دیگران باید رهاورد قرآن و عترت را از نظام اسلامی بیاموزند

 آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار کرد: ما همه یا حوزوی هستیم یا دانشگاهی و محور اصلی کار ما، تعلیم کتاب و حکمت از یک سو و تزکیه نفوس از سوی دیگر است. به گزارش  دفتر آیت الله […]

javadi6 آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار کرد: ما همه یا حوزوی هستیم یا دانشگاهی و محور اصلی کار ما، تعلیم کتاب و حکمت از یک سو و تزکیه نفوس از سوی دیگر است.

به گزارش  دفتر آیت الله جوادی آملی، وی  با اشاره به حدیث “انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق”  عنوان کرد: همانگونه که دین بدون ولایت تام نیست، کرامت های اخلاقی بدون وجود رسول گرامی اسلام(ص) به تمامیت و کمال خود نمی رسد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) تصریح کرد: من مبعوث شدم که کرامت‌های اخلاقی را تتمیم کنم این خُلق یا معنای مطلق مَلکه نفسانی است که هم علم را شامل می‌شود و هم تزکیه نفوس را; یا اگر منظور از این خلق همان اخلاق مصطلح است یعنی فضایل اخلاقی, این بیان نورانی حضرت به عنوان تمثیل است.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: انبیای قبلی علوم و معارف را کامل نکردند و شبهات را به طور کامل نزدودند. وجود مبارک حضرت (ص) برای برطرف کردن هر چه که نقص داشت مبعوث شدند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر منظور از این خلق, مطلق ملکه نفسانی باشدتصریح کرد: یعنی من آمدم هم ملکات علمی را تتمیم کند, هم ملکات اخلاقی را و اگر منظور از این خُلق همان معنای متعارف معهود باشد یعنی فضایل اخلاقی, این تمثیل است نه تعیین; یعنی نمونه‌ای را حضرت ذکر فرمود نه اینکه من فقط برای تکمیل معارف اخلاقی آمدم کاری با علوم و معارف اعتقادی و اصول و امثال اینها ندارم.

وی با بیان این که خدای سبحان وجود مبارک پیامبر(ص) را همتای قرآن کریم معرفی کرده است، گفت: خدای سبحان قرآن را با سایر کتاب‌های آسمانی یکسان ندانست وقتی خدا از کتاب‌های آسمانی یاد می‌کند برای قرآن خصوصیتی قائل است وقتی انبیا را ذکر می‌کند برای وجود مبارک حضرت یک خصوصیت قائل است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به لسان آیات و روایات که اسوه شما قرآن کریم و وجود رسول گرامی اسلام(ص) است، خاطرنشان کرد:امّت اسلامی باید نسبت به سایر اُمم هیمنه داشته باشد نه تنها همتای آنها باشند; بلکه مربّی آنها, مهیمن آنها باشند. نظام اسلامی برای همین شکل گرفت که شرق و غرب از این نظام بهره بگیرند رهاورد قرآن و عترت را از این نظام بیاموزند و عمل کنند؛ چون تنها مشکل جهان, خود انسان است و خود جهان هم برای انسان خلق شده است تعبیر قرآن کریم درباره آسمان‌ها و زمین این است که خدا آسمان و زمین را مسخّر انسان قرار داد این سفره وسیع را پهن کرد بعد مهمان دعوت کرد و انسان را آفرید.

وی خاطر نشان کرد:این انسان به وسیله انبیای دیگر به مرحله‌ای از کمال علمی و عملی رسیدند اما به وسیله وجود مبارک خاتم(علیهم آلاف التحیّه و الثناء) به مقام هیمنه و سیطره می‌رسند. نظام و امّت اسلامی باید کاری بکنند که سایر امم, سایر ملل و نحل از آنها بهره‌های علمی و عملی ببرند.

آیت الله جوادی با اشاره به اینکه همه انبیا اسوه عالمان دین هستند، تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود «العلماء ورثه الأنبیاء» ، گرچه جمله خبریه است، ولی به داعی انشاء القا شده است، یعنی ایّها العلماء بکوشید که از انبیا ارث ببرید بکوشید که وارثان آنها باشید, بکوشید که آنچه آنها گفتند سهمی از آنها به شما برسد, بکوشید که وارث شوید.

وی به تفاوت ارث مادی و ارث معنوی اشاره کرد و اظهار کرد: در ارث مادّی اگر کسی بخواهد مالی را از مورّث ارث ببرد شرط اساسی‌اش مرگ مورّث، ولی در ارث معنوی, شرط اساسی‌اش مرگ وارث است تا وارث نمیرد چیزی از مورّث به او نمی‌رسد منتها در میراث مال, مرگ مادی مورّث مطرح است در میراث علم و کمال, مرگ معنوی وارث مطرح است.

استاد عالی حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: اگر کسی غرور و خودخواهی خود را از پا دربیاورد و منیت خود و هوس خود را محو کند و بخل خود را که از کنار گوشه ذهن فشار می آورد و از درون ما آماده حمله است بیرون کند و از بین ببرد، به حیات طیب می رسد.

آیت الله جوادی آملی، با بیان این مطلب که به ما گفته شده “لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه” افزود: مخاطب اوّلی و اصلی این کلام همین حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها هستند مخصوصاً حوزه‌های علمیه که با علوم کار دارند خصوصیات آن بزرگوارها را معرفی کردند فرمودند خصوصیت‌های آنها دو قسم است یک قسم که در دسترس احدی نیست این نبوّت, امامت، خلافت کبرا و آ‌ن عصمت کلیه است؛ اما آن بهره‌های رقیق از آن حقایق فرمود این مقدور شما است.

آیت الله جوادی آملی  با اشاره به اینکه حضرت علی (علیه السلام) در بیان نورانی خود به کمیل درباره احتیاط فرمودند که برادران شناسنامه ای زیادی داریم، ولی انسان یک برادر بیش تر ندارد و آن دین است  تصریح کرد: می گویند فلان شخص محتاط است، یعنی وقتی زحمت کشید باغی درست کرد و درختی کاشت، برای صیانت، دور این باغ را حائل و دیوار می کشد، آدم محتاط آدمی است که دین را مثل شجره پرثمر بداند، دور این دین را دیوار بکشد تا هر کسی نتواند بیاید از میوه های دین او استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه به ما گفته اند اولوالبقیه نیز یکی دیگر از القاب قابل دسترسی برای انسان هاست خاطر نشان کرد: یکی از القاب نورانی امام زمان(عج) بقیه الله است و هر انسانی که در اثر عنایت الهی از وجه اللهی برخوردار باشد بقیه الله است، منتهی بعضی در درجه ۱ و ۲ و برخی در درجه ۱۰۰ هستند. وجود بقیه الله در قله و درجه ۱۰۰ است، اما عالمان دین در درجه ۱ و ۲ و ۳ و ۴ هستند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که العلماء باقون و ما بقی الدهر همان معنای بقیه الله است، تصریح کرد: قرآن از عالمانی که به وظایفشان عمل نکردند گله دارد و می گوید که چرا آن عالمان دین که بقیه الله بودند جلوی بدی های عده ای را نگرفتند، آن ها اولو البقیه و ولی و والی بقایند و ماندگارند. وقتی عالم مرکبش بالاتر از خون شهید باشد، آن گاه شهید احیاء عند الله است، پس عالمان دین نیز احیاء عند الله هستند.