دستاوردهای هسته ای ایران قابل معامله نیست/ سطح غنی سازی باید متناسب با نیاز کشور باشد

حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به آغاز دور جدیدمذاکرات هسته ای اظهار داشت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما با مذاکره مخالف نیستیم؛ فعالیت های دیپلماسی جزو ضرورت های مهم کشور است، باید افراد با کیاستی تاکتیک هایی را اتخاذ کنند و […]

sedighi-1حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به آغاز دور جدیدمذاکرات هسته ای اظهار داشت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما با مذاکره مخالف نیستیم؛ فعالیت های دیپلماسی جزو ضرورت های مهم کشور است، باید افراد با کیاستی تاکتیک هایی را اتخاذ کنند و با دیگر کشورها ارتباط برقرار کنند این لازمه زندگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خطیب نماز جمعه این هفته تهران بیان داشت: رهبر معظم انقلاب و مردم نیز از اصل مذاکره حمایت کردند؛ مسأله هسته ای که یک مسأله ملی است و آحاد ملت چندین سال است از آن به عنوان حق مسلم، سرمایه عظیم و امر باز دارنده در برابر قدرت های بزرگ به صورت مستمر از آن حمایت کرده اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به شعار«انرژی هسته ای حق مسلم ماست» گفت: این حق قانونی، وجدانی، ملی و دینی است؛ اسلام نمی پسندد که جامعه اسلامی زیر سلطه کافران باشد«لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً»برای این که عزت و عظمت خود را حفظ کنیم هیچ راهی جز مسابقه در جبهه علم و توسعه با دیگر کشورها نداریم.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: هسته ای به برکت شهدا به دست آمده و قربانیان با ارزشی از ما گرفته است؛ شهید شهریاری، احمدی روشن و دیگر شهدای هسته ای هرکدام یک عالم بودند برخی از آنها جزو بندگان صالح خدا و اهل نماز شب بودند.

خطوط قرمز در مذاکرات باید رعایت شود

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با تأکید بر این که در مذاکرات باید خطوط قرمز رعایت شود، گفت: بقای تحقیق و توسعه قابل مذاکره نیست، صحبت در تعداد سانتریفیوژها نوعی باج گیری و طرف مقابل را ضعیف دیدن است؛ از لحاظ قوانین بین المللی انرژی هسته ای برای همه کشورها روا است اگر در این مسأله کنار آمدیم دلیل بر ضعف و ذلت ما خواهد بود.

وی با بیان این که سطح غنی سازی باید متناسب با نیاز کشور باشد خاطرنشان کرد: نباید نیاز ما را دشمن تشخیص بدهد، این مسأله ربطی به آنها ندارد؛ مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود، آنها در قضیه در راکتور هسته ای تهران به وعده ها و تعهدات خود عمل نکردند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهراناعتماد و خوشبین بودن نسبت به دشمنان را به دور از کیاست دانست و افزود: ما که برده آنها نیستیم باید استقلال خود را حفظ کنیم، امام(ره) آمریکا را تحقیر کرد و کوچک شمرد و رژیم ارباب و رعیتی را برچید، آن دوران دیگر گذشته است.

هیچ یک از دستاوردهای هسته ای نباید تعطیل شود

وی تأکید کرد هیچ یک از دستاوردهای هسته ای ما قابل تعطیل نیست و هیچ کس حق معامله در این زمینه را ندارد؛ مردم ایران انقلابی، شجاع و حماسی اند، اگر کسی سربلندی و عزت این ملت را به بازی بگیرد ما به هیچ وجه زیر بار نخواهیم رفت.

در توافقنامه جدید باید احترام و حقوق متقابل رعایت شود

امام جمعه موقت تهران یکی دیگر از خطوط قرمز را حفظ ماهیت آب سنگین اراک عنوان کرد و افزود: قرارداد و توافقاتی که صورت می گیرد باید متوازن و متقابل باشد و با رفع تحریم ها همزمان شود؛ ایران گاهی داوطلبانه کارهایی را که نباید می کرد، انجام داد اما آنها هنوز تحریم ها را برنداشته اند باید احترام و حقوق متقابل مقبول هر دو طرف باشد و همه تحریم ها را بردارند.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوا فضای سپاه گفت: ایشان این بازدید را شیرین و فراموش نشدنی دانستند چراکه سپاهیان با اتکای به نیروی داخلی توانستند پهپاد، موشک های بالستیکی،سامانه های پدافندی، انواع رادارها و ابزار دفاعی را در یک سطح قابل عرضه جهانی تولید کنند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند به این حد نباید اکتفا کرد و این دستاوردها پیامی برای همه دارد که ما می توانیم اما برخی مدیریت های کشور این پیام را نمی گیرند و در سطح آنها نیست.

همه وزرا نسبت به مسائل فرهنگی احساس تکلیف شرعی کنند/تقوا شاخص عزل و نصب ها باشد

خطیب نماز جمعه این هفته تهراندر بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: از وزارت کشور، اطلاعات، ارشاد، علوم و تحقیقات و آموزش و پرورش توقع این است که نسبت به مسائل فرهنگی احساس تکلیف شرعی کنند؛ ایران کشور اهل بیت(ع) و قرآن است انقلاب ما اسلامی است؛ در عزل و نصب ها مسأله تدین و تقوا را در رأس قرار دهند و به اوضاع فرهنگی حساسیت نشان دهند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به هجمه گسترده رسانه های دشمن، گفت: انواع ابتذال ها از طریق ماهواره و شبکه های اینترنی به درون خانه ها راه پیدا می کند؛ رهبر معظم انقلاب فضای مجازی را حساس خوانده و گروهی را مسؤول سامان بخشی به این وضع کردند.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که در هیچ کشوری استفاده بی حد و حصر از فضای مجازی آزاد نیست، افزود: بسیاری از افراد از نرم افزارهایی که بعد جاسوسی و اقتصادی دارد، استفاده می کنند؛ در این زمینه گاهی به قانون عمل نمی شود افزون بر آن ما مسلمانیم باید به داد جوانان برسید، نگذارید در جامعه گناه شایع شود و همه مستحق عذاب شویم.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در ابراز گلایه نسبت به مغفول ماندن امر به معروف و نهی از منکر، گفت: این از واجبات اسلام است که حتی در قانون اساسی نیز آمده است؛ جمعیتی از نمازگذاران جمعه بعد از نماز به منظور مقابله با نشر برخی مفاسد در اجتماع، راهپیمایی خواهند کرد.

وی با توجه به حضور پرشور جوانان در مراسمات اعتکاف امسال، ابراز داشت:  اعتکاف سراسر نور است و قطعا این نورانیت تأثیر خود را در جامعه گذاشته است.

حفظ زبان بسیاری از گناهان را زایل می کند

امام جمعه موقت تهران همگان را به رعایت تقوا در بعد اجتماعی، خانوادگی و اداری دعوت کرد و گفت: واجبات الهی را جدی بگیریم و نسبت به محرمات الهی خود را حفظ کنید؛ پیامبر(ص) به کسی که می خواست به طهارت معنوی دست پیدا کند فرمود زبانت را حفظ کن؛ جز این است که مردم با زبان خود به جهنم می افتند؛ کنترل زبان خیلی از گناهان را از بین می برد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان آیه«وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّهُ لِلْمُتَّقِینَ»اظهار کرد:هر کس اهل تقوا باشد بهشت به او نزدیک است و کسانی که بی تقوا هستند با آن فاصله دارند و به این زودی ها به بهشت نخواهند رسید.

وی در خطبه اول به تفسیر سوره حمد پرداخت و گفت: این سوره اساس قرآن است و نماز بدون آن نماز نیست؛ امیرالمؤمنین فرمودند اگر بنا بود تفسیر این سوره را بنویسند بار چندین شتر می شد؛ از ابن عباس نقل شده شبی حضرت علی(ع) به تفسیر سوره حمد پرداخت و تا صبح فقط در مورد باء بسم الله سخن گفت.

باطن قرآن را تنها اهل بیت درک می کنند

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: قرآن یک ظاهری دارد که خداوند آن را با لفاظ عربی در اختیار همگان قرار داده است اما از نظر مفاهیم از یک عمق و ژرفای خاصی برخوردار است که هر مقدار ژرف اندیشان و اندیشمندان در آن کاوش های خود را بیشتر کرده اند هر روز معرفت و ایده جدیدی بدست آورده اند؛ قرآن بطونی دارد که در روایات تا ۷۰ بطن مطرح شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه«فإِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ‌فِی کِتَابٍ مَکْنُونٍلاَ یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ» بیان داشت: این کتاب مستور در دسترس عموم نیست؛ افراد طاهر و خالص هم دست رسی به آن مراتب باطنی ندارند؛ این تنها مخصوص مطهرون است که در سوره احزاب به ما معرفی شده اند«إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً».

امام جمعه موقت تهران در تفسیر باء بسم الله گفت: این یعنی آغاز می کنمبه اسم الله الرحمن الرحیم، یا کمک می خواهم به اذن الله رحمن رحیم؛ مرحوم علامه طباطبایی و امام(ره) در آداب الصلاه و سرالصلاه می گویند بسم الله هر سوره ای متعلقش را عبارات بعدی سوره مشخص می کند.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی ابراز داشت: اسم یا از سمو است یا وسم یعنی نشان گذاشتن؛ اما با قرائن مشخص است که از سمو به معنای علو و برتری است؛ بسم الله لفظ جلاله است؛ اسماء خدا در سه بخش تعریف شده اند اسماء صفاتی، افعالی و ذاتی.

وی گفت: اسماء صفاتی مثل قدیر و حی، اسماء افعالی مانند خالق و رزاق، اسماء ذاتی هو، حق و الله است؛ لفظ جلاله الله در دل مؤمن صفایی ایجاد می کند و مانند عاشقی دل شده دگرگون می شود؛ الله اگر از آله باشد معبود است و اگر از وله باشد یعنی آن ذاتی که همه عقلا و اندیشمندان عالم نسبت به او حیرانند و کسی او را نمی شناسد و همه مبهوت اند.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که الله اسم علم است، بیان داشت: اسم، دال است که در آن مدلول را می بینند؛ به اسم الله ذات مستجمع صفات کمالیه، ذاتی که معبودی جز او نیست؛ کلمه رحمن از فعلان و دلالت بر وسعت دارد، خداوند رحمتش حد ندارد و مخصوص اشیاء و افراد خاصی نیست بلکه وسعت رحمته کل شیء، با این که گروه هایی خدا شناس نیستند و در برابر آیین پروردگار خضوع ندارند و غافل و فاسق اند اما خدا رحمتش را از اینها هم قطع نمی کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: الرحیم صفت مشبه است و به معنای دوام رحمت است؛ خداوند رحمانیتش عام است اما رحیمیتش خاص است، همین هدایت خاصی که شامل شما شده و اسلام را قبول کرده و پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) را شناخته اید.