حضرت امام حکومت را ابزاری برای هدایت مردم می‌دانست

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، ‌سه‌شنبه شب در مؤسسه لوح و قلم، گفت: خداوند هر بیانی را که می‌خواهد به هارون(ع) برادر حضرت موسی(ع) بگوید از طریق حضرت موسی(ع) بیان می‌کند، مانند آن‌که خداوند فرمان به این درخت نزدیک نشوید را از طریق حضرت آدم(ع) به همسر وی می‌گوید. رییس قرارگاه […]

slider-taaeb1حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، ‌سه‌شنبه شب در مؤسسه لوح و قلم، گفت: خداوند هر بیانی را که می‌خواهد به هارون(ع) برادر حضرت موسی(ع) بگوید از طریق حضرت موسی(ع) بیان می‌کند، مانند آن‌که خداوند فرمان به این درخت نزدیک نشوید را از طریق حضرت آدم(ع) به همسر وی می‌گوید.
رییس قرارگاه فرهنگی عمار با اشاره به این‌که مکالمه مستقیم تنها با حضرت موسی(ع) صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در زمان وحی در طور حضرت هارون(ع) وجود ندارد، در طور خداوند متعال حضرت موسی(ع) را به رسالت مبعوث کرد، برای بعثت هارون وحی مجددی به هارون نشد بلکه ابلاغ بعثت به هارون توسط موسی(ع) انجام می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وی ادامه داد: حضرت موسی(ع) و هارون(ع) در بدو ورود به جایگاه فرعون ترس از افراط‌‌گری وی داشتند، اما خطاب به آنان آمد که نترسید، «لاتخافا» این دلیل نمی‌شود که وحی بر حضرت هارون(ع) نیز شده است، مانند این‌که خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید «لاتهنوا و لاتحزنوا» اما خطاب آن به تمام مسلمانان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین طائب اضافه کرد: هارون(ع) نیز پیامبر بود، به این دلیل که خداوند از حضرت موسی(ع) برای هارون درخواست مقام می‌کند، اگر فرض کنیم که درخواست مقام نمی‌کرد، هارون(ع) نیز با او می‌آمد.
وی با بیان این‌که دعوت انبیا نمی‌تواند اشتباه داشته باشد، ابراز داشت: حضرت موسی(ع) از هارون درخواست می‌کند که عصمت و مقام نبوت را به او عطا کند تا در اصل دعوت با او شریک شود.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: نمی‌شود انسان معصوم باشد اما عالم نباشد، انسان با علم حصولی عصمت نمی‌یابد زیرا علم حصولی همیشه ناقص است و علم ناقص عصمت نمی‌آورد، علم کامل لدنی و من الله است و بر اساس درخواست حضرت موسی(ع) خداوند هارون را در جایگاه پیامبری جعل می‌کند.
وی ادامه داد:‌ حدیث منزلت و روایات صحیح دیگر نیز بر نبی بودن حضرت هارون(ع) تأکید می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین طائب خاطرنشان کرد: درخواست همراهی هارون(ع) از سوی حضرت موسی(ع) احتمال دارد که تنها در کوه طور واقع نشده باشد، اما این مطلب باید بررسی شود، زیرا بر حضرت موسی(ع) نزول تدریجی نداریم و نمی‌توان این مطلب را با نزول آیات بر پیامبر(ص) بعد از کوه حرا مقایسه کنیم.
وی با بیان این‌که خداوند از بیان داستان هدفی را دنبال می‌کند، اضافه کرد: حضرت موسی(ع) تجربه‌های بسیاری دارد، ۱۰ سال نزد حضرت شعیب(ع) شاگرد بوده است و آدمی نیست که از موضوع کوچکی بترسد، این نشان می‌دهد که جای ترس به طور طبیعی وجود دارد، هر دو به این نتیجه رسیدند که فرعون دچار افراط‌گری می‌شود «إنا نخاف أن یفرط علینا».
رییس قرارگاه فرهنگی عمار ابراز کرد: کسی که به خداوند اعتقاد دارد این‌گونه بیان می‌کند، در این‌جا نوع بیان را به ما یاد می‌دهد که در صورت پیش‌بینی واقعه بر اساس قواعد مادی، وجود و حاکمیت خداوند در عالم در نظر گرفته شود بنابراین آنان گفتند که خدایا ما می‌ترسیم و این مطلب را به طور قطعی بیان نکردند.
وی گفت: حضرت موسی(ع) در سخن گفتن با فرعون با عنایت الهی به گونه‌ای عمل کرد که افراطی‌‌گری فرعون از یاد او رفت و خلع سلاح شد و وعده الهی محقق شد، آنانی که در آن مجلس نشستند و گفت‌وگو حضرت موسی(ع) و فرعون را شنیدند به حق بودن سخنان حضرت موسی(ع) پی بردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین طائب افزود: در آن مجلس حضرت موسی(ع) معجزه‌ای برای فرعون می‌آورد، هدف حضرت موسی(ع) این نبود که حاکمیت به دست بیاورد، هدف وی بیدار شدن انسان‌ها است، فرعون ابزاری برای پیشرفت کارها و بیداری بشر است.
وی با اشاره به این‌که مستضعف به معنای ضعیف نگاه‌داشته شده است، افزود: مستضعف با آسیب‌پذیر تفاوت دارد، فرعون اجازه ندارد که قوم بنی‌اسرائیل نیرومند شود، فرعون بر حضرت موسی(ع) افراط‌گری نکرد و حضرت موسی(ع) با آزادی در میان قوم موسی(ع) با آزادی به تبلیغ توحید پرداخت.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حضرت امام(ره) نیز به دنبال ریاست نبود، حکومت را برای هدایت بشر می‌خواست، حکومت نیز در نظر امام خمینی ابزاری برای هدایت بود، در جبهه حق ریاست برای هدایت است، حضرت موسی(ع) و حضرت علی(ع) حکومت را برای هدایت مردم می‌خواست.