در گذشته برخی از مدارس علمیه به گداخانه تبدیل شد

آیت الله مصباح یزدی در همایش کوثر ولایت که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی از سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد با اشاره به شخصیت مقام معظم رهبری اظهار داشت: من خود را از بیان آن چیزی که وظیفه داریم در این زمینه بیان نماییم عاجز می بینیم؛ بینی و بین […]

kosar-mesbah5آیت الله مصباح یزدی در همایش کوثر ولایت که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی از سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد با اشاره به شخصیت مقام معظم رهبری اظهار داشت: من خود را از بیان آن چیزی که وظیفه داریم در این زمینه بیان نماییم عاجز می بینیم؛ بینی و بین الله وجود این بزرگوار را یکی از بزرگترین نعمت های الهی بر امت اسلامی می دانم.

وی افزود: من در طول تاریخ اسلام و تشیع نمی دانم چند نفر را می توان یافت که با ایشان قابل مقایسه باشد؛ شخصیت های بزرگ عالم تشیع چند نفر هستند که همه ما ایشان را می شناسیم؛ شاید از لحاظ شخصیت سیاسی، قدرت سیاسی و استفاده از فرهنگ دینی کسی مثل خواجه نصیر الدین طوسی نداشته باشیم که در مقابل مغول ها به عنوان وزیر کشور اسلامی شیعی درست کرد و نه تنها اسلام را بر کفر مغول ها پیروز کرد، بلکه گرایش به تشیع را بر اکثریت مسلمان کشور افزایش داد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که خواجه نصیر الدین طوسی یکی از بزرگترین شخصیت هایی است که نظیرش را در عالم کم می توان پیدا کرد, اذعان داشت: اینم عالم چقدر به علم و مدیریت  کشور خدمت کرد؛ رصدخانه مراغه، سامان دادن به وضع روحاینت، مراکز علمی، دانشگاه ها و تامین زندگی علما و دانشمندان از هر مذهبی  و هنرمندی و فیلسوفی چنان تنظیماتی را ایشان مقرر کرد که در دنیا بی نظیر بوده و در تاریخ کسی را به این صورت سراغ نداریم.

وی با اشاره به تدبیر خواجه نصیر الدین طوسی در سرنگون شدن دولت بنی عباس ادامه داد: با تدیبر خواجه نصیر الدین طوسی آخرین خلیفه عباسی سقوط کرد. از لحاظ علمی فوق العاده از مرتبه بالایی برخوردار بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در مقام علمی که در قدرت استفاده کردند؛ نیز شخصیتی همچون مرحوم مجلسی که مقام شیخ الاسلامی و مرجع تقلید بزرگ را در دوران صفویه عهده دار شده و فرصت را برای ترویج مذهب شیعه به صورت بی نظیری غنیمت شمرد.

وی ادامه داد: کاری که علامه مجلسی در تبلیغ مذهب شیعه انجام داد؛ در تاریخ کم نظیر است. تا زمان مرحوم علامه معارف شیعه به زبان فارسی در دسترس مردم نبود؛ مرحوم مجلسی در تمام بخش های معارف، از تاریخ انبیا و اهل بیت(علیهم السلام) تا آداب  و رسوم، مستحبات، آداب زندگی تا دقایق کارهایی که مردم از معارف اهل بیت(علیهم السلام)  استفاده دارند خودش به قلم خود کتاب فارسی نوشت.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به برخی از آثار مرحوم مجلسی اظهار داشت: ما نسبت به خدماتی که بزرگان انجام داده اند غفلت داریم، مرحوم مجلسی به غیر از بحار الانوار که دایره معارف حدیث شیعی بوده و یکی از بزرگترین خدمات علمی در عالم اسلام، بع قلم خود تعداد زیانی کتاب فارسی به قلم خود به رشته تحریر در آورده و در اختیار خانواده های قرار داد.

وی ابراز داشت:  متاسفانه ما هنوز در این دوران انقلاب، با آن همه قدرت و پتانسیلی که دارد؛ هنوز نتوانسته ایم معارف اهل بیت(ع) را با این همه امکانات مادی و معنوی درست در دسترس همه مردم قرار دهیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: علامه مجلسی یک تنه  تمام معارف اهل بیت(علیهم السلام) را از روایات به زبانی فارسی نوشت و در اختیار مردم قرار داد؛ ما متاسفانه قدر بزرگان خود را نمی دانیم.

وی در ادامه ضمن مقایسه شرایط اسلام در زمان گذشته و حال تصریح کرد: در آن زمان اسلام حاکم بوده و سلاطین اسلامی حتی بنی عباس و … به نام اسلام حکومت کرده و افتخار می کردند که خلیفه پیغمبر هستند. یعنی افکار عمومی مردم پشتیبان نظام اسلامی بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: آن زمان رسما اسلام را کوبیده و حوزه های علمیه را از بین می بردند؛ حتی لباس روحانیت ممنوع شده بود و مدارس علمیه را خراب کرده و به دست نهادهای دیگری واگذار می کردند.

وی یادآور شد: در آن زمان برخی از مدارس علمیه به گداخانه تبدیل شد؛ برخی به بیمارستان و انبار برای تجار تبدیل شده بود؛ در زمانی که اسلام را اینگونه کوبیدند، که حتی لباس روحانیت ممنوع بود و به هیچ وجه قابل مقایسه با شرایط حاضر نیست.