دین را در ابعاد فردی و عبادی خلاصه نکنیم

حضرت آیت‏ الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در نهمین برنامه از سلسله برنامه‏های چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، با تسلیت رحلت جانسوز حضرت خدیجه(س) اظهار داشت: خداوند متعال به پیامبراکرم(ص) در سفر روحانی معراج فرمود: سلام مرا به همسرت خدیجه ابلاغ کن و پیامبر(ص) هم هر وقت به یاد […]

hamedani12حضرت آیت‏ الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در نهمین برنامه از سلسله برنامه‏های چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، با تسلیت رحلت جانسوز حضرت خدیجه(س) اظهار داشت: خداوند متعال به پیامبراکرم(ص) در سفر روحانی معراج فرمود: سلام مرا به همسرت خدیجه ابلاغ کن و پیامبر(ص) هم هر وقت به یاد خدیجه می­افتاد چشمانش غرق اشک می­شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: پیامبراکرم(ص) در مسجد مدینه که محل عبادت و آموزش مسائل اخلاقی و سیاسی مسلمانان بود به اصحاب شان فرمودند: کدام یک از مسائل دینی نقش محوری و مهمتری در اسلام دارد و از دیگر موضوعات تأثیرگزارتر است.

وی جواب اصحاب پیامبر(ص) را متفاوت خواند و گفت: برخی به نقش نماز اشاره کردند، عده­ای اهمیت زکات و انفاق در راه خدا را بالاتر دانستند، برخی حج وعمره و دیگران جهاد در راه خدا را مه متر عنوان کردند.

این مرجع تقلید در ادامه به جواب پیامبراکرم(ص) اشاره کرد و افزود: حضرت فرمودند: «الحب فی الله والبغض فی الله والتولی اولیاءالله والتبری من اعداءالله» همه این مواردی که گفتید مهم است اما تأثیرگزاری و نقش آفرینی­ این چند مورد از بقیه بیشتر است که انسان دوستی و دشمنی­اش به خاطر خدا باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی تأثیر مسأله حب و بغض اسلامی را در اجتماع مسلمانان مهم دانست و تأکید کرد: مسلمانان به خاطر خدا با همدیگر مهربان و برادر و نسبت به دشمنان خشم مقدس داشته باشند.

وی با بیان اهمیت تولی در اسلام، ابرازداشت: عطوفت نسبت به دوستان خدا و مسلمانان منشأ خدمات و خیراتی است که عبادت محسوب می­شود مانند ساخت مسجد، مدرسه، برطرف کردن مشکلات افراد بی­بضاعت، ایجاد کار و تهیه وسائل ازدواج جوانان و دیگر امور

حضرت آیت الله نوری همدانی همچنین تبری را در کنار تولی عنوان کرد و تصریح کرد: باید دشمنان اسلام را شناخت، از آنها فاصله گرفت و چون نرمش با کفار خلاف اسلام است در کلام و رفتار به گونه­ای عمل کرد که قدرت و عزت مسلمانان حفظ شود.

وی عمل به اسلام را در همه ابعاد مهم برشمرد و اضافه کرد: باید ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حکومتی اسلام را در نظر بگیریم و به آن عمل کنیم.