رعایت حدود شرعی لازمه اخلاق و تقوای سیاسی است

حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب، رییس قرارگاه راهبردی عمار اخلاق سیاسی را به حاکمیت قواعد و مقررات اسلامی بر رفتارهای سیاسی معنا کرد و گفت: تنها زمانی که مسؤولان به قواعد شرعیه پایبند باشند، به عنوان مسؤولان اسلامی محسوب می‌شوند. این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: به میزانی که مدیران از این قواعد فاصله […]

slider-taaeb2حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب، رییس قرارگاه راهبردی عمار اخلاق سیاسی را به حاکمیت قواعد و مقررات اسلامی بر رفتارهای سیاسی معنا کرد و گفت: تنها زمانی که مسؤولان به قواعد شرعیه پایبند باشند، به عنوان مسؤولان اسلامی محسوب می‌شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: به میزانی که مدیران از این قواعد فاصله بگیرند باید در نزد خدا پاسخگو باشند و اخلاق سیاسی به معنای رعایت حدود شرعیه در مسائل سیاسی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبیین نقش حوزه‌های علمیه در نهادینه شدن تقوا و اخلاق سیاسی بیان داشت: روحانیان دو وظیفه تبیین احکام شرعیه حاکم بر رفتار سیاسی و تلاش در جهت ارائه مباحث و خطابات ناصحانه در جهت ترغیب به رعایت اخلاق اسلامی سیاسی را بر عهده دارند.

رییس قرارگاه عمار در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم توجه مسؤولان به فرمان هشت ماده‌ای ایشان که در زمان دولت اصلاحات صادر شده بود اظهار داشت: به طور کلی و در هر زمینه‌ای وقتی انسان می‌خواهد حدود الهی را رعایت کند، این حدود را مانع از رسیدن به اهداف در زمانی کوتاه و حرکت در مقررات الهی را در رسیدن به مقصد راهی دور و دشوار می‌پندارد که این از القائات شیطان است.

وی اضافه کرد: انسان حتی در بسیاری از مواقع با نیت پسندیده در مسیر رسیدن به هدف عجله می کند، به همین جهت حتی گاهی اوقات از روی خیال حسن نیت و کوتاه کردن مسیر این‌ فرامین‌ را کنار می‌گذارد، بنابراین ابتلا و القای شیطانی مسؤولی را وادار می‌سازد تا از مسیرهای کوتاه استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین طائب با اشاره به داستان اخراج حضرت آدم(ع) از بهشت ابراز داشت: زمانی که شیطان قصد اغوای آدم(ع) را داشت به راه میان بری برای رسیدن به کمال اشاره کرد که خوردن از درخت ممنوعه بود، آدم نیز فریب خورد، به همین دلیل انسان ها گاهی از فرامین الهی دچار غفلت می‌شوند.

وی در پایان سعادت در دنیا و آخرت در تنها در گرو رعایت مقررات الهی خواند و گفت: نباید گفت مقررات الهی بهترین راه است بلکه تنها راه بوده و هر شخصی این راه گم کند اشتباه کرده است و باید دقت داشت که راه مقررات الهی تنها در احکام شرعیه و دستورات فقیه است و از طریق مسائل غیر شرعی و خواب نما شدن نمی‌توان به مقصد ‌رسید.