خدا را شکر می کنیم که جمهوری اسلامی ایران دوست اساسی جنبش های اسلامی است

متن کامل سخنرانی آقای ابوشریف(نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین) در بیست و نهمین «نشست انقلاب اسلامی، مخاطرات امروز و فردا» که در آستانه سالروز ۹ دی ماه در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه توسط موسسه فرهنگی ولاء منتظر(عجل الله فرجه) برگزار گردید را با هم می خوانیم: بسم الله الرحمن الرحیم . و صل […]

متن کامل سخنرانی آقای ابوشریف(نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین) در بیست و نهمین «نشست انقلاب اسلامی، مخاطرات امروز و فردا» که در آستانه سالروز ۹ دی ماه در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه توسط موسسه فرهنگی ولاء منتظر(عجل الله فرجه) برگزار گردید را با هم می خوانیم:

بسم الله الرحمن الرحیم . و صل الله علی سیدنا محمد و آل الطیبین و الطاهرین.

سلام علیکم و رحمت الله و برکاته. در این روزهای گرامی، روزهای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و مهمترین هفته در بیداری اسلامی، بیداری اسلامی بحث جدیدی نیست و بحث آن از هزاران سال پیش آغاز شده است و مهمترین کار در مسیر بیداری اسلامی همان انقلاب جمهوری اسلامی ایران بود. و تأثیرگذاری انقلاب اسلامی در منطقه بسیار زیاد بود مخصوصا در جنبش های اسلامی منطقه.

من از کودکی یادم هست که توجه به بیداری اسلامی بسیار ضعیف بود یعنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران توجه اسلامی در فلسطین خیلی رشد کرد، جنبش هایی که تا الان در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی هستند از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شده اند یکی از این جنبش ها، جنبش بیداری اسلامی فلسطین است که در سال های ۷۰ میلادی تشکیل شدند و حرکت و مبارزه ای را در سال های ۸۰ میلادی شروع کرده و در همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی بوده، که این جنبش یکی از جنبش های بارز در صحنه ی فلسطین بوده است.

نقشه ی انقلاب اسلامی در جهان اسلام یک نقشه ی خیلی مهمی بود و همچنین مسئله ی فلسطین برای انقلاب فلسطین یک مسئله ی مهم و معنوی است. سال ۷۵ میلادی کشور مصر یک کشور مهم و بزرگ در جهان اسلام بوده است که از صحنه ی مبارزه علیه اشغالگر صهیونیستی خارج شده است ولی در آن زمان یعنی زمان خروج مصر از این مبارزه خدا یک لطفی در حق بیداری اسلامی کرده که پیروزی انقلاب اسلامی در آن زمان و به خصوص در انقلاب اسلامی این مسئله را یعنی مسئله ی مبارزه با رژیم در خودش قرار داده است. اینجور تصور شده است که بدون انقلاب اسلامی حکومت اسلامی ممکن نبود.

این مسئله نشان می دهد که این پروژه ی غربی که برای نابودی حکومت اسلامی و اسلام ناموفق بوده است و آن به خاطر پیروزی انقلاب اسلامی است چون آن انقلاب مرکز و پایگاه بیداری اسلامی است و این پروژه ی بیداری اسلامی است و این نقش انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی است که اصل و حلقه ی مهم مرکزی این بیداری را تشکیل می دهد. بنابر ملت ایران انقلاب اسلامی تنها انقلابی نبود در آن زمان ما در آن زمان هم شاهد بودیم که در مصر دارای جنبش های اسلامی بودند و به انقلاب اسلامی هم نزدیک بودند.

در سال های ۸۹ میلادی همچنین در فلسطین که در صحنه ی مبارزه ظهور پیدا کردند و در مقاومت با اشغالگر مشغول بودند و رابطه شان با انقلاب اسلامی یک رابطه ی خوب و محکمی بود و در نهایت هم انتفاظه ی فلسطین که یک قبام مردمی بوده است علیه اشغالگر و برای مدت طولانی هم طول کشیده است این مسئله نشان می دهد که حکومت اسلامی در حال حرکت و قیام است علیه اشغالگر ولی پروژه و طرح تبلیغ همچنان بزرگتر وقدرتمند تر از این حرکت ها بود. این جنبش های اسلامی که در معرض سرکوب شدید از طرف استکبار جهانی یک سرکوب هست که باعث شد منجر بشود به بازداشت تعداد زیادی از مجاهدین و رهبران این جنبش ها مخصوصا در مصر و رهبران آنها در زندان های رژیم های سلطه آن زمان به مدت های طولانی محبوس بودند و بعد از آن هم به شهادت رسیدند.

همچنین کل جنبش اسلام این مرحله شاهد بودند که یک سرکوب شدید و حمله بر علیه بیداری اسلامی بود و همچنین این مسئله در جمهوری اسلامی ایران هم اتفاق افتاد بعد از انقلاب اسلامی دیدید که حمله ی جنگ تحمیلی علیه این انقلاب از طرف کشور عراق بود و ما پشتبانی از قدرت های استکبار جهانی بودیم و این مسئله باعث شد که بعضی از این حکومت های اسلامی در تنگنا بیوفتند و نتوانند به قیام خودشان ادامه بدهند و موفق بشوند. در سال ۲۰۱۰ شاهد پیروزی قیام های مردمی در کشورهای اسلامی بودیم که در تونس، مصر ، لیبی ، بحرین و کشور های دیگری که در جهان اسلام قیام کردند و نتوانستند دست آورد خوبی داشته باشند ولی در مقابل فشارهای زیادی وارد شد از طرف ها مقابل که این قیام ها را سرکوب کنند و متوقف کنند.

بیداری اسلامی تأثیر مثبتی روی وضعیت فلسطین و موقعیت فلسطین داشت فلسطین با این بیداری ماند و با انعکاسش در تضعیف قدرت صهیونیستی استفاده کرده است یک رژیم در قلب امت اسلامی کاشته شده است بعد از این مسئله برایش یک مکان های امنیتی درست کردند که در زمان شاه در ایران بود و ترکیه که اولین کشوری بود که اعتراف کرد به این رژیم و بعد مصر و همچنین در کشور لیبی که اینها همه با کشور اسرائیل کار می کردند و پشتیبانی از اسرائیل داشتند ولی بعد از این مسئله که برای اسرائیل نوارهای امنیتی ایجاد کردند این نوار شروع به فروپاشی کرد که در ایران بعد از انقلاب اسلامی اسرائیل پشتیبان و حامی قوی خود را از دست داد همچنین ترکیه بعد از جنگ غزه در سال ۲۰۰۸ که جایگاه و موضع گیری ترکیه در مقابل اسرائیل تغییر کرده است و در سال ۲۰۱۱ که قیام مصر به پیروزی رسید و ابن نوار امنیتی اسرائیل که خیلی مهم و کلیدی بود از دست داد .

این حتما اثر مثبتی روی وضعیت فلسطین دارد و باعث می شود که مقاومت فلسطین از این مسئله استفاده کند. بعد از جنگ ۲۰۰۸ در نوار غزه مقاومت فلسطین در نوار غزه توانسته است که نقاط ضعف خودش را پیدا کند و در پیشرفت کردن و قدرتمند کردن خودش کار بکند با اینکه نوار غزه تحت محاصره ی اسرائیل بود و این نوار غزه از نظر جغرافیایی یک نوار باریکی هست و هیچ امکانات و شرایط جنگی و مقابله ی نظامی ندارد ولی با این حال مقاومت فلسطین توانسته است که خودش به شکل بهتری و به شکل احسن تجویز کند و این مسئله باعث شده در جنگ اخیر اسرائیل علیه نوار غزه که نتوانسته بیشتر از ۸ روز دوام پیدا بکند با اینکه جنگ سابق در ۲۰۰۸ حدود ۲۲ روز طول کشید پس این مسئله نشان می دهد که مقاومت اسلامی در فلسطین و نوار غزه توانسته خودش را به  جایگاهی برساند و در مقابل این رژیم اشغالگر بایستد. من می دانم که در دو سال اخیر تهدید های اسرائیل علنی بود علیه جمهوری اسلامی به خاطر همان برنامه های هسته ای مسالهت آمیز ایران.

البته اسرائیل در این مدت نتوانسته و نمی تواند علیه ایران حمله کند و یا یک جنگ ضد ایران به پا بکند و این مسئله منجر شد که خود یاتن یاهو برای مردم خودش و ملت خودش را قانع بکند سعی کرده که یک ذره علیه مقاومت فلسطین و نوار غزه انجام بدهد تا بتواند به ملتش بگوید من توانسته ام این بازی ایران که در  نوار غزه وجود دارد توانستم ضربه ای بهش وارد کنم چون اینها بر اساس تصورات خودشان اینجوری تصور می کنند که مرز ایران همان مرزی است که با نوار غزه د ارند و این نظر برایشان مهم است که هر مقاومتی که در این نوار وجود دارد از بین برود و این مسئله باعث شد که اسرائیل در این جنگ اخیر برای سرکوب و نابود کردن مقاومت تلاش خودش را انجام بدهد.

اینها با ترور رهبران نظامی جنبش حماس کارشان را شروع کردند و سعی داشتند بیشتر از یک رهبر ترور بکنند و این تصور را داشتند که جنبش حماس در این مسئله هیچ عکس العملی نخواهد داشت و هیچ چیز را جنبش انقلاب اسلامی برای پاسخگویی به این مسئله از خودش نشان نخواهد داد. بلکه جنبش انقلاب اسلامی برای پاسخ به این ترور خودش را آماده کرد و همچنین شروعش قدرتمند بود و بعدش جنبش حماس این مسئله را اتخاذ کرد و باعث ترور یکی از رهبران علیه مقابله با این رژیم شد.

مسئله ی مهمی که در این جنگ اتفاق افتاد همان مسئله ی شلیک به سمت شهر تلاوی همان شهری که برای اسرائیل خط قرمز است جنبش انقلاب اسلامی بعد از صحبت با رهبران خودش این تصمیم را گرفت برای اینکه موشکی به سمت تلاویشلیک کند و این تصمیم گرفته شد و موشکی به سمت تلاوی شلیک کردند که این مسئله خود اسرائیلی ها را قافل گیر کرد و توقع اش را نداشتند و به عنوان یک تحول اساسی و مهم در این جنگ رخ داد. ضمن این اشغالگر صهیونیستی سعی کرده است در مورد مسئله ی شلیک به سمت تلاوی یک پاسخ قوی داشته باشد مسئله ای که مانع شد که اسرائیل از این پاسخ منصرف بشود این بود که خود شلیک این موشک ها در تلاوی باعث شد سه میلیون از مردم صهیونیستی وارد پناهگاه ها شدند و از جمله خود نخست وزیرشان و برای اسرائیل این مسئله خیلی مهم بود و حیاتی است که با سقوط موشک ها در شهر خودشان می تواند خودشان را از لحاظ حرکت و زندگی فلج کند.

قبلا ما می دانیم که برد موشک های فلسطینی تا حد ۴۰ تا ۵۰ کیلو در دور نوار غزه است و باعث می شد تقریبا ۵۰۰ هزار نفر از صهیونیست ها و یا از شهرک نشینان وارد پناهگاه هایشان بشوند ولی الان این مسئله جدی تر شده است و باعث شد تا سه میلیون صهیونیستی وارد پناهگاه ها بشوند و کلا معیشت خودشان و زندگی خودشان را از دست بدهند و با این مسئله فلج بشود و به خاطر این مسئله اسرائیل نمی تواند نه از لحاظ اجتماعی و نه از لحاظ اقتصادی تحملش کند. مهمتر از مسئله ی نظامی مسئله ی سیاسی است که وجود دارد که خیلی بیشتر از مسئله ی نظامی مهم و خطیر است.

این مسئله که در منطقه چند کشوری هستند از جنگ غزه نیت های دیگری داشتند و قصد دیگری داشتند مانند کشور قطر و ترکیه که می خواستند این جنگ مانند جنگ جنبش حماس جدید نه حماس قدیم باشد و سعی داشتند جمهوری اسلامی ایران از این پیروزی در این جنگ بیرون کنند و یا نقش ایران را کم کنند ولی رهبران جنبش بیداری اسلامی خود دبیر کل جنبش بیداری اسلامی آقای دکتر نظام عبدالله در مصاحبه ی خودش در شبکه ی الجزیره علنا و صراحتا این موضوع را توضیح دادند و گفتند که ما نخواستیم نه وجود قطر و نه حضور ترکیه را در مذکرات ما برای این جنگ را و همچنین صراحتا اعلام کردند که ما با موشک های ایرانی، ساخت ایران یا با موشک هایی که ایران کمک کرده است برای ساختنش ما در این جنگ پیروز شدیم و این تأکید برای این است تا نشان دهد وجود جمهوری اسلامی ایران نقش محوری و اساسی در این جنگ داشته است.

مسئله اینجاست که می خواستند قضیه ی فلسطین را منحرف بکنند و به سمت سازش و ایجاد خلأ سیاسی و با مذاکرات مسئله را به این صورت تمام کنند ولی جنبش جهان اسلام مصرانه تأکید می کند این جنگ، جنگ وجودیت در خودش دارد و ما به هیچ وجه حاضر نیستیم کفایه نمی کنیم به هر راه حل سیاسی که در آن حق ملت فلسطین ضایع بشود، حق بازگشت آوارگان فلسطینی ضایع بشود آن هم از سرزمین خودشان، سرزمینی که از شرق تا غرب امتداد دارد. سعی های آنها به این شکل بود که برای حل کردن این قضیه یا از راه سیاسی و یا از راه مذاکرات این مسئله را به اتمام برسانند ولی جنبش اسلامی آنجا نشان داد که صراحتا برای محقق ساختن آزادی فلسطین از طریق مقاومت چون این رژیم یک رژیم متجاوز است و هیچ راه مذاکره ای وجود ندارد.

خیلی از حکومت های جهان عرب از سخنان نظام عبدالله در رابطه با جمهوری اسلامی ایران ناراحت بودند و دوست نداشتند همچین اظهاراتی و تعریفی از ایران باشد ولی دکتر نظام عبدالله اظهارات بیهوده در رسانه های بین المللی نگفته است و در آن سخنرانی تأکید می کند که ایران یک همپیمان مهم و بیشتر از ۳۰ سال با جنبش های اسلامی در منطقه است و همپیمانی مهمی داشته است همچنین تلاش های زیادی در مسئله ی فلسطین داشته است و قضیه ی فلسطین برای جمهوری اسلامی ایران یک وجود اسلامی است.

مسئله ی سوم یک مسئله ی اخلاقی است که ما از کسی که به ما کمک کرده است تشکر کنیم و پیامبر (ص) فرمودند که، کسی که مردم را تشکر نکند از خداوند هم تشکر نمی کند پس این مسئله برای ما مهم است ما در این جایگاه تشکر خودمان از جمهوری اسلامی ایران علنا و صراحتا بگوییم که ایران یک پشتیبان و حامی مهمی بوده است برای ما و تلاش ها و حمایت های زیادی را از ما کرده است هم از نظر سیاسی و هم از نظر نظامی.

مسئله ی چهارم مسئله ی سیاسی است که خیلی مهم است چون ایران جزئی از این حکومت اسلامی است و جزئی از این پروژه ی اسلامی است و سری از طرف های دیگر برای اینکه ایران از این حکومت اسلامی نپرد و یا از پروژی اسلامی دور کند این باید جلویش گرفته بشود و جهان غرب هم این مسئله را دنبال کرده است که از ایران به عنوان دشمن به جای دشمن حقیقی و اصلی که خود رژیم صهیونیستی است یاد کرده و ما در انجا قبول نمی کنیم و این مسئله را کلا رد می کنیم که جمهوری اسلامی ایران برای ما دشمن است. جنگ اخیر ثابت کرده است کی دوست و کی دشمن است جدا کردن دوست و دشمن در جنگ خیلی آشکار بود و ایران یکی از مهمترین و اساسی ترین دوست های ما است.

و ما خدا را شکر می کنیم که جمهوری اسلامی ایران دوست اساسی جنبش های اسلامی است و دشمن امت اسلامی اسرائیل و رژیم صهیونیستی است این حرف من است و هر جا که باشد من این حرف را تأکید می کنم و در سخنانم هم این مسئله را مطرح می کنم. ما روابط خودمان را با جمهوری اسلامی ایران وارد روابط مصالح و مسائل دیگر نمی کنیم فقط روابط برادری است، قرآن کردیم اینجوری نامیده شدند که مؤمنان برادر یکدیگر هستند.

روابط ما با جمهوری اسلامی ایران روابط برادرانه است. ایران به ما کمک می کند و از ما حمایت می کند و همچنین ما از آنها حمایت می کنیم و این یک رابطه ی برادری است و یک رابطه ی دینی است که خدایی نکرده اگر کسی به ایران تجاوزی داشته باشد برای ما واجب دینی و واجب اسلامی است که از ایران حمایت کنیم و همچنین برعکس اگر کسی به ما تعرض کند و تجاوز داشته باشد یا متجاوز شود جمهوری اسلامی ایران از باب برادری و حمایت دینی از ما حمایت می کند و این را بطه از ابتدای جمهوری اسلامی تا الان به قوت خودش باقی است و هیچ وقت این رابطه سست نشده است این رابطه یک رابطه ی اساسی و محکمی است بین ما. اگر کسی بخواهد در این پیروزی با ما شریک باشد همان جمهوری اسلامی ایران است و هیچ کس جز جمهوری اسلامی ایران نیست که بتواند در این پیروزی عظیم شریک باشد و آنها در جشن پیروزی ما شریک هستند همچنین بقیه ی مسلمانان و کسانی که صادقانه با ما بودند آنها هم شریک هستند.

ولی مهم تر از همه و اساسی تر از همه ملت جمهوری اسلامی ایران است. یکی از تأثیراتی که ما شاهدش بودیم بیداریی است که در کشورهای متعدد به وجود آمده است کشورهای اسلامی موضع گیری خودشان را بعد از جنگ جهانی به بعد نشان دادند ولی ما شاهد بودیم که مصر بعد از انقلاب مصر رفتارش با مقاومت فلسطین تغییر کرد. حکومت سابق و رژیم سابق مصر فشارها و موانعی را برای پیشرفت فلسطین ایجاد می کردند ولی الان الحمدالله این مسئله بهتر شده است ولی ما همیشه می گوییم که ترازوی این پیام ها حرکت به سمت فلسطین است و فلسطین قطب نمای این قیام ها است و باید روی این قیام ها بیشتر کار کنیم.

و السلام علیکم و رحمه الله