سبک زندگی آپارتمان‌نشینی برای مردم تبیین شود

حجت‌الاسلام محمد رضا موسوی نسب، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به پرسش «چرا حقوق همسایگان را رعایت نمی‌کنیم»، به بیان دلایل و عوامل افزایش همسایه آزاری پرداخت و گفت: تمام رفتارها و اعمال ما منشأ و مبنای بینشی به مطالب دارد. وی ادامه […]

sabkحجت‌الاسلام محمد رضا موسوی نسب، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به پرسش «چرا حقوق همسایگان را رعایت نمی‌کنیم»، به بیان دلایل و عوامل افزایش همسایه آزاری پرداخت و گفت: تمام رفتارها و اعمال ما منشأ و مبنای بینشی به مطالب دارد.

وی ادامه داد: وقتی باورها و اعتقادات ما نسبت به برخی مسائل تغییر می‌کند بروز و ظهورش نیز در رفتارهای ما نمایان می‌شود، اگر ما به خداوند متعال اعتقاد داشته باشیم و بدانیم که برای رسیدن به تکامل به این دنیا آمدیم بینش و رفتار ما رسیدن به قرب الهی می‌شود از این‌رو از کارهای که خلاف گفته سخن خداوند متعال باشد دوری می‌کنیم.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این‌که بینش هر فرد عامل رفتار او است، خاطرنشان کرد: تغییر بینش در رفتارها اثر گذار است،‌ برای مثال اگر فردی فطرت و بینش صحیحی نداشته باشد حتی احسان و گذشت او برای سود بردن بوده و تنها به دنبال منافع شخصی خود است نه دیگران.

منفعت طلبی سبب کم‌رنگ شدن روابط عاطفی میان همسایگان شده است

وی افزود: تنها تغییر نگاه ظاهری سبب درست شدن اعتقادات افراد نمی‌شود، باید اعتقادات در درون یک فرد نهادینه شود، در حالی که متأسفانه امروز برخی از افراد به جای ترویج فرهنگ و سبک زندگی اسلامی فرهنگ هدر و لذت‌گرایی را در دنیا ترویج می‌کنند.

حجت‌الاسلام موسوی نسب با اشاره به دلبستگی افراد نسبت به دنیا برای رسیدن به منافع شخصی خود، بیان کرد: افراد به سبب وابستگی که به دنیا دارند نمی‌توانند از خود گذشتگی و احسان داشته باشند و تنها به منافع شخصی خود فکر می‌کنند.

وی تصریح کرد: وقتی فرد در زندگی فردی خود تنها به فکر منافع بوده و دلبسته دنیا باشد در زندگی اجتماعی به طریق اولا به دنبال منافع خود خواهد بود که این خود عامل و سبب کاهش روابط عاطفی و احسانی میان افراد به ویژه همسایگان با یک‌دیگر می‌شود.

این پژوهشگر حوزوی با تأکید بر حفظ حقوق همسایگان، یادآور شد: در اسلام نسبت به حفظ حقوق همسایگان تأکیدات فراوانی شده است به گونه‌ای که امیرمؤمنان(ع) در روایتی می‌فرمایند «پیامبر(ص) به قدری ما را به حفظ حقوق همسایگان سفارش کردند که ما فکر کردیم همسایه از همسایه ارث می‌برد».

نهایت هنر همسایگان در برابر یک‌دیگر آزار نرساندن است

وی ابراز داشت: متأسفانه امروز افراد سر در لاک خود فرو بردند و نهایت هنری که در برابر همسایگان دارند این است که به یک‌دیگر آزار و اذیت نرسانند و گرنه از احسان و توجه کردن افراد به یک‌دیگر خبری نیست، البته در برخی از مناطق که همسایگان یک‌دیگر را می‌شناسند و با یک‌دیگر مدت زمان طولانی همسایه بودند حقیقتا ارتباط عاطفی خوبی وجود دارد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به کم رنگ شدن رعایت حقوق همسایگان در برخی مناطق و محله‌ها به بیان روایات ائمه(ع) درباره حفظ حقوق همسایگان پرداخت و تأکید کرد: امام باقر(ع) در روایتی می‌فرمایند «حرمت همسایه همانند حرمت مادر است و همان‌گونه که فرد حرمت مادر خود را حفظ می‌کند باید حرمت همسایه را نیز رعایت کند».

نگه‌داشتن حیوانات در منازل با حقوق همسایگان سازگاری ندارد

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) نیز در روایتی می‌فرمایند «حقوق همسایه بر همسایه این است که اجازه ندهد غیبت او صورت گیرد، عیب او را برای مردم بپوشاند، اگر خطا و یا اشتباهی از او دید آن را در خفا به او تذکر دهد، اگر همسایه مشکل دارد به مشکل او رسیدگی کند».

حجت‌الاسلام موسوی نسب با بیان این‌که یاری و کمک کردن یکی از حقوق همسایگان در برابر یک‌دیگر است، اظهار داشت: آیا یاری و همکاری لازم میان همسایگان صورت می‌گیرد؟، تنها برخی از مجتمع‌ها که دارای کرامت بوده و به مسائل دینی علاقه‌مند هستند به یک‌دیگر خدمت رسانی می‌کنند و گرنه این یاری رساندن در میان همسایگان عمومیت ندارد.

وی افزود: متأسفانه در بسیاری از مجتمع‌ها و یا محله‌ها همسایگان به سبب رعایت نکردن بهداشت، گذاشتن زباله در جلوی درب منازل، پوشش نامناسب افراد، نگه‌داشتن حیوانات در منزل، رفت‌و آمدهای نامناسب، ایجاد سرو صدا و بازی کودکان در زمان نامناسب از دست یک‌دیگر شکایت دارند.

رعایت نکردن مسائل دینی در رفت‌و آمدها سبب ایجاد روابط نامشروع می‌شود

محقق حوزوی با تأکید بر این‌که باید سبک زندگی و فرهنگ اسلامی متناسب با شرایط زمانی تبیین و بیان شود، گفت: علما و بزرگان حوزه و کسانی که در عرصه دین فعالیت می‌کنند باید چگونگی سبک زندگی اسلامی به ویژه سبک زندگی آپارتمان نشینی کنونی را برای مردم تبیین کنند.

وی در پایان یادآور شد: البته همسایگان باید در روابط، رفت‌وآمدهای خود مسائل دینی را رعایت کنند چرا که رعایت نکردن این مسائل و کنکاش در زندگی دیگران سبب ایجاد روابط نامشروع میان برخی از افراد می‌شود.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، دو پرسش‌ از این پرسش‌ها مربوط به موضوع دروغ بود.

گفتنی است، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:

چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

را در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانه‌هاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه درجامعه‌ى ما نفوذ کرده است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌هاى ادارى ما کم است؟

تولید کیفى در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و… مراعات می‌کنیم؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى و نا بردباری در میان بعضى از ماها چیست؟

بعضى‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟

آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگونیم؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟

چرا صله‌ى رحم در بین ما ضعیف است؟

چرا در برخى از بخش‌های کشورمان روى آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟

چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟

تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟

چه کنیم که ریشه‌ى ربا در جامعه قطع شود؟

چرا برخى از حرف‌های خوب، ایده‌هاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى می‌ماند؟

وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟

انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟

چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخى از مردم چیست؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى در میان بعضى از ماها چیست؟

چرا در برخى از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

نوع معمارى در جامعه‌ى ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهاى ماست؟

الگوى تفریح سالم چیست؟

حد زاد و ولد در جامعه‌ى ما چیست؟

چرا در زمینه‌ى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟

علت کار گریزی چیست؟

چرا فرهنگ کار جمعى در جامعه‌ى ما ضعیف است؟

چه کنیم که زن در جامعه‌ى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟