در قلمرو اندیشه‏‌های دفاعی امام خمینی(ره)

در مقدمه کتاب می خوانیم: «وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَهٌ وَیَکُونَ الدِّینُ لِلَّهِ»[۱]  در این کتاب جاوید می‌بینیم که خداوند فرموده: «قُلْ إِنْ کَانَ آبَاؤُکُمْ وَأَبْنَاؤُکُمْ وَإِخْوَانُکُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ وَعَشِیرَتُکُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُو‌ها وَتِجَارَهٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَ‌ها وَمَسَاکِنُ تَرْضَوْنَ‌ها أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ»[۲] خطاب […]

book-dar-ghalamrooدر مقدمه کتاب می خوانیم:

«وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَهٌ وَیَکُونَ الدِّینُ لِلَّهِ»[۱]

 در این کتاب جاوید می‌بینیم که خداوند فرموده:

«قُلْ إِنْ کَانَ آبَاؤُکُمْ وَأَبْنَاؤُکُمْ وَإِخْوَانُکُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ وَعَشِیرَتُکُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُو‌ها وَتِجَارَهٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَ‌ها وَمَسَاکِنُ تَرْضَوْنَ‌ها أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ»[۲]

خطاب به مصلحت اندیشان و سازشکاران و منافقان برای شهادت جوانان و از دست رفتن مال‌ها و جان‌ها و خسارت‌های دیگر وارد شده و جالب آنکه بعد از حب خدای تعالی و رسول‌اکرم؟ص؟، در بین تمام احکام، جهاد فی سبیل الله را ذکر فرموده و تنبه داده که جهاد فی سبیل الله در رأس تمام احکام است که آن حافظ اصول است و تذکر داده که در صورت قعود از جهاد، منتظر عواقب آن باشید از ذلت و اسارت و بر باد رفتن ارزش‌های اسلامی و انسانی و نیز از همان چیز‌ها که خوف آن را داشتید، از قتل عام صغیر و کبیر و اسارت ازواج و عشیره بدیهی است که همه اینها پیامد ترک جهاد خصوصاً جهاد دفاعی است که ما اکنون گرفتار آن هستیم و اشاره آیه کریمه به این امر است

«فَلْیَحْذَرِ الَّذِینَ یُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِیبَهُمْ فِتْنَهٌ أَوْ یُصِیبَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ»[۳]

و کدام فتنه و بلیه بالاتر از آنچه دشمنان اسلام خصوصاً در این زمان برای برچیدن اساس و برپا کردن حکومت‌هایی مثل ستم‌شاهی و برگرداندن مستشاران غارتگر و بر باد رفتن حرث و نسل ملت و بر سر کشور و ملت ایران آن آید که بر سر کشور عراق و ملت مظلوم آن در این چند سال آمد.

انقلاب شکوهمند اسلامی، نظام ظلم و ستم شاهانه را پس از سال‌ها حاکمیت ستمگرانه درهم شکست و در برابر دیدگاه جهانیان مرعوب و مقهور استکبار روش نوینی را مبتنی بر خداپرستی و باور‌های دینی در اداره زندگی بشری و استقرار نظام اجتماعی و حکومتی مطرح ساخت.

استکبار جهانی که سرگرم بهره برداری از نتایج تبلیغات طولانی و گسترده خود در «جدایی دین از سیاست» و اعمال سلطه بر مسلمین بود، ناگاه خود را حیرت‌زده با این واقعیت روبرو دید که دین باوری اجتماعی و انقلاب اسلامی نشأت گرفته از آن، معادلات قدرت وی را بر هم زده و منافع نامشروعش را به خطر انداخته است و علی رغم پیش‌بینی‌‌ها و حسابگری‌‌های مادی جهان غرب، جامعه‌ای بزرگ را با قدرت و اطمینان سامان بخشیده و به پیش می‌برده و در این راه مصمم و استوار بزرگترین معضلات را یکی پس از دیگری از میان برداشته و شوم ترین توطئه‌‌ها را از جانب آن نظام سلطه‏گر نقش بر آب کرده است، حرکتی چنین عظیم و انقلابی چنین باشکوه بر گرفته از فرهنگ دین، معلول رهبری‌‌های داهیانه و بینش فوق تصور شخصیتی بود که با نیرو گرفتن از ایمان، اراده و اخلاص خویش، منزلت ایران اسلامی را قدرتمندانه و سربلند بر فراز قله رهبری ممل مظلوم استقرار بخشید. با چنین پشتوانه‌ای دشمن همواره با تمام قوا در صدد برانداختن اصل انقلاب بوده و در این راه از هیچ کوششی فرو گذار نکرده است.

کودتا، ایجاد گروهک‌ها، ترور شخصیتها، جنگ، محاصره اقتصادی، تهاجم فرهنگی و… نمونه‌ای از تلاش‌های دشمن در راه براندازی انقلاب شکوهمند اسلامی می‌باشد. در میان این همه جنگ تحمیلی هشت ساله از یکسو سند شکست نظام استکبار جهانی در مقابل نظام الهی و اسلامی و از یک سوی دیگر سند زرین حرکت انقلاب اسلامی می‌باشد.

جنگ هشت ساله علیرغم تصور دشمن نه تنها خللی به روند رو به رشد انقلاب وارد ننموده بلکه با بینش بلند امام؟ره؟ تبدیل به «دانشگاهی» گردید که علاوه بر بیمه کردن حرکت انقلاب و به ذلت کشاندن و نشاندن نظام استکبار جهانی، تجربه‌ای منحصر به فرد در ایجاد «نظام کارشناسی اسلامی» مبتنی بر احکام دین گشت.

جنگ تحمیلی هشت ساله، جنگی «کلاسیک» با «معادلات کارشناسی اسلامی» بود که در رأس کارشناسان جنگی، شخصیت تاریخی امام؟ره؟ قرار گرفت که با وسعت دید نسبت به «فلسفه تاریخ» و برداشتی نظامند از «دین» «حکومت» و «ولی فقیه» طراح و اداره کننده جنگی قرار گرفت که می‌تواند:

 اولاً مشخص کننده حرکت آتی انقلاب باشد.

 ثانیاً تجربه‌ای برای کارشناسان در تنظیمات امور حکومت اسلامی قرار گیرد.

در راستای وفاداری به امام عزیز؟ره؟، تبلیغ از این مهم و شکر گذاری از این نعمت عظما، طرح مذبور از میان بیانات و رهنمود‌های ایشان در خصوص جنگ (ضرورت،هدف،استراتژی و…) تنظیم و تثویب شده است.

 بدان امید که گوشه‌ای از همه عظمت را نشان داده و دسترسی به برخی از این رهنمود‌های نجات بخش را تسهیل نموده باشیم.

در این ارتباط تذکر چند نکته ضروری است:

۱٫ منبع و مأخذ اصلی این طرح کتب صحیفه نور است.

۲٫ فصل‌‌ها و قسمت‌های گوناگون این طرح حتی‌الامکان متناسب با نظرات و محور‌های مورد  امام؟ره؟ در این موضوع تنظیم گردیده تا بدین‌وسیله از اعمال نظر و سلیقه احتراز و پرهیز گردد.

۳٫ در ترتیب ابواب، شمول و ارتباط منطقی آنها مد نظر بوده است.


۱]. بقره، آیه ۱۹۳٫

[۲]. توبه، آیه ۲۴٫

[۳]. توبه، آیه ۲۴٫

مؤلف: دکتر محمد مهدی بهداروند

تهیه و تنظیم: مؤسسه مطالعات فرهنگی مستشهدین وصال

چاپ: اول / ۱۳۹۱

شمارگان: ۲۰۰۰ جلد

شابک: ۲ – ۵۳ – ۵۵۵۱ – ۶۰۰ – ۹۷۸

قیمت: ۳۵۰۰ تومان

[box type=”info” align=”aligncenter” ] لینک خرید [/box]