زیارت سیر الی الله است که از وادی ولایت عبور می‌کند/ زیارت سفر توریستی نیست

حجت الاسلام سید مهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به اینکه زیارت خودش یک سلوک کامل است و سیر الی الله است و آداب خاص خود را دارد، گفت: اگر وادی ولایت به روی کسی باز شد باید به گونه ای رفتار کند که این در تا ابد برایش باز بماند. به گزارش […]

mirbagheriحجت الاسلام سید مهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به اینکه زیارت خودش یک سلوک کامل است و سیر الی الله است و آداب خاص خود را دارد، گفت: اگر وادی ولایت به روی کسی باز شد باید به گونه ای رفتار کند که این در تا ابد برایش باز بماند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید مهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ویژه برنامه “سمت خدا” که به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س) از شهر مقدس قم پخش می شد گفت: بیت النورهایی چون حرم حضرت معصومه(س) سقف مادی ندارند و سقف این مکانهای زیارتی چون سقف کعبه عرش هستند. وقتی وارد این حرمها می شویم اجازه رفعت و ذکر حضور می‌دهند.

وی در خصوص جایگاه حضرت معصومه(س) تصریح کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید: به شفاعت حضرت معصومه همه شیعیان وارد بهشت می شوند. در واقع حضرت می‌توانند شفاعت بالجنه کنند.

میرباقری در ادامه به تبیین جایگاه زیارت پرداخت و گفت: زیارت خودش یک سلوک کامل است و سیر الی الله است و آداب خاص خود را دارد. کسی که می خواهد از بت خانه رها شود باید به سوی امام(ع) رود. رهایی از بتها نیز جز با سجده و اتصال با حق میسر نمی شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: اگر وادی ولایت به روی کسی باز شد باید به گونه ای رفتار کند که این در تا ابد برایش باز بماند.

وی تصریح کرد: زیارت آثار اجتماعی مهمی دارد. زیارت آثار تکوینی نیز دارد. عالم با زیارت امام رشد می کند. ملکوت عالم هم با زیارت امام رشد می‌کند. تاریخ موحدین حول امام شکل می گیرد و جامعه حول امام با زیارت درست می شود.

وی یادآور شد: بین مؤمنین رابطه اخوت وجود دارد و اگر کسی رنج ببیند دیگری رنج می بیند. در روایت است مؤمن برادر مؤمن است. مؤمنین با هم یک رابطه عمیق دارند. روی ارتباط عمیق مؤمنین نسبت به یکدیگر حجاب افتاده است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: رابطه بین دو مؤمن رابطه ولایت است. امام خورشیدی است که همه شعاعها دور او جمع می شوند. بسیاری از روابط فامیلی و عشیره‌ای و خانوادگی که میان ما جاری است در جوامع مدرن وجود ندارد.

وی در ادامه تأکید کرد: انسانها وقتی به امام پیوند خوردند همدیگر را حول امام احساس می کنند و یک رابطه همبستگی حول امام به وجود می آید. برای نمونه وقتی در یک مکان زیارتی هستیم با زائران دیگر احساس نزدیکی می کنیم. در واقع یکی از راههای ارتباط واقعی میان مؤمنان زیارت است. در زیارت همه حول امام هستند.

میرباقری تصریح کرد: امام باید محور تشکل اجتماعی باشد. اگر روابط شیطانی جایگزین روابط بین مؤمنین شود این رابطه دچار اشکال می شود. زیارت باید محور تشکل اجتماعی شود.

وی در ادامه به بررسی تفاوت زیارت با سفر توریستی پرداخت و گفت: زیارت یک سفر کامل الی الله است که از وادی ولایت عبور می‌کند. زیارت یک سفر توریستی نیست. یعنی سفری با کامجویی مادی نیست و البته همه سفرها باید چنین باشد. حتی سفرهای تفریحی ما باید سیر الی الله باشد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: نباید بگذاریم زیارت تبدیل به توریسم شود بلکه برعکس سفرهای توریستی را باید با هدف سیر الی الله باید صورت گیرد. چیزی که مؤمنان را به هم پیوند می دهد رابطه اخوت باید باشد نه قومی، نژادی، عشیره‌ای و … .