این سیره مراجعه کنند.

اختلاف سلیقه مایه برکت است، اگر درست مدیریت شوند

استاد حوزه علمیه خوزستان، در پاسخ به سؤالی مبنی بر «راه حل اختلافات موجود میان کارگزاران عالی رتبه نظام چیست» گفت: در اصل ما برای اختلافات میان قوا راه حلی نداریم؛ چرا که اختلافات مایه برکت است، البته آنگاه که از آنها به شیوه ای درست استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: استفاده کردن یعنی این که وقتی سران قوا در موضوعاتی با یکدیگر اختلاف نظر پیدا می‌کنند، مسائل را بررسی و به دنبال حل مسأله موجود میان یکدیگر شوند که این کار خود به خود سبب بهبود و پیشرفت امور می شود.

شکستن خط قرمز رهبری به بهای جلب اعتماد مردم !

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی تأکید کرد: این که سران قوا با وجوذ تأکیدهای رهبر معظم انقلاب، اختلافات و درگیری های داخلی خود را  به بدنه جامعه و درون رسانه های منتقل کنند، اشتباه محض بوده و کسی که آغاز کننده این کار بوده، دچار سیئه ای شده حتی اگر ناخواسته باشد.

مدیر حوزه علمیه خوزستان اعتقاد به قدرت تشخیص مردم را یکی از اصول مهم در مدیریت مسؤولان نظام دانست و گفت: انسان نباید فکر کند، وقتی که اختلاف نظری پیش آمد، برای این که سوء ظنی در مردم ایجاد شود، همه خط قرمز ها را کنار گذاشته و دعواهای شخصی و کاری را وارد جامعه کرده و افکار عمومی را متوجه خود کند؛ چرا که این کار نه تنها سبب خوشبینی و اعتماد مردم نمی شود، بلکه سبب بدبینی عمیق مردم نسبت به همه مسؤولان می‌شود.

وی در پایان سخنانش اظهار داشت: مسؤولان نظام اسلامی هوشیار و آگاه باشند که جلب کردن افکار عمومی مردم به سوی خود به بهای شکستن آرای رهبری چیزی جز از دست دادن اعتماد مردم را در پی نخواهند داشت؛ چرا که مردم ایران در این سی و سه سال نشان دادند که میزان و شاخص، سخنان و رهنمودهای رهبری بوده و افزون بر آن تا زمانی از مسؤولان نظام حمایت می کنند که در خط رهبری بوده و از دستورات و رهنمودهای حکیمانه آن اطاعت کنند.