رذالت امریکا در قبال مردم ایران کم نشده که دولت به امریکا لبخند می‎زند/رهبر انقلاب: روزى که رابطه‌ با آمریکا مفید باشد، اول کسى که بگوید رابطه را ایجاد بکنند، خود بنده هستم

آدرس غلط اهالی سازش درباره فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب موضوع را به جایی رسانده است که این رسانه ها نرمش قهرمانانه را در سطح احوالپرسی دیپلماتیک و یا مذاکره میان مقامات ایران و آمریکا فهم کرده اند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران در بیانی شفاف […]

آدرس غلط اهالی سازش درباره فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب موضوع را به جایی رسانده است که این رسانه ها نرمش قهرمانانه را در سطح احوالپرسی دیپلماتیک و یا مذاکره میان مقامات ایران و آمریکا فهم کرده اند.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران در بیانی شفاف و صریح مفهوم نرمش قهرمانانه را به کار برده و توضیح دادند.

ایشان این نرمش را به نرمش کشتی‌گیری تشبیه کردند که فراموش نمی‌کند طرفش کیست، می‌داند مشغول چه کاری است ، می‌فهمد که دارد چه کاری می‌کند و همچنین آماج حمله حریف را می‌شناسد.

البته نگاهی به نظر حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب درباره مذاکره با آمریکا به خوبی این مفهوم را روشن می کند که همواره از سوی ایران برای مذاکره با کاخ سفید پیش شرط هایی وجود داشته است که اگر محقق نشود نه تنها مذاکره ای نباید صورت گیرد بلکه مذاکره ای هم صورت نخواهد گرفت.

رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود در نوروز سال جاری در جمع زائران حرم رضوی صراحتا راه حل برطرف شدن موانع میان ایران و آمریکا را ارائه دادند. راه حلی که باید به صورت یک استراتژی مشخص مورد توجه دستگاه دیپلماسی کشور قرار گیرد.

ایشان در فرمایشات خود در جمع زائران حرم امام رضا (ع) فرمودند: «اگر آمریکائی‌ها صادقانه میخواهند کار تمام شود، بنده راه حل را ارائه میدهم. راه حل این است: آمریکائی‌ها از دشمنی با جمهوری اسلامی دست بردارند، از دشمنی با ملت ایران دست بردارند. پیشنهاد مذاکره، حرف منطقی و متین و مستدلی نیست؛ حرف درست این است. اگر میخواهند مشکلات فی‌ما‌‌بین وجود نداشته باشد ــ که میگویند ما میخواهیم بین ایران و آمریکا مشکلی وجود نداشته باشد ــ دست از دشمنی بردارند. سی و چهار سال است که دولتهای گوناگون آمریکا با فهم غلط از ایران و ایرانی، دشمنی‌های گوناگونی را با ما طراحی کرده‌اند.

از سال اول پیروزی انقلاب و تشکیل نظام اسلامی، اینها با ما دشمنی کردند؛ در زمینه‌ی امنیت، علیه امنیت ما برنامه‌ریزی کردند؛ حرکات خصمانه انجام دادند؛ علیه تمامیت ارضی ما اقدام کردند؛ از دشمنان ریز و درشت ما در طول سالهای متمادی همیشه حمایت کردند؛ علیه اقتصاد ملی ما فعالیت کردند؛ از همه‌ی ابزارها علیه ملت ایران استفاده کردند؛ و در همه‌ی اینها هم بحمد‌الله شکست خوردند؛ بعد از این هم در مقابله‌ی با ملت ایران اگر این دشمنی‌ها را ادامه دهند، شکست خواهند خورد. بنابراین بنده مسئولان آمریکائی‌ را هدایت میکنم؛ اگر دنبال راه عاقلانه میگردند، راه عاقلانه این است که سیاست خود را تصحیح کنند؛ عمل خود را تصحیح کنند و دست از دشمنی با ملت ایران بردارند. این بحث تمام شد.

رهبر معظم انقلاب همچنین سال ۱۳۸۶ در فرمایشاتی درباره مذاکره با آمریکا با اشاره به مضرات این رابطه، تاکید کردند که اگر روزى رابطه‌ى با آمریکا مفید باشد، اول کسى که بگوید رابطه را ایجاد بکنند، خود بنده هستم.

آیت الله خامنه ای در این باره فرمودند: یکى از سیاستهاى اساسى‌مان قطع رابطه‌ى با آمریکاست. هرگز هم نگفتیم ما تا ابد قطع رابطه خواهیم بود؛ نه، هیچ دلیلى ندارد که تا ابد قطع رابطه با هر کشورى، با هر دولتى داشته باشیم. مسئله این است که شرائط این دولت به گونه‌اى است که رابطه‌ى با او براى ما ضرر دارد. انسان رابطه را با هر کشورى به دنبال تعریف یک منفعتى ایجاد میکند؛ آنجائى که براى ما منفعت ندارد، دنبال رابطه نمیرویم؛ حالا اگر ضرر داشت، به طریق اولى دنبال رابطه نمیرویم.

ایشان سپس در ادامه فرمودند: نبود رابطه‌ى با آمریکا براى ما مفید است. آن روزى که رابطه‌ى با آمریکا مفید باشد، اول کسى که بگوید رابطه را ایجاد بکنند، خود بنده هستم.

موضع مقام معظم رهبری درباره رابطه با آمریکا البته برگرفته از اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) می باشد. امام خمینی در طول عمرشان بارها به موضوع مذاکره و رابطه با آمریکا اشاره داشتند. ایشان یک معیار کلی برای رابطه با آمریکا اعلام کردند و آن اینکه این رابطه نباید همانند رابطه گرگ و میش باشد.

بینانگذار انقلاب اسلامی همچنین در جمع وزیر امور خارجه ، سفرا و کارداران جمهوری اسلامی در اروپا در آبان ماه سال ۶۳ درباره شرایط تفاهم با آمریکا فرمودند: اگر پیاده شد آقای کارتر از آن عرشی که دارد آمد روی زمین مین نشین ها تفاهم کرد، ما هم با او تفاهم می کنیم و به استثنای اینکه – باید- آن ظلم هایی که به ما کرده است باید جبران بکند. با ملّت آمریکا که هیچ چیز نداریم ، هیچ اختلافی نیست بین ملّت ها با هم با – دولت های شان – دولتی که بعد پیش می آید، تفاهم کند با ما، اینطور نباشد که من در کاخ سفید نشستم و شما در کوخ نشستید و کاخ نشین با کوخ نشین باید ارباب و رعیت باشد- این – اگر این کلمه را بردارند و ما را همانطور که هستیم ، بفهمند، ادراک کنند ماها را، ما با آنها چرا رابطه ای نداشته باشیم ؟ با دولت آمریکا هم رابطه پیدا می کنیم ، با همه جا و اما اگر وضع اینطور باشد، ما می خواهیم چه کنیم که پیشقدم بشویم برای اینکه نوکری کنیم ؟! پیشقدم بشویم برای اینکه هم نوکری کنیم هم همه چیزمان را تقدیم کنیم ؟! آنوقت نوکر که می گرفتند یک اجرتی به او می دادند، اینها نوکر می گیرند و همه چیزش را هم می گیرند، ما می خواهیم چه کنیم با اینها رابطه داشته باشیم ؟ هیچ لازم نیست رابطه داشته باشیم.

حال سئوالی که باید اهالی سازش به آن پاسخ دهند آن است در شرایط فعلی از سوی مقامات آمریکایی چه تغییر رفتاری صورت گرفته که منجر به تغییر رفتار مقامات ایرانی شود.

حتی در ماه گذشته کنگره آمریکا در یک اقدام بی سابقه تحریم های گسترده علیه جمهوری اسلامی را به تصویب رساند، در این شرایط آیا مذاکره بدون پیش شرط ار سوی ایران و بدون تغییر رفتار مقامات آمریکایی منطقی است؟

رصد منطق مذاکراتی آمریکا نشان می دهد “ایجاد فشار برای تغییر رفتار” یکی از سیاست های ثابت مقامات کاخ سفید در مواجه با دشمنان خود بوده است. اگر کشوری رفتار خود را به تابعی از فشارهای آمریکا تبدیل کند، نوبت به مرحله امتیاز گیری می رسد.

کاخ سفید در برهه کنونی نباید این پیام را دریافت کند که ایران به علت تحریم های گسترده، به مذاکره با آمریکا احتیاج دارد. تصور اینکه ایرانی ها برای رفع نیاز خود به پای میز مذاکره خواهند آمد سبب می شود آمریکایی ها بر امتیازگیری بیشتر از جمهوری اسلامی قدم در اتاق مذاکرات گذارند. و این دقیقا هما خطی است که رسانه های خبری اصلاح طلب نیز این روزها آن را دنبال میکنند.

پیوند زدن همه مشکلات کشور به عدم رابطه با آمریکا و تزریق و پمپاژ “نوید مذاکره با کاخ سفید” در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی تنها در قالب مذاکرات ۱+۵ برای گفتگو با آمریکایی ها اعتبار قائل است.

با این حال انتظار می رود دستگاه دیپلماسی کشور بدون توجه به شانتاژ خبری برخی رسانه های اصلاح طلب برنامه مدونی برای کاربردی کردن شیوه نرمش قهرمانانه تدوین کند. برنامه ای که اولویت اصلی آن حفظ منافع ملی ، توجه به خطوط قرمز و علم به نیت خصمانه دشمن در مواجه با ایران باشد.

(منبع: رجانیوز)