روایت آیت‌الله مصباح یزدی از امدادهای الهی در نبرد ۳۳ روزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه یکشنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد، گفت: در قرآن کریم صبر و مقاومت در میدان جهاد بارها مورد تأکید قرار گرفته است و مؤمنان از راه‌‌های گوناگونی به […]

mesbah-12به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه یکشنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد، گفت: در قرآن کریم صبر و مقاومت در میدان جهاد بارها مورد تأکید قرار گرفته است و مؤمنان از راه‌‌های گوناگونی به این امر تشویق شده‌اند.
صبر باید توأم با تقوا باشد
وی افزود: آسیب نرسیدن در مقابل توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان نخستین فایده صبر در جهاد است، در این میان آنچه مهم است این‌که صبر باید توأم با تقوا باشد وگرنه نمی‌توان انتظار حمایت و هدایت از جانب خداوند را داشت.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به تأکیدات قرآن مبنی بر نهراسیدن از تعداد زیاد دشمنان یا امکانات آنها اظهار داشت: جنگ بدر نمونه بارز کمک‌رسانی و امدادهای الهی خداوند به مؤمنان است به صورتی که طوری ترتیب امور داده شد که صلاح کار به سود مسلمانان رقم بخورد و سر موعد مقرر دو سپاه با یکدیگر روبرو شوند.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: یاری خداوند در جریان جنگ بدر به گونه‌ای بود که اگر صورت نمی‌گرفت مسلمانان شکست می‌خوردند زیرا بسیار ضعیف بودند و دعای پیامبر اسلام(ص) در این میان بسیار تاثیرگذار بود و فرشتگان الهی از طرف خداوند مأمور شدند به مومنان کمک برسانند.
جنگ بدر نمونه کامل پی بردن به فواید صبر و مقاومت است
وی جنگ بدر را بهترین الگو و نمونه برای درک فواید صبر و مقاومت دانست و خاطرنشان کرد: بدر در حقیقت کلاس درس صبر محسوب می‌شود زیرا مؤمنان مشاهده کردند که با سلاح صبر و ایمان می‌توانند بر عده زیاد و امکانات دشمنان پیروز شوند.
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که در صدر اسلام بیشتر مسلمانان چنین وعده‌ها و پیروزی‌هایی را باور داشتند گفت: امروز این مسأله چندان از سوی مردم مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد اما جنگ ۳۳ روزه لبنان برخی از این امدادهای الهی را بار دیگر به ما نشان داد.
سربازان رژیم صهیونیستی در نبرد ۳۳ روزه بارها عقب‌نشینی کردند
وی تصریح کرد: از سید حسن نصرالله شنیدم که تعریف می‌کرد سربازان رژیم صهیونیستی در این نبرد بارها عقب‌نشینی کردند و وقتی فرماندهانشان از آنها سؤال می‌کردند چرا به عقب برگشته‌اید می‌گفتند سربازانی سفیدپوش با شمشیر به ما حمله کرده‌اند و جالب این‌که این موضوع را در مصاحبه‌های تلویزیونی خود هم عنوان کردند.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که نمونه امدادهای الهی و غیبی در جریان دفاع مقدس هم بسیار اتفاق افتاده است ابراز داشت: از گوشه و کنار جبهه و از سوی رزمندگان مختلف نقل می‌شد که امدادهای الهی را که همان وعده‌های راستین خداوند هستند مشاهده کرده‌اند.
امدادهای الهی در گرو رعایت احکام و موازین شرعی
وی توأم بودن صبر و تقوا را مورد تأکید قرار داد و افزود: چنانچه راحت‌طلبی رواج یابد یا احکام و موازین شرعی در جنگ رعایت نگردند و غرور جای اعتماد به خداوند را بگیرد امدادهای الهی هم نصیب مسلمانان نمی‌شود.
استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: سعادت و خوشبختی تنها با پیمودن راهی مملو از سختی‌ها و دشواری‌ها حاصل می‌شود.
وی ادامه داد: خداوند در داستان جنگ بدر مسائلی را در قرآن بیان می‌کند که جزو نتایج مادی و دنیایی جهاد هستند هر چند اولیای الهی ابتدا محبت خداوند و پس از آن همنشینی با انبیا را می‌طلبند اما بیان فواید دنیوی در واقع راهی برای تشویق دیگرانی است که ایمان ضعیف‌تری دارند.
رسوایی دشمنان و خوشحالی مؤمنان ره‌آورد جهاد فی ‌سبیل‌الله
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به آیاتی که فواید دنیایی جهاد فی سبیل‌الله را بیان می‌کنند گفت: قرآن خطاب به مؤمنان می‌فرماید «با دشمنان خدا نبرد کنید تا بتوانید آنها را شکست دهید و خداوند به دست شما آنها را دچار عذاب کند».
وی تأکید کرد: این‌که کافران و مشرکان به دست مسلمانان اما از سوی خداوند عذاب شوند در واقع یکی از پیام‌ها و درس‌های توحیدی قرآن محسوب می‌شود.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان اظهار داشت: از دیگر فواید جهاد در همین دنیا، رسوایی دشمنان خداوند و نیز خوشحالی قلب‌های مؤمنان است.