حاکمیت روح دین در ایران مشهود است/ مردم ایران با سکولاریسم بیگانه‌اند

نیکولاس آچیمسکو، دکترای رشته ادیان از کشور رومانی، یکشنبه شب در نشست هم‌اندیشی معنویت و انسان معاصر از دیدگاه اسلام وِ مسیحیت(ارتدوکس) که در سازمان تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، گفت: صد سال پیش یکی از اندیشمندان گفت غرب و شرق از یکدیگر جدا هستند و این دو مکتب با یکدیگر کاری ندارند. وی با بیان […]

slider-islam-iranنیکولاس آچیمسکو، دکترای رشته ادیان از کشور رومانی، یکشنبه شب در نشست هم‌اندیشی معنویت و انسان معاصر از دیدگاه اسلام وِ مسیحیت(ارتدوکس) که در سازمان تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، گفت: صد سال پیش یکی از اندیشمندان گفت غرب و شرق از یکدیگر جدا هستند و این دو مکتب با یکدیگر کاری ندارند.
وی با بیان این‌که اکنون بیش از ۶۰۰ میلیون نفر در غرب به ادیان شرقی روی آورده‌اند، افزود: این نشان می‌دهد صحبت این اندیشمند اشتباه بوده است و مبنای علمی نداشته است.
این پژوهشگر رشته ادیان با اشاره به این‌که به کرامت انسان از منظر اسلام و مسیحیت توجه ویژه‌ای نشان داده شده است، گفت: این امر آن‌گاه اهمیت ویژه‌ای می‌یابد که به تکثیر شدن انسان‌ها از یک پدر و مادر توجه نشان دهیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آچیمسکو خاطرنشان کرد: تصویر مسیحیت امروز با مسیحیت قرون وسطی بسیار متفاوت است، در دوران قرون وسطی کلیساهای بزرگ و جامعی ساخته شده بود و مردم در آن کلیساها حضور می‌یافتند.
وی با اشاره به انقلاب فرانسه و آغاز دوران پیشرفت علم و فناوری ادامه داد: پس از انقلاب فرانسه مردم به سوی سکولاریسم پیش رفتند، آنان دین را از ساحت اجتماع بیرون آوردند.
این پژوهشگر رشته ادیان اظهار داشت: مشکل اصلی مسیحیت که با آن دست به گریبان است سکولاریسم است، به این معنا که مسیحیت اکنون در اجتماع حاضر نیست، امروز در ایران آن‌چه که از حاکمیت و رواج دین یافتیم، مانند دوران قرون وسطی یعنی حدود ۵۰۰، ۶۰۰ سال پیش است.
وی با اشاره به این‌که در ایران خبری از سکولاریسم نیست، افزود: اکنون از ارزش الاهیات کاسته شده است و در میان علوم دیگر ناپدید شده است، این در حالی است که همچنان مکلوت الهی انسان را به خود فرامی‌خواند.
آچیمسکو گفت: تکنولوژی انسان را اسیر خود کرده است، «نیکولای بردیا» اشاره کرده است که تکنیک و فناوری بر روح‌ها مسلط و امروز جهان مانع دست‌یابی انسان به ملکوت خداوند شده است.
وی ادامه داد: علم امروز از دست بشر خارج شده و صرف ساختن سلاح‌های کشتار جمعی و بمب‌های اتمی می‌شود، علم و تهذیب از یکدیگر فاصله گرفته‌اند و علم در کار دیگری مصرف می‌شود.
این اندیشمند رومانیایی با اشاره به جمله نیچه که گفته بود «خدا مرد» بیان کرد: وافعیت جوامع کنونی چیز دیگری را نشان می‌دهد، امروز روز مردن «خدا مرد» است، با توجه به خدامحوری جوامع، گفت‌وگو و تعامل ادیان ضرورت ویژه می‌یابد.

گفتنی است، نشست علمی «معنویت و انسان معاصر از دیدگاه اسلام و مسیحیت ارتدوکس» با حضور اسقف اعظم و اندیشمندان رشته ادیان کشور رومانی روز گذشته در قم برگزار شد.