روشنگری‌های سیدجمال الدین اسدآبادی گستره جهانی داشت

حضرت‌ آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدا رییس و اعضای هیأت رییسه دانشگاه علوم پزشکی قم، با اشاره به این که امروز به نام سید جمال الدین اسدآبادی ثبت شده است، اظهار داشت: ایشان شخصیتی شجاع، عالم و صاحب قلم و بیان بود؛ خدمت گذاری و بیدارگری‌های وی گستره‌ […]

hamedani-2حضرت‌ آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدا رییس و اعضای هیأت رییسه دانشگاه علوم پزشکی قم، با اشاره به این که امروز به نام سید جمال الدین اسدآبادی ثبت شده است، اظهار داشت: ایشان شخصیتی شجاع، عالم و صاحب قلم و بیان بود؛ خدمت گذاری و بیدارگری‌های وی گستره‌ بسیار وسیعی داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ وی افزود: بعد از عهد نامه ترکمن چای و از دست رفتن بخش دیگری از خاک کشور، سیدجمالدین در مقابل این بی عرضگی سلاطین قیام کرد؛ از آسیا شروع کرد، به آفریقا و حتی اروپا سفر کرد تا همه مردم را در برابر مستکبران و سلطه گران بیدار و متحد کند؛ در طول مبارزه‌اش خانه و اهل و عیالی نداشت و هرجا می رفت تنها یک چمدان همراهش بود.

این مرجع تقلید با تأکید بر شجاعت مثال زدنی سید جمال الدین اسد آبادی، ادامه داد: بیدارگری‌های وی در قضیه تحریم تنباکو بسیار اثرگذار بود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ارتباط با سلاطین را نقطه ضعفی در روند مبارزات سیدجمال الدین دانست و گفت: اما امام(ره) تنها به پشتوانه الهی و مردمی تکیه داشت و با این ویژگی منحصر خود توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند.

استان قم نه تنها در بخش بهداشت و درمان که باید در همه ابعاد نمونه باشد

حضرت آیت الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به کمبود امکانات درمانی در استان قم، اظهار داشت: قم خاستگاه انقلاب است و باید در همه ابعاد نمونه باشد؛ در حال حاضر در هر بخش و رشته‌ای کمبودهایی وجود دارد که باید سعی کنیم آنها را با تلاش بیشتر خود در راه خدمت رسانی، ‌جبران کنیم؛ البته ما این موضوع را به مسؤولانی که به دیدار ما می آیند متذکر شده و می شویم.

وی با بیان اینکه اغلب افرادی که به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجع می کنند قشر بی بضاعت جامعه هستند، گفت: پیش‌تر تا بیمار هزینه درمان را نمی پرداخت هیچ اقدامی برای بهبودی‌اش انجام نمی شد امروزه وضعیت بهتر است؛ امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بارها سفارش فرموده‌اند که باید مسؤولان توجه ویژه‌ای به این قشر داشته باشند.

این مرجع تقلید به روایتی از امیرالم‍ؤمنین(ع) اشاره کرد و ابراز داشت: حضرت چهار علم را نسبت به بقیه علوم شریف‌تر و پر فضیلت می دانند؛ علم فقه، علم طب، علم هیأت و ادبیات؛ شناخت دین، تفقه در دین و خدمات دینی بسیار مهم است، امروزه در دنیا می بینیم که کج فهمی‌ها و بدفهمی‌ها نسبت به دین چه آثار زیان باری دارد بنابراین باید دین را شناخته و دیگران بشناسانیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در توضیح اهمیت علم پزشکی، گفت: سلامت و نشاط ریشه همه پیشرفت‌ها است؛ انسان مریض نمی توانند هیچ کاری انجام دهد و حتی نمی تواند برای خودش مفید باشد چه رسد به جامعه؛ عقل سالم در بدن سالم است.

حضرت آیت الله نوری همدانی در تبیین جامعیت علوم اسلامی،‌ یادآوری شد: دین اسلام پاسخگوی همه نیازهای بشر در همه ابعاد است؛ در گذشته حوزه‌ها و مکتب‌ها همه علوم را یکجا تدریس می کردند یعنی فقهای اسلام طبیب هم بودند، این جامعیت علوم را از سیره و مکتب امام صادق(ع) آموخته بودند اما به مرور زمان استکبار برای تضعیف امت اسلامی علوم دینی را از سایر علوم جدا کرد، حوزه و دانشگاه نیز مجزا شدند.

وی هیأت اجرام آسمانی و ادبیات را دو علم مهم دیگر از منظر امام علی(ع) برشمرد و گفت: ریشه یابی نظم جهان آفرینش در علم توحید و خداشناسی  بسیار مؤثر است؛ از طرف دیگر یک عالم تنها از طریق قلم و بیان می تواند علم خود را به دیگران منتقل کند بنابراین باید ادبیات را به درستی  فرا بگیرد.

وضعیت بهداشت و درمان استان قم بسیار نامطلوب است

ابوالفضل ایرانی‌خواه، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم در ابتدای این دیدار کمبودهای این استان  در حوزه بهداشت و درمان را در مقایسه با سایر استان‌هایی که به لحاظ جمعیتی مشابه‌اند، بسیار بیشتر دانست و خاطرنشان کرد: ما با آن چشم اندازی که رهبر معظم انقلاب برای قم مد نظر دارند بسیار فاصله داریم.

وی وضعیت بهداشت و درمان استان را بسیار نامطلوب دانست و گفت: قم تنها یک بیمارستان دارد که تجهیزات آن  نسبتا با معیارهای علمی روز منطبق است؛ قم با جمعیت شناوری که دارد باید با استانی همچون اصفهان مقایسه شود حال آن که استان ما حتی از شهر کاشان نیز ضعیف تر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با تأکید بر این که رفع برخی از این کمبودها فوریت دارد، بیان داشت: توصیه‌ای به دولتمردان و مسؤولان بفرمایید که فراتر از حد معمول به این استان عنایت داشته باشند.