دلی که سه روز معتکف شود، خدایی می‌شود

به گزارش خبرنگار آئین‌ و اندیشه خبرگزاری فارس، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در مراسم معنوی اعتکاف دانشجویان مسجد دانشگاه تهران گفت: پیامبر اکرم (ص) وقتی خیبر فتح شده بود و جعفر‌بن ابی‌طالب از حبشه برگشت فرمودند نمی‌دانم من به فتح خیبر خوشحالترم یا به قدم جعفر؟ از این رو بنده نیز نمی‌دانم به میلاد امیرالمومنین(ع) […]

به گزارش خبرنگار آئین‌ و اندیشه خبرگزاری فارس، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در مراسم معنوی اعتکاف دانشجویان مسجد دانشگاه تهران گفت: پیامبر اکرم (ص) وقتی خیبر فتح شده بود و جعفر‌بن ابی‌طالب از حبشه برگشت فرمودند نمی‌دانم من به فتح خیبر خوشحالترم یا به قدم جعفر؟ از این رو بنده نیز نمی‌دانم به میلاد امیرالمومنین(ع) خوشحال باشم یا به خاطر حضور پرشور شما جوانان در اعتکاف و این همان پیچ تاریخی است.

وی با بیان اینکه جمعیت شرکت‌کننده در اعتکاف نشان از علائم ظهور دارد، اظهار داشت: چه روزهای خوشی دارند آنهایی که بعد از دوران غیبت، ظهور را می‌بینند و شما معتکفین طلیعه ظهور را می‌بینید همانند کسی که می‌خواهد از تونلی بیرون آید لذا هرچه به انتهای تونل نزدیکتر می‌شود نوری را مشاهده می‌کند که نوید‌بخش پایان تونل است اما تونل غیبت طولانی‌تر است.

این استاد اخلاق عنوان کرد: وقتی پسران یعقوب(ع) اصرار کردند برادرشان بنیامین را برای دریافت گندم پیش عزیز مصر ببرند چرا که بنیامین در به چاه انداختن حضرت یوسف(ع) شرکت نکرده بود و آنها که نمی‌دانستند عزیز مصر همان یوسف بود و خداوند متعال هم به ما می‌گوید ای امت! اگر با اهل بیت آمدید نماز و سایر اعمال شما را قبول خواهم کرد و اگر تنها بیایید نمی‌پذیرم و به همین دلیل است که ما در دعای توسل، ائمه را پیش روی درخواست‌های خود در درگاه الهی قرار می‌دهیم.

وی تصریح کرد: امت اسلامی می‌گوید خدایا امام معصومت را برای ما بفرست ما در خدمتش هستیم. خداوند متعال پاسخ می‌دهد مگر با امامان قبلی چه کردید؟! حضرت یعقوب(ع) قسم و آیه فرزندانش را به عنوان وثیقه قبول کرد اما خداوند آن را از ما نمی‌پذیرد و نیازمند مقدمات دیگری است.

وی گفت: فردی اگر سه روز مواد مخدر مصرف کند اعتیاد پیدا می‌کند. ما به درگاه الهی می‌گوییم خدایا سه روز در خانه‌ خودت معتکف شده‌ایم آیا ممکن است دلمان خدایی نشود؟! لذا آمده‌ایم که با او انس بگیریم و لذت مجالست با خداوند را بچشیم و یکی از علامات قبولی اعتکاف این است که وقتی ایام اعتکاف به پایان می‌رسد با خود بگوییم آیا می‌شود یک روز بیشتر معتکف بمانیم یا اینکه موقعیت دیگری برای اعتکاف پیش می‌آید؟!

این استاد اخلاق ادامه داد: در اعتکاف، خدا با ما خودمانی است؛ موسی(ع) گفت خدایا آیا دوری تا صدایت کنم یا نزدیکی با تو نجوا کنم. ندا آمد یا موسی! من همنشین کسی هستم که همواره به یاد من باشد.

وی در ادامه به مقایسه دعایی از آیات قرآن کریم مبنی بر آیه رفاقت و آیه امپراتوی خداوند متعال پرداخت و گفت: در آیه ۱۸۶ سوره مبارکه بقره خداوند ۸ ضمیر مفرد در مقام رفاقت با بندگانش آورده و می‌فرماید «وإذا سألک عبادی عنی فإنی قریب»؛ هنگامی که بندگانم از تو درباره من می‌پرسند بگو یقینا من نزدیکم دعای دعاکننده را زمانی که مرا بخواند اجابت می‌کنم پس باید دعوتم را بپذیرند و به من ایمان بیاورند اما خداوند در آیات ۱۷۱ و ۱۷۲ سوره صافات تمام ضمایر را به صورت جمع‌ آورده و در واقع سخن الهی در مقام امپراطوری صادر شده است.

آیت‌الله حائری شیرازی خطاب به معتکفین مسیر دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: پیامبر ما می‌فرماید «انا و علی ابوا هذه الامه»؛ من پدر علی و علی پدر امت است و هر دو با هم پدر و جد پدری می‌شویم لذا وقتی خداوند در قلب مؤمن است علی هم آنجاست و اگر می‌خواهیم علی (ع) را ببینی دوستت را ببین و بگو خدایا دست من که به علی نمی‌رسد و احوال دوستت که محبت علی (ع) را در دل دارد جویا شد.