دیدار با همسر شهید حقانی

به گزارش روابط عمومی دومین دیدار با خانواده شهدای روحانی توسط همکاران مؤسسه، چهارشنیه ۱۸ بهمن در منزل شهید حقانی برگزار گردید. در این دیدار ۱۵ نفر از خانواده های همکاران و مرتبطین مؤسسه ولاء منتظر(عجل الله فرجه) با حضور در بیت شهید ضمن تجدید عهد با آرمان های امام و شهدا و بزرگداشت این […]

به گزارش روابط عمومی دومین دیدار با خانواده شهدای روحانی توسط همکاران مؤسسه، چهارشنیه ۱۸ بهمن در منزل شهید حقانی برگزار گردید. در این دیدار ۱۵ نفر از خانواده های همکاران و مرتبطین مؤسسه ولاء منتظر(عجل الله فرجه) با حضور در بیت شهید ضمن تجدید عهد با آرمان های امام و شهدا و بزرگداشت این خانواده از خاطرات و نکاتی از زندگی این شهید بهره مند شدند.

همچنین از طرف مؤسسه دو تابلوی اهدایی مزین به تصویر شهید و بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با شهید و قسمتی از گفته های شهید تقدیم شد. به هریک از حاضرین نیز زندگی نامه ی شهید اهدا شد.

لازم به ذکر است این معاونت قصد دارد تا پایان سال جاری برنامه های دیگری را با همین مضامین اجرا نماید که حتماً به اطلاع خواهد رسید.

نمونه تابلوهای اهدایی:

haghani-2 haghani-1

[toggle title=”زندگینامه شهید” state=”close” ]

تحصیلات

۱- تهران: تحصیلات ابتدایی را در تهران آغاز و به پایان رساند و درسهای حوزوی را در محضر پدر بزرگوارش آغاز کرد، سپس برای ادامه تحصیلات دینی، وارد مدرسه آیت الله مجتهدی شد و پله های ترقی را بسرعت پشت سر گذاشت. و در شبی خجسته، در آستانه میلاد حضرت زهرا (س)، عمامه گذاری نمود. خانواده معظم شهید حقانی، می گویند که: ایشان از هوش سرشاری برخوردار بود به گونه ای که سال پنجم و ششم را در تهران به طور جهشی خواند و بعد از پایان تحصیلات ابتدایی، دروس حوزه را در محضر پدر بزرگوارش و همچنین در مدرسه مجتهدی آغاز کرد. سیزده سال بیش نداشت که برای ادامه تحصیلات خویش وارد شهر قم شد و بعد از گذشت چند سال از اشتغال به دروس حوزه، همزمان تحصیلات دبیرستان خود را زیر نظر شهید دکتر بهشتی در مدرسه دین و دانش به پایان رسانید. قابل تذکر است که بازگشت به دروس کلاسیک به نقل از خود ایشان، راهیابی به مدارس و دانشگاهها جهت تبلیغ دین و ارشاد و روشنگری دانشجویان در مسائل اجتماعی و سیاسی آن وقت بود .شهر مقدس قم، کودکی را که سالها پیش از آن، شاهد تولدش بود، اکنون مامن و جایگاه رشد و ترقی و تعالی او گردید. غلامحسین پس از طی مراحل اولیه تحصیلات جدید و حوزوی در تهران، به شهر مقدس قم عزیمت نمود و در محضر بزرگان این شهر زانوی شاگردی به زمین زد. پس از سالها تحصیل تا رسیدن به مقام اجتهاد، چون گلی معطر شکفته شد و جامعه را از عطر معنویت بهره مند ساخت.

تالیفات

این روحانی دانشمند، جزوات بسیاری نوشت و بدون ذکر نام مؤلف، از طریق مؤسسه در راه حق منتشر ساخت. در سال ۱۳۴۴ ه.ش کتاب «اسلام پیشرو نهضتها» را به همراه آقای محمد مصطفوی کرمانی تالیف و منتشر ساخت. شهید استاد دکتر مفتح بر این کتاب مقدمه ای نوشت که گوشه ای از آن، چنین است: کتاب اسلام پیشرو نهضتها پنجمین نشریه جلسات (علمی اسلام شناسی) است، که برای تامین همان هدف تالیف شده است. نویسندگان دانشمند این کتاب آقایان حقانی و مصطفوی از فضلای حوزه علمیه قم می باشند، و در تالیف و تحقیق مطالب کتاب زحمت فراوان کشیده اند تا اثری نفیس به جامعه جوانان تقدیم دارند. تاریخ مقدمه ۷/۲/۱۳۴۴ ه.ش. شهید حقانی کتابهای دیگری نوشت که هنوز منتشر نشده است.

مبارزات

شهید حقانی از شاگردان امام خمینی (ره) بود و همانند دیگر شاگردان برجسته آن استاد، درس مبارزه را از وی آموخت. وی چندین بار در شهرهای شیراز، کرمان و بندرعباس توسط ساواک تحت تعقیب و پیگیری قرار گرفته و دستگیر شد. او از سال ۱۳۴۲ که نهضت اسلامی به رهبری امام شروع گردید، همگام با دیگر عالمان قم و سراسر کشور، علیه رژیم پهلوی، مبارزه آشتی ناپذیری را آغاز کرد. این روحانی شجاع برای اولین بار بعد از یک سخنرانی افشاگرانه که در یکی از مساجد شیراز انجام داد، توسط ماموران ساواک دستگیر گردید. این شهید بزرگوار در سال ۱۳۵۴ نیز به خاطر ادامه مبارزه، دستگیر و تحت شدیدترین شکنجه ها قرار گرفت، به گونه ای که بر اثر شکنجه، نزدیک به مرگ رسید. او با این شکنجه ها مقاومت خود را آشکار ساخت و اسرار مبارزان در نزد او مکتوم ماند.

 زندان

شهید حقانی در سال ۱۳۵۰ ه.ش در شیراز دستگیر و به چند ماه زندان محکوم گردید. در سال ۱۳۵۴ ش مجددا دستگیر و به ۱۲ سال حبس محکوم شد که ۷ ماه آن را در زندان کمیته گذراند ۴ ماه آن، مرتبا با شکنجه همراه بود. او ۶ ماه در زندان اوین بدون ملاقات و ۱۱ ماه در زندان قصر محبوس بود. در ایام زندان، در اثر شکنجه پیراهن این شهید عزیز پاره و خونی شده بود، بعد از رهایی از زندان در اوایل انقلاب، روزی به خانواده خود سفارش می کند که آن پیراهن خونی را با همان هیئت به هنگام مرگ با وی دفن کنند. شهید حقانی در ایام زندان از فعالیتهای سیاسی مذهبی خود غافل نبود به گونه ای که یک بار شخصی یهودی را در زندان ارشاد می کند. وی در اوج مبارزات و فشارهای ملت علیه رژیم سرسپرده پهلوی، همراه تعدادی دیگر از زندانیان آزاد شد و به فعالیتهای خود ادامه داد.

فعالیتهای فرهنگی شهید حقانی قبل از انقلاب

۱- عضو جلسه علمی «اسلام شناسی ». ۲- نشر کتاب اسلام پیشرو نهضتها. ۳- از بنیانگذاران مؤسسه در راه حق و اصول دین قم. ۴- تبلیغ در مناطق مختلف کشور. ۵- نشر جزواتی در مؤسسه در راه حق.

مشاغل و مسؤولیتها پس از انقلاب

۱- مسول دفتر تبلیغات اسلامی ۲- نماینده امام و ریاست دادگاه و حاکم شرع استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان. ۳- امام جمعه بندرعباس. ۴- عضو شورای عالی تبلیغات اسلامی. ۵- دبیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی. ۶- سرپرست سازمان تبلیغات اسلامی. ۷- نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی. نحوه انتخاب ایشان به عضویت شورای عالی تبلیغات از سوی امام، چنین بود که، آیت الله امامی کاشانی نامه ای به امام مرقوم داشتند و حضرت امام خمینی، پاسخ دادند; که متن آن دو نامه چنین است: محضر مقدس حضرت آیت الله العظمی امام خمینی دام ظله العالی بعد از تحیت و سلام، خاطر مبارک مستحضر است که حقیر مسؤولیت تبلیغات اسلامی مستقر در مدرسه شهید مطهری را دارم و کارهایی که انجام شده است خلاصه ای تقدیم می شود و نظر به اینکه حوزه علمیه قم هم فعالیت تبلیغاتی داشته و دارد و نیز تبلیغات به خارج از کشور گسترش یافته است، ضرورت داشت شورایی تشکیل شود و کارهایشان هماهنگ و بهتر انجام گردد. لذا حجج اسلام آقایان جنتی، عضو شورای نگهبان، محمد جواد باهنر عضو شورای انقلاب فرهنگی، شرعی نماینده جامعه مدرسین قم، عبایی از دفتر تبلیغات قم، حقانی رابط بین شورای عالی تبلیغات و شورای هماهنگی، از همه شاخه های فرهنگی، نهادهای انقلابی قم و مدرسه شهید مطهری دعوت نمودم و شورایی عالی به اضافه حقیر تشکیل گردید تا شورای هماهنگی شاخه های فرهنگی اسلامی را تغذیه نماید. اعضای شورا امیدوارند از رهنمودهای پدرانه رهبر عالیقدر، بهره مند گردند. ادام الله ظلکم العالی محمد امامی کاشانی

بسمه تعالی شورای مذکور، مورد تایید است و حضرات آقایان مذکور را می شناسم و مورد اعتماد هستند. امید است در این مهم، کوشش نمایند و تبلیغات اسلامی را با همه ابعادش، هرچه بهتر و بیشتر گسترش دهند و اشخاصی که برای این امر مهم تعیین می شوند، اشخاص ارزشمند مورد اعتماد باشند. توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم . روح الله الموسوی الخمینی

شهید حقانی در سنگر مجلس

روحانی شهید، غلامحسین حقانی در مجلس شورای اسلامی نقش مؤثری داشت و بسیار پیش می آمد که از خواب و خوراک خود در راه سامان رساندن مسائل و مشکلات آن دوره از مجلس، می گذشت. ایشان در کمیسیون دفاع، معاونت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و شهید چمران را بر عهده داشتند. مقام معظم رهبری در دیداری با خانواده شهید می فرماید: «این شهید مظلوم، بی سر و صدا و در نهایت اخلاص، در مجلس فعالیت می کردند و حقیقتا به جای چهار نفر در کمیسیون کار می کردند و از آنجا که ما در جبهه حضور داشتیم، وظایف بنده و شهید چمران را هم ایشان انجام می داد. بعد از شهادت ایشان، کمیسیون دفاع حقیقتا بی پدر شد و امور کارها از آن شور و حال به سرعت به کاستی گرایید.»

شهادت

در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ ه.ش، شهید حقانی پس از عمری تلاش ارزشمند در جنبه های مختلف سیاسی فرهنگی و علمی و خدمت در مسوولیتهای خطیر و روشنگری جامعه، به همراه ۷۲ گل لاله، پرپر گردید و خون او بر اوراق تاریخ باقی ماند تا سند مظلومیت انقلاب اسلامی ایران باشد. آیت الله جنتی در جمله ای، از ایشان چنین تقدیر کردند: «سازمان تبلیغات اسلامی افتخار دارد که شهدای بسیار ارزنده ای تقدیم اسلام عزیز کرده; شهید باهنر، شهید حقانی، شهید شیرازی، شهید زمانی و شهید کرمی. اللهم تقبل منا انک انت السمیع العلیم».

 [/toggle]